کد خبر: ۱۹۶۳۴
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
محمدجواد محبت، شاعر سرشناس کرمانشاهی و سراینده شعر معروف «دو کاج» درگذشت. «دو کاج» یکی از درس‌های کتاب فارسی چهارم دبستان بود. این شعر از سال ۱۳۶۳ وارد کتاب درسی مقطع ابتدایی شد.
به گزارش جدید پرس:

محمدجواد محبت، امروز، سه‌شنبه ۲۳ اسفند در ۷۹ سالگی، دار فانی را وداع گفت. او متولد سال ۱۳۲۲ در کرمانشاه بود. معلم باصفایی که در کنار معلمی یک عمر شاعرانه زندگی کرد و اشعارش ردی از خاطره در ذهن تک‌تک مردمان این سرزمین به جای گذاشت.

قصه «دو کاج» را تقریبا همه مردم ایران شنیده‌اند، دو کاجی که نماد مردی و نامردی در روزگار ما بودند. «دو کاج» سروده‌ای است معروف از محمدجواد محبت که یکی از درس‌های کتاب فارسی چهارم دبستان بود. این شعر از سال ۱۳۶۳ وارد کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی شد. «دو کاج» مدتی از کتاب درسی چهارم دبستان حذف و سپس با محتوایی دیگر با عنوان «کاجستان» به کتاب فارسی پنجم دبستان اضافه شد.

«کوبی کجاست؟» اولین سروده آقا معلم بود. شعری که سختی‌ها و رنج‌های دخترکِ دانش‌آموزش کوبی را روایت می‌کرد و همین سروده کوتاه از سر دلسوزی و محبت، سرآغاز یک عمر شاعری محبت شد. محبت سالیان سال شعر سرود و معلمی کرد. از «خیمه‌های عاشورا» و «گریه دل ناصبوران» گفت و از «موج عطرهای بهشتی» سرود و «رگبار کلماتش» به «کوچه باغ آسمان» رسید، از «خاطرات سبز» برای نوجوانان سرود و از «از مرزهای فریاد» برای انقلابیون شاعرانه گفت.

علی صفدری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با تسلیت این ضایعه دردناک به تمامی اهالی فرهنگ و هنر کشور، گفت: «محمدجواد محبت هم یک شاعر بود و هم یک معلم عاشق. معلمی که عاشقانه به دانش‌آموزان درس زندگی می‌داد و دغدغه‌ها و عاشقانه‌هایش را در قالب شعر برای مردمان این سرزمین می‌سرود. متاسفانه این شاعر گرانقدر کرمانشاهی امروز پس از چند سال تحمل بیماری و به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت. مرگ برای اهالی فرهنگ و هنر نقطه پایانی نیست و اشعار این شاعر گرانقدر و دانش‌آموزانی که عاشقانه آنها را تربیت کرده، نام محمدجواد محبت را برای همیشه زنده نگه می‌دارند.»

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها