کد خبر: ۱۹۲۵۷
۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
در شرایط کنونی تمام اپوزیسیون، ازجمله نزدیک‌ترین متحدین اردوغان که مجبور به فرار شده بودند، در چند سال گذشته گرد هم آمده و پیروزی‌های مهمی مانند شهرداری استانبول و آنکارا در سال 2019 را کسب کردند.
به گزارش جدید پرس:

 به باور بسیاری از ناظران، اپوزیسیون ترکیه بهترین فرصت را برای برکناری رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مِی دارد. قبلاً عملکرداقتصادی مثبت یکی از نقاط قوت اردوغان بود؛ اما اکنون چند سالی است که وضعیت اقتصادی نامساعد است و تورم همچنان رو به افزایش است. در شرایط کنونی تمام اپوزیسیون، ازجمله نزدیک‌ترین متحدین اردوغان که مجبور به فرار شده بودند، در چند سال گذشته گرد هم آمده و پیروزی‌های مهمی مانند شهرداری استانبول و آنکارا در سال 2019 را کسب کردند.

 

آنگونه که خبرگزاری الجزیره نوشته، زمین‌لرزه‌های ویرانگر ماه گذشته که بیش از ۴۵ هزار تلفات جانی در ترکیه داشت، منجر به زیرسؤال‌رفتن پاسخ و عملکرد دولت و اجرای ضعیف مقررات مسکن شده است که احتمالاً علت فروپاشی بسیاری از ساختمان‌ها بود.

با این حال، رویدادهای هفته گذشته روشنگر علت ناکارآمدی و عدم کسب موفقیت کافی اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری علیه اردوغان و حزبش در دو دهه گذشته است. ابتدا به نظر می‌رسید که شش حزب اپوزیسیون بر سر کاندیدای خود یعنی کمال قلیچ‌داراوغلو که رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه نیز هست، برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو توافق دارند. البته این اقتصاددان ۷۴ساله چهره‌ای کاریزماتیک نبوده و مسئول شکست‌های انتخاباتی حزبش در دهه گذشته است. همچنین به عنوان عضوی از اقلیت دینی ممکن است به مذاق بسیاری از ملی‌گراهای ترک خوش نیاید. با این حال به باور ناظران و تحلیلگران باید اپوزیسیون متحد به او فرصتی برای مبارزه و عبور از اردوغان بدهد.

اما مرال آکشنر، رهبر جبهه اصلی اپوزیسیون ملی‌گرای ترکیه به این نتیجه رسید که قلیچ‌داراوغلو گزینه مناسبی نبوده و رسماً اعلام کرد شهرداران استانبول و آنکارا گزینه‌های بهتری خواهند بود. اما پس از یک جلسه اضطراری آخر هفته‌ای، آکشنر دوباره به توافق بازگشت و اپوزیسیون پشت قلیچ‌داراوغلو متحد شد.

آیا بازی آکشنر باعث بازگشت قلیچ‌داراوغلو شد؟ یا نهایتاًاظهار اتحاد اپوزیسیون باعث تقویت آن‌ها شد؟ در هر صورت نباید کار اردوغان را تمام‌شده بدانیم.با این همه بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل ترکیه قلیچداراوغلو ، رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه را با گاندی قیاس کرده و می گویند تنها او قادر است به سلطنت «سلطان» پایان دهد.با این همه گروهی باور دیگری دارند و می گویند، 

درست است که مخالفان متحد شده اند، اما اتحادشان متزلزل است ایو این احتمال وجود دارد در آینده شاهد چند صدایی در صفوف مخالفان باشیم.

پیشتر به واسطه بسیاری از اختلاف ها مذاکرات میان رهبران مخالف برگزار نشد، اما در نهایت آکشنر متقاعد شد و  برای بازگشت شروطی را تعیین کرد؛ این  عبارت است از اعلام قلیچدار اوغلو به عنوان نامزد توافقی مخالفان و اعلام منصور یاواش و اکرم امام اوغلو، شهرداران آنکارا و استانبول، به عنوان دو معاون رئیس جمهور.

این در حالی است که آکشنر پیشتر بر نامزدی آن دو برای ریاست جمهوری پافشاری می کرد و همین گزاره به منشا اصلی اختلاف ها تبدیل شد، آکشنر متهم شده بود که باعث ایجاد  شکاف در صف شش نفرهشده و و هدفش از هم پاشاندن حزب جمهوری خلق است.

 

چنین تحولاتی،موجب شده تا در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری ترکیه سناریوهای متعددی مطرح شود آن هم در شرایطی که  کشور در شرایط بحرانی اقتصادی و پس لرزه های زلزله ویرانگر قرار دارد، زلزله ای که خسارت های مادی هنگفتی به بار آورده است. با این حال در این انتخابات همچنان دو نامزد قوی و برجسته حضور دارند، یکی رجب طیب اردوغان اردوغان از حزب حاکم عدالت و توسعه و کمال قلیچدار اوغلو نامزد اپوزیسیون.

 

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها