کد خبر: ۱۸۹۴۳
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
تلسکوپ فضایی هابل عکسی از یک هیولای دریایی کهکشانی به‌نام JO201 را ثبت کرده که این کهکشان را به‌همراه گاز و غبار اطراف آن به‌نمایش می‌گذارد.
به گزارش جدید پرس:

در هفته‌ای که گذشت، تلسکوپ فضایی هابل یک شیء کیهانی خاص و جذاب را به‌تصویر کشید. آن یک هیولای دریایی کهکشانی به شکل عروس دریایی بود. کهکشان‌های عروس دریایی به‌خاطر بدنه بزرگ با پیچک‌هایی که شبیه به موجودات دریایی است، به‌این صورت نام‌گذاری شده‌اند.

عکس هابل از هیولای دریایی کهکشانی JO201

برای این هیولای کیهانی، نام علمی JO201 انتخاب شده و در صورت فلکی نهنگ (به لاتین Cetus) واقع شده است. Cetus نام یک هیولای دریایی اساطیری یونانی است که بدن آن از نهنگ بود، رگه‌هایی از مار در آن دیده می‌شود و سری شبیه به گراز داشت. در تصویری که از JO201 منتشر شده نیز شما می‌توانید بدن اصلی این کهکشان را در مرکز مشاهده کنید که پیچک‌های دنباله‌دار آن به طرف پایین تصویر پخش شده‌اند.

عکس هابل از هیولای دریایی کهکشانی JO201

کهشان‌هایی که به شکل یک عروس دریایی هستند، بر اثر برهنگی ناشی از فشار ترمزی شکل می‌گیرند که در آن گرانش دیگر اجرام مجاور مثل کهکشان‌ها یا خوشه‌های کهکشانی مثل خلاف جهت باد عمل می‌کنند و گرد و غبار را در کهکشان به حرکت درمیاورد. این فرآیند می‌تواند باعث کند کردن سرعت شکل‌گیری ستاره‌ها در کهکشان شود؛ زیرا دیگر غبار یا گاز کافی برای تشکیل ستاره‌های جدید وجود نخواهد داشت. این اتفاق حتی می‌تواند به مرگ کهکشان نیز ختم شود.

این تصویر توسط دوربین Wide Field Camera 3 تلسکوپ هابل ثبت شده است که در طول موج نوری و فرابنفش به‌دنبال ثبت تمام ویژگی‌های مهم این کهکشان، گاز و غبار آن و همینطور پیچک‌های آن است. این بخشی از مطالعه روی هیولاهای دریایی کهکشانی و چگونگی شکل‌گیری ستاره‌ها در آن‌ها است. اخترشناسان امیدوارند که این اتفاق بتواند پیشرفتی در درک ارتباط بین برهنگی ناشی از فشار ترمزی (فرآیندی که باعث تشکیل یک هیولای دریایی کهکشانی می‌شوند) و تشکیل ستاره‌ها حاصل کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها