کد خبر: ۱۹۰۲۸
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: حضور صهیونیست‌ها در منطقه به ویژه قفقاز را یک تهدید جدی علیه صلح و ثبات در منطقه می‌دانیم.
به گزارش جدید پرس:

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که در ترکیه به سر می برد در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه،‌ طی سخنانی اظهار داشت: یکی از پیامدهای بحران در قفقاز باز شدن پای رژیم صهیونیستی در این منطقه است. ما حضور صهیونیست‌ها در منطقه را یک تهدید  جدی علیه صلح و ثبات در منطقه می‌دانیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها هر جا پا گذاشتند، ثمره‌ای جز ناامنی و ایجاد بحران نداشته‌اند. جمهوری اسلامی ایران به همه طرف ها هشدار می دهد نسبت به رفتار رژیم جعلی اسرائیل هوشمندانه عمل کنند و در قفقاز و سایر مناطق پای رژیم صهیونیستی را باز نکنند. 

وزیر امور خارجه کشورمان که به ترکیه سفر کرده است در جریان این سفر خود با همتای ترک خود دیدار کرده و در خصوص زلزله اخیر در این کشور ابراز همدردی کرد.

امیرعبداللهیان در ادامه اظهار داشت: در خصوص اهمیت توسعه مراودات اقتصادی و تجاری گفت‌وگوهای مهمی داشتیم. افزایش حجم تبادل تجاری بین دو کشور از موضوعاتی است که در یکسال و نیم گذشته بیش از هر زمانی تحقق پیدا کرده و این ناشی از اراده رهبران دو کشور به ویژه در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران و همکاری هر چه بیشتر در این حوزه است.

وی افزود:‌ برخی از موانع موجود وجود دارد که چگونگی رفع این موانع را مورد بررسی قرار دادیم، همچنین در خصوص ضوابط گمرکی و ترانزیتی که بخش مهمی از همکاری‌های دو کشور را تشکیل می‌دهد با هم گفت‌وگو کردیم.

امیرعبداللهیان همچنین بیان کرد:‌ بر شراکت منطقه‌ای به جای رقابت منطقه‌ای تاکید داریم، به ویژه در کریدورهای حمل و نقل منطقه‌ای از جمله کریدورهای بین ایران و ترکیه که به عنوان یک موضوع همکاری مشترک جریان دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما مسائل زیست محیطی و آب است که با برادرم جناب آقای مولود چاووش اوغلو در خصوص اهمیت تداوم دسترسی جمهوری اسلامی ایران و مردم مناطق غربی کشورم به آب رودخانه ارس گفت وگو کردیم، اتفاق نظر داریم که کارگروه متشرک که بیش از یکسال و نیم بین دو کشور تشکیل شده همچنان فعالانه به تلاش‌های خودشان ادامه دهند که همکاری ها در حوزه آب را به بهترین نحو داشته باشیم و مردم مناطق شمال غربی کشورم از این مواهب الهی و طبیعی در چارچوب عرف موجود برخوردار باشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ در مورد مبارزه با تروریسم هم گفت‌وگو کردیم؛ تروریسم از مبدا اقلیم کردستان عراق و تروریسم داعش از مبدا افغانستان از نگرانی‌های مشترک ماست. همکاری‌های امنیتی سطح بالایی بین دو کشور در مبارزه با تروریسم وجود دارد و ما حق ترکیه و ایران را در چارچوب حقوق بین الملل برای دفاع مشروع در مقابله با هر گونه اقدام تروریستی از هر جهتی و از هر گروهی که باشد محفوظ می دانیم و معتقدیم تروریسم خوب و بد وجود ندارد، تروریسم پدیده‌ای شوم و بد است در هر لباس و به هر شکل و شمایلی که باشد. در واقع در این چارچوب ما امنیت ترکیه را امنیت خود می دانیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد:‌ در مورد تجارت مرزی و همکاری‌های استانی نیز گفت‌وگو کردیم، در زمینه بازارچه‌های مرزی آنگونه که انتظار مقامات عالی دو کشور است امور به خوبی پیش نمی‌رود، نیازمند تسهیل و گشایش بیشتر در این حوزه هستیم. از جمله در خصوص ضرورت فعال سازی و بازگشایی هر چه سریع بازارچه‌های کوزه رش، شیخ سیلو و پیراحمدکندی گفت‌وگو کردیم، امیدوارم مردم این مناطق در دو سوی مرز از مواهب تجاری مرزی برخوردار شوند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها