کد خبر: ۱۸۹۵۲
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
شهرداری تهران برای بهبود وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت نیز برنامه دارد. مطابق آمارها ۷۰درصد از شهروندانی که از اتوبوس استفاده می‌کنند، تنها به وسیله ۳۴درصد از خطوط فعال اتوبوسرانی جابه‌جا می‌شوند. اما برای بهبود وضعیت اتوبوسرانی در آینده‌ ۷هزار اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت افزوده می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

 «مطابق اسناد بالادستی تا سال۱۴۲۰ در تهران باید ۱۱خط مترو و ۲خط اکسپرس فعال شود. هزینه احداث این خطوط به پول امروز رقمی حدود ۳۶۰هزار میلیارد تومان است. همچنین برای بازسازی و نوسازی حمل‌ونقل عمومی به ۵۰۷هزار میلیارد تومان احتیاج داریم که طراحی‌های صورت‌گرفته ما را به اینجا رساند که یک بسته حمل‌ونقلی تدوین کنیم.» این اعداد و ارقامی بود که دیروز علیرضا زاکانی، شهردار تهران اعلام کرد و گفت: تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیاز به تحول و بازنگری دارد.

نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی ۲روزه مهندسی حمل‌ونقل و مدیریت ترافیک صبح دیروز گشایش یافت و زاکانی در مرکز همایش‌های برج میلاد در افتتاحیه این مراسم، گفت: در حال حاضر ۲۶۰۰اتوبوس در شهر تهران فعال است که از این رقم ۱۸۵۰اتوبوس در خطوط شهری فعالیت می‌کنند و باقی موارد نیز در سرویس‌های مختلف فعالند. همچنین ۶هزار ون ۱۰۰درصد فرسوده و ۷۲هزار تاکسی با فرسودگی بالای ۶۰درصد در تهران داریم. این ارقام و آمارها نشان می‌دهد وضعیت حمل‌ونقل عمومی در تهران مناسب نیست و باید به سمت بازسازی و نوسازی آن برویم که برای این کار به اعتباری حدود ۵۰۷هزار میلیارد تومان نیاز داریم. شهردار تهران اشاره‌ای نیز به راهکارهای مدیریت شهری برای حل بحران حمل‌ونقل عمومی و مسئله ترافیک در پایتخت داشت و گفت: یکی از طراحی‌های ما برای رسیدن به اهداف ترافیکی، هوشمندسازی شهر و تکیه بر مسئله فناوری است تا بتوانیم از این طریق سهم مسافرت‌های شهری شهروندان را کاهش دهیم. در قدم بعدی به‌دنبال توجه به زیرساخت‌ها و ساماندهی و هوشمندسازی باراندازهای پایتخت به‌ویژه در مناطق ۱۲ و ۱۶ هستیم، زیرا این باراندازها علاوه ‌بر اینکه سبب آزار و اذیت شهروندان می‌شوند، تاکنون نفعی برای ما نیز آنگونه که باید نداشته‌اند. مناسب‌سازی معابر شهری یکی دیگر از اهداف ما برای حل مسئله ترافیک پایتخت است. در همین رابطه سال گذشته ۲۶۰کیلومتر و امسال ۳۰۰کیلومتر از معابر پایتخت مناسب‌سازی شده‌اند. وی در ادامه افزود: برای حل مسائل مرتبط با حمل‌ونقل عمومی تهران افقی ۵ تا ۷ساله درنظر گرفته‌ایم و تلاش می‌کنیم تا سال۱۴۱۰ به نقطه‌ای برسیم که در آن حمل‌ونقل عمومی کفاف مسافرت‌های شهری شهروندان را بدهد و در تهران از خودروی شخصی کمتر استفاده شود. در این افق ۷خط متروی تهران با اعتباری حدود ۶۰هزار میلیارد تومان و بهره‌مندی ۶۵درصدی تکمیل خواهد شد.

اما شهرداری تهران برای بهبود وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت نیز برنامه دارد. مطابق آمارها ۷۰درصد از شهروندانی که از اتوبوس استفاده می‌کنند، تنها به وسیله ۳۴درصد از خطوط فعال اتوبوسرانی جابه‌جا می‌شوند. اما برای بهبود وضعیت اتوبوسرانی پایتخت در آینده‌ ۷هزار اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت افزوده خواهد شد. زاکانی در رابطه با ون و تاکسی‌های فعال در پایتخت نیز گفت: امروز ۶هزار ون در تهران فعالند که از این رقم ۴هزار دستگاه مربوط به بخش خصوصی و حوزه غیرمرتبط با حمل‌ونقل عمومی است. مطابق مصوبه برنامه سوم باید میزان خودروهای ون فعال در پایتخت به ۲۵هزار دستگاه برسد، مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این خودروها نیز باید در خطوط ثابت اتوبوسرانی کم‌مسافر، خطوط ثابت تاکسیرانی پرمسافر و سایر خطوطی که مشخص شده‌اند، به کار گرفته شوند.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون راهبردهای شهرداری تهران برای تأمین منابع مالی حوزه مرتبط با نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی گفت: از طریق مشارکت و مولدسازی منابع در تلاشیم اعتبار لازم برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را تأمین کنیم. مولدسازی منابع از نظر ما یعنی استفاده درست و حداکثری از ظرفیت‌های شهر. به‌عنوان مثال، قرار بود پایانه انتهایی خط۶ متروی تهران در زمینی به‌وسعت ۵۹هکتار در منطقه دولت‌آباد احداث شود با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این پایانه را با رقمی کمتر به‌جای روی زمین، زیر زمین احداث خواهیم کرد و با این کار عملا ۵۹هکتار از زمینی را که در اختیار شهرداری است، حفظ کرده‌ایم تا در سایر موارد دیگر مرتبط با خدمت‌رسانی به مردم به‌کارگرفته شود.

یک‌میلیون‌و۱۴۰هزار دلار برای واگن‌ها

شهرداری تهران با کمک دولت یک‌میلیون‌و۱۴۰هزار دلار برای پیش‌پرداخت واگن‌های جدید مترو کنار گذاشته است. این خبر را سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران اعلام کرد و در کنفرانس مدیریت ترافیک‌گفت: با نگاه خوب شورا و شهرداری تهران ما موفق شدیم ‌۴۵درصد بودجه را به مأموریت حمل‌ونقل اختصاص بدهیم و ۲۶۵۰۰میلیارد تومان از بودجه فقط برای خرید وسایل حمل‌ونقل عمومی لحاظ شده است. همچنین با کمک دولت یک‌میلیون‌و۱۴۰هزار دلار برای پیش‌پرداخت واگن‌های جدید مترو کنار گذاشته ایم.

وی با تأکید بر این نکته که اگر می‌خواهیم مردم کیفیت زندگی خوبی داشته باشند نیاز به بزرگراه‌سازی‌ نداریم، گفت: برای سال۱۴۰۲ در بودجه ۶۲۰۰میلیارد تومان برای تامین اتوبوس درنظر گرفته شده است. ۱۵۰۰میلیارد تومان برای جایگزینی ون با تاکسی و ۱۳۵۰میلیارد تومان نیز برای بازسازی واگن‌های مترو درنظر گرفته شده است.همچنین در بخش دیگری از کنفرانس حمل‌ونقل و مدیریت ترافیک جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: تشکیل کانال ارتباطی با محور موضوع حمل‌ونقل و ترافیک در مکانی ثابت برای هم‌اندیشی استادان و متخصصان رشته‌های مختلف به‌صورت مستمر یک ضرورت است و ما در کنفرانس نوزدهم با توجه به استقبال و شرکت ۲۷۰۰نفر در این کنفرانس، امیدواریم شاهد هم‌افزایی‌های بیشتری در حوزه‌های تخصصی مرتبط با حمل‌ونقل در جهت نیل به ترافیک روان‌تر و ارتقای کیفی خدمات حمل‌ونقلی در سطح کشورباشیم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها