کد خبر: ۱۹۲۵۵
۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
عبدالعلی رحیمی‌مظفری می‌گوید: اینکه گاهی اظهارات متفاوتی از بعضی مسئولان به چشم می‌خورد، طبیعتاً وضعیت را بدتر می‌کند. اظهارات متفاوت در بدنه دولت، دو دلیل دارد، یا برنامه‌ای هست که در اجرای آن توسط تیم‌های دولتی اختلاف‌نظر موج می‌زند یا اصلاً برنامه‌ای وجود ندارد که به نظر من، مورد دوم، بیشتر به واقعیت نزدیک است.
به گزارش جدید پرس:

 عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده سروستان در مجلس یازدهم در خصوص وضعیت اقتصادی کشور که باعث نارضایتی گسترده مردم شده، به رویداد۲۴ می‌گوید: ما دو فضا داریم، یک فضای داخلی و یک فضای خارجی. اگر فضای خارجی موضوع را در نظر بگیریم، طبیعتاً برگشت به یکسری آرمان‌ها، تاوان دارد و دشمنان خارجی با برنامه‌ریزی‌هایشان نمی‌خواهند بگذارند که ما به آن نقطه مطلوب برسیم. ۴۰ سال است دشمنان با ما در عرصه‌های مختلف در حال جنگ هستند و دست به یکی کرده‌اند که از پیشرفت مملکت جلوگیری کنند.

او می‌گوید: چیزی که در فضای داخلی وجود دارد و در شرایط موجود دیده می‌شود این است که هماهنگی کاملی در تیم اقتصادی دولت وجود ندارد و دولت باید به نظرات کارشناسی بیشتر اهمیت بدهد و بیشتر از کارشناسان خبره در حوزه اقتصاد استفاده کند و نهایتاً تیم اقتصادی را همراهی کند تا با یک برنامه مشخص، کار را به جلو ببرد. 

دولت و تیم اقتصادی هیچ برنامه مشخصی ندارد

دبیر کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: اینکه گاهی اظهارات متفاوتی از بعضی مسئولان به چشم می‌خورد، طبیعتاً وضعیت را بدتر می‌کند. اظهارات متفاوت در بدنه دولت، دو دلیل دارد، یا برنامه‌ای هست که در اجرای آن توسط تیم‌های دولتی اختلاف‌نظر موج می‌زند یا اصلاً هیچ برنامه‌ای وجود ندارد که به نظر من، مورد دوم، بیشتر به واقعیت نزدیک است؛ البته هر دو این موارد، اصلاً مناسب کشور نیست. 

رحیمی مظفری می‌گوید: دشمنان هر روز برای ما یک بازی جدید در عرصه بین‌المللی ایجاد می‌کنند. یک روز بحث عبور و مرور کشتی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ یک روز بحث مبادلات در بانک‌ها و صرافی‌ها را تغییر می‌دهند. یک روز بحث ورود اجناس را تحت فشار قرار می‌دهند و یک روز شرکت‌های ما را تحریم می‌کنند و این رویه مدام ادامه دارد. از این‌رو وقتی صحنه و تاکتیک بازی عوض شود، ما هم مجبوریم برنامه‌هایمان را تغییر دهیم. دشمنان دائم سناریو‌های مختلفی علیه ایران می‌چینند و ما نمی‌توانیم چشم روی این موضوعات ببندیم.

او می‌گوید: هر بار که سناریوی دشمن عوض شود، نیاز است برنامه ما هم تغییر کند و به همین دلیل، نقشه راهی که بتواند به صورت جامع، جلوی سناریو‌های دشمن بایستد، هم تدوینش سخت است و هم وجود ندارد. چیزی که مورد گله ما قرار گرفته این است که به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت، یکسان و یکپارچه عمل نمی‌کند. 

مجلس همه جور همکاری با دولت رئیسی انجام داده است

نماینده سروستان می‌گوید: وظیفه مجلس، تقنین است که بر مبنای چیزی که نیاز است، قانون‌گذاری را انجام دهد. دولت در شرایط مختلف اقتصادی از مجلس خواسته‌هایی داشته که ما همه‌جوره همکاری و همراهی داشته‌ایم، ولی روی بُعد نظارتی اجرا، گلایه‌هایی وجود دارد و همین الان هم نمایندگان تذکرات لازم را می‌دهند. ما در جلسات غیرعلنی هم، مسئولان اقتصادی دولت و معاون اول رییس جمهور را خواستیم تا پاسخگوی شرایط نامساعد اقتصادی باشند که این روز‌ها شاهد آن هستیم. نقش مجلس همین است که از دولتی‌ها سوال کنند و برنامه بگیرند و ببینند کار جدیدی که این‌ها قرار است در برابر اتفاقات پیش آمده انجام دهند، چیست.

رحیمی‌مظفری می‌گوید: نمی‌توانیم از این موضوع بگذریم که دچار یک جنگ چندجانبه در حوزه‌های مختلف شده‌ایم. دشمنان از همه طرف به ما فشار می‌آورد. از یک طرف روی مسائل اقتصادی، فشار مضاعفی روی ما هست و از طرف دیگر، بحث ایران‌هراسی که هم در بُعد اجتماعی و هم در بُعد اقتصادی برای کشور‌هایی که با ما تبادلاتی داشته یا خواهند داشت، تاثیر خواهد گذاشت.

او می‌گوید: برنامه‌ریزی برای مقابله با این سناریوها، طبیعتاً کار سختی است و ما هم از دولت این برنامه‌ها را می‌خواهیم. به هر صورت، تیم اقتصادی دولت باید با نظر کارشناسان، اساتید دانشگاه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس، راهکار‌هایی پیدا کند. دولت نیاز به مشورت بیشتر از کارشناسان خبره اقتصادی و مجلس دارد که امیدوارم در ادامه راه، به این موضوع بیشتر توجه کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها