کد خبر: ۱۸۹۸۱
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۰
یک مقام سازمان ملل امروز سه‌شنبه گفت میزان خسارات وارد‌شده در اثر زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری ترکیه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار است.
به گزارش جدید پرس:

یک مقام برنامه توسعه سازمان ملل امروز سه‌شنبه گفت میزان خسارات ناشی از زمین‌لرزه ترکیه و سوریه در اوایل فوریه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار است. 

طبق گزارش دویچه‌وله، «لوئیزا وینتون» از برنامه توسعه سازمان ملل اضافه کرد که این هزینه‌ها با احتساب هزینه‌های بازسازی بیشتر از این خواهد بود. 

زمین‌‌لرزه ۷.۸ ریشتری که چند هفته پیش ترکیه و سوریه را لرزاند تا کنون جان بیش از ۵۰ هزار نفر در هر دو کشور را گرفته است. 

هفته گذشته بانک جهانی میزان خسارت این زلزله برای ترکیه را حدود ۳۴.۲ میلیون دلار برآورد کرد. 

با وجود این، وینتون گفت برآوردهای انجام‌شده توسط دولت ترکیه با کمک برنامه توسعه سازمان ملل، بانک جهانی و اتحادیه اروپا  حاکی است که خسارات زمین‌لرزه بسیار از آن رقم بیشتر است. 

چندی پیش خبرگزاری فرانسه گزارش داد زلزله اخیر در جنوب ترکیه  مشکلات اقتصادی این کشور را تشدید کرده و بر نگرانی‌های رئیس جمهور ترکیه در آستانه انتخابات سراسری می‌افزاید.

ترکیه قبل از زمین‌لرزه با تورم سرسام آور درگیر بود و برای سرپا نگاه داشتن اقتصاد خودش به متحدان ثروتمندش تکیه کرده بود اما اینک زلزله عظیم ده‌ها هزار نفر را کشته، شهرها را ویران کرده و میلیون‌ها نفر به کمک فوری نیاز دارند.

 ترکیه اکنون باید میلیاردها دلار برای بازسازی ۱۱ استان جنوب شرقی که توسط زمین لرزه اخیر مسطح شده‌اند سرمایه گذاری کند. این پول باید بیش از میلیاردها دلار وعده‌های انتخاباتی باشد که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در آستانه انتخابات مهمی که به طور آزمایشی برای ماه می برنامه‌ریزی شده، باشد.  

تمام این پول‌ها می‌تواند دو شاخص مهم رشد اقتصادی را افزایش دهد، اما مشکل اردوغان این است که ترکیه با کمبود بودجه مواجه است. خزانه در حال از بین رفتن بانک مرکزی ترکیه با کمک کشورهای نفت خیز حاشیه خلیج فارس پر شده  به ترکیه کمک کرده در چند سال گذشته ده‌ها میلیارد دلار برای حمایت از لیر هزینه کند. اقتصاددانان بر این باورند که پول فقط برای منظم نگه داشتن وضعیت مالی ترکیه و از جلوگیری از  سقوط ارزش «لیر»  تا زمان انتخابات ماه مه کافی است.

این در حالی است که  اردوغان قول داده ظرف یک سال خانه‌های جدیدی را برای میلیون‌ها نفر آسیب دیده فراهم کند.

«ولفانگو پیکولی» از تحلیلگران امور اقتصادی بر این باور است که زلزله اخیر مناطق دورتر غرب مورد علاقه گردشگران خارجی را که به یکی از مهمترین منابع ارز ترکیه تبدیل شده‌اند، تحت تاثیر قرار نداده است.

«مورات کوبیلای» از اقتصاددانان ترکیه نیز گفت: «با وجود عدم قطعیت و عوامل مختلف، مانند شرایط اقتصادی جهانی و انتظارات سیاسی داخلی، اقتصاد ترکیه احتمالا دچار رکود می‌شود یا کمتر از نرخ طبیعی خود رشد می‌کند.»

وبگاه شبکه الجزیره، امروز سه‌شنبه گزارش داده بود شمار جان‌باختگان زلزله ویرانگر اخیر در ترکیه و سوریه به بالغ بر ۵۲ هزار نفر رسیده است. 

بر اساس این گزارش، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، در نشست خبری روز دوشنبه (دیروز، ۶ مارس) اعلام کرد که شمار زلزله مرگبار اخیر به مرکزیت این کشور جان ۴۶ هزار و ۱۰۴ نفر را در ترکیه گرفت و دولتش تلاش دارد تا نیم میلیون نفر از بازماندگان این زلزله‌ را در خانه‌های پیش ساخته اسکان دهد.

به نوشته الجزیره زلزله مرگبار اخیر به مرکزیت ترکیه، موجب جان‌باختن ۵ هزار و ۹۱۴ نفر نیز در سوریه شد و به این ترتیب مجموع کشته‌های این زمین‌لرزه در سوریه و ترکیه به ۵۲ هزار و ۱۸ نفر رسید.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، اردوغان در نشست خبری روز گذشته تصریح کرد: «امروز که هفته چهارم زلزله را پشت سر می‌گذاریم، بزرگی این فاجعه را بهتر درک کرده و درد و آسیب این فاجعه را بیشتر حس می‌کنیم».

وی توضیح داد: «در ۱۱ استان زلزله‌زده تعداد ساختمان‌های فروریخته، ویران شده و یا با آسیب شدید به ۲۳۰ هزار و تعداد واحدهای مستقل تخریب شده در این مناطق به ۶۴۵ هزار مورد رسیده است».

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها