کد خبر: ۱۹۵۵۸
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
دولت انگلیس در نسخه جدید سند «بازنگری سیاست خارجی و دفاعی این کشور که روز دوشنبه منتشر شد، مدعی افزایش تهدیدات ناشی از ایران شده و نسبت به پیشرفت برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان ابراز نگرانی کرده است.
به گزارش جدید پرس:

در این سند ۵۹ صفحه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، علاوه بر مسائل هسته‌ای، ادعاهای امنیتی درباره تهدید شهروندان انگلیسی و اتهامات بی اساس درباره نقش ایران در منطقه تکرار شده است.

در سند ادعایی یادشده آمده است: «تهدید ناشی از ایران همانطور که با پیشرفت برنامه هسته‌ای، رفتار بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای و اقداماتش در بریتانیا - از جمله ۱۵ تهدید رژیم ایران برای کشتن یا ربودن افراد انگلیسی یا مستقر در بریتانیا – نشان می‌دهد، افزایش یافته است.»

دولت انگلیس همچنین ادعای مشارکت ایران با روسیه در جنگ اوکراین را که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است، تکرار و ادعا کرده است: مشارکت عمیق چین با روسیه و همکاری رو به رشد روسیه با ایران در پی تهاجم به اوکراین، دو تحولی هستند که نگرانی خاصی دارند.

این سند همچنین به تشکیل گروه ضربت در وزارت امور خارجه انگلیس برای مقابله با آنچه دستکاری خصمانه اطلاعات نامید اشاره کرده و در این رابطه از چین، روسیه و ایران به عنوان کشورهایی نام برده که منافع لندن را در خارج از این کشور تأثیر قرار می‌دهند.

دولت انگلیس در این سند ادعا کرده که با آنچه تهدید ناشی از ایران برای کمک به امنیت منطقه ای و بین المللی نامید، مقابله خواهد کرد. در سند ادعایی آمده است: «ما با ایالات متحده، تروئیکا (فرانسه، آلمان، ایتالیا) و شرکای منطقه ای، به همکاری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای و جلوگیری از رفتار بی ثبات کننده آن، از جمله تهدید علیه بریتانیا و افراد مستقر در کشور، ادامه خواهیم داد.»

این دومین سند «بازبینی جامع سیاست خارجی و دفاعی» انگلیس پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا است که نشان می‌دهد دارد خود را برای تغییرات بزرگ در نظم جهانی آماده می کند. از افزایش بودجه نظامی، تا سرمایه‌گذاری در حوزه سیاست خارجی، لندن در تلاش است تا موضع خود را در سیر تحولات ژئوپلیتیک در جهان تبیین کند.

در این سند اشاره شده که انگلیس بودجه دفاعی خود را برای احیا و تامین مهمات ارتش و سرمایه گذاری روی فاز بعدی قرارداد زیردریایی هسته‌ای با آمریکا و استرالیا به میزان ۵ میلیارد پوند افزایش می‌دهد. دولت انگلیس از چین به عنوان چالشی بزرگ برای نظم و ثبات جهانی یاد کرده و درباره روسیه هم درصدد تشدید تحریم‌ها و ایجاد سازوکاری است که از اجرای آن اطمینان حاصل کند.

تزریق ۲۰ میلیون پوند به سرویس جهانی رسانه دولت انگلیس از دیگر اقدامات دولت در سند یادشده است تا به این ترتیب «از همه ۴۲ زبان سرویس جهانی بی‌بی‌سی طی دو سال آینده» برای آنچه مقابله با اطلاعات نادرست نامید، حمایت شود.

اما سندی که امروز منتشر شد بیش از آنکه اعلام برنامه های آینده انگلیس باشد، نمایانگر نگرانی‌های دولت است. لندن در کنار سایر شرکای غربی نگران شکل‌گیری نظم جدید جهانی با محوریت ایران، چین و روسیه و کاهش نفوذ این کشور در عرصه بین‌الملل به ویژه پس از توافق ایران وعربستان به عنوان دو کشور دارای ذخائر عظیم انرژی در جهان است. در واقع نگرانی لندن از افزایش قدرت و نفوذ چین، روسیه و ایران را می توان به وضوح در لابلای سند جدید سیاست خارجی و دفاعی انگلیس مشاهده کرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها