کد خبر: ۱۹۶۷۸
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به موضوع تبادل زندانیان گفت: توافق دور از انتظار نیست و در راستای مسائل برجام شکل می‌گیرد. یعنی این توافق‌ها مقدماتی است برای نشستن طرفین پشت میز مذاکره.
به گزارش جدید پرس:

 وزیر خارجه بار دیگر از در دسترس بودن توافق با آمریکا خبر داده است. البته توافقی که حسین امیرعبداللهیان از آن سخن گفته در زمینه تبادل زندانیان است که با وساطت برخی کشورهای منطقه در جریان بوده است. در سوی دیگر نیز ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که این موضوع یکی از اولویت‌های دولت این کشور است. البته این در حالی است که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده که هنوز توافقی وجود ندارد و نمی‌خواهد به خانواده‌ها امید واهی بدهد. 

در چنین شرایطی سوال اینجاست که ایران و آمریکا چقدر به توافق در این زمینه نزدیک هستند و در صورت عملی شدن این توافق می‌تواند کشورها را به میز مذاکرات احیای برجام برگرداند؟

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره جزییات تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا به همشهری آنلاین گفت: ما بحث‌های زیادی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داشتیم. توافق دور از انتظار نیست و در راستای مسائل برجام شکل می‌گیرد. یعنی این توافق‌ها مقدماتی است برای نشستن طرفین پشت میز مذاکره.

نماینده زاهدان ادامه داد: با وجود اینکه ما به غربی‌ها و آمریکا بدبین هستیم و آن‌ها علاوه بر اینکه به تعهدات خود عمل نکردند در شرایط گوناگونی در که منطقه رخ می‌دهد نیز حسن نیتی از خود نشان ندادند. با این همه ایران این آمادگی را دارد که در جهت تبادل زندانیان و سپس احیای توافق هسته‌ای پای میز مذاکره بنشیند و بارها نیز حسن نیت خود را نشان داده است.

مالکی درباره پشت پرده توافق احتمالی برای تبادل زندانیان افزود: مدت‌هاست که آمریکایی‌ها از طرف کشورهای دوست ما ارتباط برقرار کردند و پیام فرستاند تا تبادل زندانیان میان دو کشور شکل بگیرد. ایران نیز در این زمینه حسن نیت نشان داده تا آن‌ها به خود بیایند و با صداقت به مذاکرات برگردند. ایران کماکان در اتاق مذاکره حضور دارد اما آمریکا از اتاق مذاکره فاصله گرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: نزدیک شدن ایران به میز مذاکره مشروط به این است که آمریکایی‌ها از خود صداقت نشان دهند تا این استخوان لای زخم حل شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها