کد خبر: ۱۹۶۰۳
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰
شکست مقابل سپاهان در دقایق پایانی مسابقه شباهت بسیاری با تساوی دربی آخر سال گذشته داشت.
به گزارش جدید پرس:

هر دو مسابقه آخرین بازی پرسپولیس در سال خورشیدی به حساب می‌آمد، هر دو مقابل رقیب مستقیم سرخ‌ها در راه قهرمانی برگزار می‌شد و به نوعی فینال لیگ به حساب می‌آمد. از قضا هر دو مسابقه در هفته بیست و سوم لیگ برگزار می‌شد و با توجه به ۷ هفته باقیمانده تا پایان فصل در تعیین سرنوشت قهرمانی تعیین‌کننده بود.

۲۶ اسفند ماه سال گذشته پرسپولیس که در طول فصل پرنوسان نشان داده بود در تعقیب استقلال صدرنشین، آخرین شانس‌هایش برای کم کردن فاصله و زنده نگه داشتن شانس قهرمانی‌اش را در دربی برگشت و مقابل تیم بدون شکست فرهاد مجیدی جست‌وجو می‌کرد و تا دقیقه ۸۳ هم تا اولین شکست رقیب سنتی و رسیدن به خواسته خود پیش رفت اما گل جنجالی رودی ژستد همه چیز را بهم ریخت.

با تساوی در آن دربی، پرسپولیس ۴۹ و استقلال ۵۵ امتیازی شدند و آبی‌ها فاصله امن شش امتیازی را حفظ کردند. در نهایت استقلال با تداوم روند شکست‌ناپذیری و ثبات در نتیجه‌گیری در نهایت با فاصله ۵ امتیازی نسبت به پرسپولیس قهرمان شد (۶۸ به ۶۳) که البته دو امتیاز آن با حکم انضباطی حاصل شد تا سه امتیاز از دست رفته دربی (اگر آن حکم انضباطی صادر نمی‌شد) کاملاً تعیین‌کننده به نظر برسد.

امسال و در لیگ بیست و دوم به خاطر فیفادی‌های پیش رو و تشکیل اردوی تیم ملی، بازی هفته بیست و سوم و آخرین مسابقه سال پرسپولیس ۶ روز زودتر و در تاریخ ۲۰ اسفند برگزار شد اما باز هم حکم فینال داشت. باز هم در فاصله ۷هفته مانده به پایان فصل تیم‌های اول و دوم جدول مقابل هم قرار گرفتند اما در پایان نود دقیقه ال‌کلاسیکوی برگشت فاصله یک امتیازی سپاهان با پرسپولیس به ۴ افزایش یافت و به نوعی شانس قهرمانی پرسپولیس تا حدود زیادی از دست رفت.

حالا و با این باخت بسیاری از هواداران پرسپولیس و اهالی فوتبال یاد شرایط فصل قبل افتادند و با در نظر گرفتن بازی‌های دو تیم، روند حریف اصفهانی که در ۹ بازی اخیرش فقط یک امتیاز به آلومینیوم اراک داده و بازی‌های نسبتاً دشوارتر پرسپولیس (روی کاغذ) نسبت به رقیب مستقیمش، بسیاری قهرمانی سپاهان را قطعی می‌دانند و معتقدند پرسپولیس این فصل هم در حسرت قهرمانی لیگ خواهد ماند اما برای پرسپولیس یک کورسوی امید هم وجود دارد.

تنها نقطه امیدوارکننده و تفاوت شرایط پرسپولیس بین وضعیت فعلی‌اش و سال گذشته ۲ اختلاف امتیاز ناقابل است. فصل قبل استقلال صدرنشین بعد از دربی فینال‌گونه آخر سال ۶ امتیاز از پرسپولیس پیش بود اما حالا سپاهان ۴ امتیاز اختلاف دارد و شاید تیم یحیی به این امیدوار باشد که سپاهان در ۷ بازی باقیمانده حداقل ۵ امتیاز از دست بدهد. این البته یک سوی ماجراست چرا که پرسپولیس ضمن انتظار برای امتیاز از دست دادن سپاهان، خودش هم باید همه امتیازهای باقیمانده را جمع کند که با این روند نتیجه‌گیری تیم یحیی کمی دشوار به نظر می‌رسد. پرسپولیس طی فصول گذشته بیشتر از ۳ باخت متحمل نمی‌شد اما تیم یحیی با قبول چهارمین شکست فصل مقابل سپاهان رکورد منفی تلخی به‌نام خود ثبت کرد. 

حالا و در فاصله ۷ هفته مانده به پایان فصل این تعداد باخت می‌تواند ناامیدکننده به نظر برسد بخصوص وقتی بدانیم تیم پرنوسان فصل قبل تا همین هفته بیست و سوم فقط دو بار باخته بود.

پرسپولیس فصل قبل بعد از تساوی دربی ۲۶ اسفند از ۲۳ بازی، ۱۴ برد، ۷ مساوی، ۲ باخت، ۳۴ گل زده، ۱۷ گل خورده و ۴۹ امتیاز داشت. پرسپولیس در حال حاضر و بعد از باخت مقابل سپاهان از ۲۳ بازی، ۱۳ برد، ۶ مساوی، ۴ باخت، ۲۹ گل زده، ۱۲ گل خورده و ۴۵ امتیاز به‌نام خود ثبت کرده است. این یعنی که پرسپولیس یحیی نسبت به تیم فصل قبل در همین مقطع یک برد کمتر، یک تساوی کمتر و دو باخت بیشتر داشته است. سرخ‌ها نسبت به فصل قبل تا اینجای لیگ ۵ گل کمتر زده‌اند اما ۵ گل هم کمتر خورده‌اند اما مهم‌ترین آمار مربوط به امتیاز است. پرسپولیس ۵ امتیاز کمتر از فصل قبل خود در این مقطع جمع کرده و این یک آمار منفی برای یحیی گل‌محمدی به حساب می‌آید حتی اگر اختلاف با صدرنشین به اندازه فصل قبل نباشد.

پرسپولیس از ۸ بازی نیم فصل دوم ۳ تا را باخته و شاید فقط در صورتی قهرمان می‌شود که در هر ۷ بازی آینده برنده شود و  با توجه  به تعیین قهرمان در شرایط مساوی با در نظر گرفتن بازی رودررو،سپاهان حداقل ۵ امتیاز از دست بدهد. 

همچنین با پیش افتادن استقلال و از دست رفتن جایگاه دوم، حالا پرسپولیس برای قهرمانی باید منتظر وا دادن تیم ساپینتو در ادامه راه هم باشد .هر چند یحیی و بازیکنانش برای گرفتن این رقیب هم می‌توانند به سه امتیاز بازی مستقیم  امیدوار باشند هم اینکه به نظر می رسد اختلاف یک امتیازی با این حریف را می‌توان جبران کرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها