کد خبر: ۱۹۱۰۸
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
«تونمای» ۲۶ ساله به دلیل کاریکاتور اردک‌های زرد که نماد اعتراضات دموکراسی شد؛ به دو سال حبس محکوم شده است.
به گزارش جدید پرس:

 این مرد یک افسر حقوقی است. او که با نام مستعار "تونمای" معرفی شده در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ میلادی پس از یورش پلیس به خانه اش و مصادره تقویم‌های رومیزی حاوی تصاویر اردک‌های زرد یکی از نماد‌های تظاهرات دموکراسی‌خواهانه به رهبری جوانان که دو سال پیش آغاز شده بود بازداشت شد.

 

مقام‌های تایلندی می‌گویند این تقویم‌ها که از طریق یک گروه اعتراضی فیسبوک فروخته می‌شد باعث بدنامی و لکه دار شدن نام و جایگاه پادشاه آن کشور شده است. تانمای به سه سال محکوم شد، اما با توجه به شهادت او دادگاه این حکم را به دو سال کاهش داد. او علیه این حکم درخواست تجدیدنظر کرده و بیش از ۷۰۰۰۰ بات (۱۶۸۰ پوند) برای وثیقه پرداخت کرده است.

دست کم حداقل ۱۸۹۰ نفر از جمله ۲۸۴ جوان زیر ۱۸ سال تحت قوانین مختلف پس از سرکوب اعتراضات تحت رهبری جوانان که در ژوئیه ۲۰۲۰ میلادی آغاز شد متهم شناخته شده‌اند.

در میان متهمان حداقل ۲۲۸ نفر بر اساس قانون تایلند با پرونده‌هایی مواجه هستند که بین ۳ تا ۱۵ سال حبس را برای شان به دنبال خواهد داشت. این افراد عمدتا جوانانی هستند که به دلیل سخنرانی‌های سیاسی و پست‌های آنلاین و همچنین برای اشکال طنزآمیز اعتراضی بازداشت شده اند.

در جریان رسیدگی به پرونده تونمای ادعا شد که چندین صفحه از تقویم برای تمسخر پادشاه بوده است که شامل تصاویری از یک اردک کارتونی در کنار سگ‌ها و یک اردک در حال پرواز با هواپیمای وی آی پی بود در حالی که دو اردک دیگر در کنار آن راه می‌رفتند.

بنا به ادعای یک شاهد دادستانی؛ سگ‌ها نمادی از تمسخر افراد وفادار به خانواده سلطنتی بوده اند و تصویر هواپیما مربوط به پادشاه، ملکه و همسر بود. متهم در دفاعیات خود اشاره کرده که خود تقویم‌ها را تولید نکرده و تنها به تحویل آن کمک کرده است. او در دفاعیات خود گفته که اردک نمادی از پادشاه کشور نبود بلکه خود دارای شخصیت و کاراکتر بوده است.

پس از آن که برخی از معترضان تایلندی از اردک‌های بادی به عنوان سپری در برابر نیرو‌های نظامی و امنیتی استفاده کردند اردک‌های پلاستیکی به نمادی از جنبش دموکراسی خواهی ۲۰۲۰ تایلند تبدیل شدند.

در تظاهراتی که در سال ۲۰۲۰ میلادی شکل گرفت موضوعی که سالیان متمادی در تایلند تابو قلمداد می‌شد مطرح شده بود: لزوم تغییرات سیاسی از جمله اصلاحات در نهاد قدرتمند سلطنت. یک سال پس از آن تا حدی به دلیل سرکوب صورت گرفته از سوی حکومت از دامنه اعتراضات کاسته شده است.

با این وجود، درخواست برای تغییرات سیاسی در اشکال دیگر از جمله اعتصاب غذا برای انجام اصلاحات قانونی ادامه یافته است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها