کد خبر: ۱۸۸۴۵
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
ناصر ابراهیمی گفت: فیفا برای علی دایی ارزش قائل است ولی در کشور خودمان برای او ارزش قائل نیستیم. هر برنامه‌ای در فیفا برگزار می‌شود دایی را دعوت می‌کنند.
به گزارش جدید پرس:

زوج علی پروین و ناصر ابراهیمی برای هواداران پرسپولیس یادآور خاطرات خوبی است. ناصر ابراهیمی حالا چند سالی است که دیگر مربیگری نمی‌کند و بازنشسته شده است. او معتقد است فرگوسن هم در این سن و سال بازنشسته شده و مربیگری نمی‌کند ولی برخلاف اکثر تیم‌های دنیا که مدیر فنی دارند، در ایران از تجربیات پیشکسوتان استفاده نمی‌شود و خانه‌نشین هستند.

او از شرایط این روزهای فوتبال ایران چندان راضی نیست. می‌گوید دیگر استعدادیابی به شکل درست انجام نمی‌شود و لیگ خالی از پدیده و ستاره شده است. از فرصت ندادن به مربیان داخلی در تیم ملی انتقاد داشت و می‌گفت باید به یک مربی چند سال فرصت بدهند.

ناصر ابراهیمی در صحبت‌های جالبی را مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید:

 

خیلی وقت از شما خبری نداریم. الآن کجا هستید؟

من الآن ساکن دماوند هستم البته تا می‌گوییم دماوند فکر می‌کنند در ویلا زندگی می‌کنم! یک ساختمانی داریم و زندگی می‌کنیم.

در تیمی فعالیت دارید؟

من از فوتبال فاصله نگرفته‌ام. معمولا مربیگری تا 7 سالگی است و بعد از آن اکثر مربیان خداحافظی می‌کنند. فرگوسن که استاد مربیان بوده هم 70 سالگی مربیگری را کنار گذاشت. در ایران هم همین است و کار دست جوان‌ترها می‌افتد. بعضی اوقات به عنوان مدیر فنی برمی‌دارند تا این تجربیات به مربیان جوان منتقل شود و بعضی‌ها هم خیلی قبول ندارند. چیزی که البته خیلی در ایران نیست ولی اکثر تیم‌های دنیا مدیر فنی دارند که در اتاق فکر هستند. من تا 70 سالگی مربیگری کردم و هرجا کار کردم تیم را بالا بردم و پایین نیاوردم. یعنی اگر تیمی ششم بوده هرگز نشده که با من هشتم شود. اخرین کارم در ساوه بود که تیم دسته سومی را به دسته دو بردم. همین حالا هم تمام فوتبال‌های تلویزیون را تماشا می‌کنم. البته 10-12 سالی است که استادیوم نرفتم و دعوت نکردند.

چرا؟

باید پیشکسوتانی که در فوتبال زحمت کشیدند را دعوت کنند و جایگاه مخصوص داشته باشند ولی الآن ممکن است من را نشناسند و از در راه ندهند. یک زمان ما که در خیابان راه می‌رفتیم مثل مربیان الآن همه دور ما بودند ولی در حال حاضر افراد بالای 40 سال مرا می‌شاسند.

شرایط فوتبال ایران چطور است؟

بسیار بد. کاری به سیاست ندارم ولی ما در این 44 سال اخیر 17-18 رئیس فدراسیون عوض کردیم. استقلال و پرسپولیس هرکدام 21 و 24 مدیرعامل عوض کردند. هیچ کجای دنیا نمی‌بینید اینطوری باشد. پرسپولیس مدیرعامل 3 ماهه داشته، 3 ساله هم داشته ولی هیچکس چهار سال در این تیم دوام نیاورده است. منچستریونایتد در 60 سال چهار مدیرعامل عوض کرده است. ما فقط دنبال برنامه‌های کوتاه‌مدت هستیم و برنامه درازمدت نداریم چون مدیرعامل‌ها می‌دانند فوری عوض خواهند شد و به بلندمدت اصلا فکر نمی‌کنند. 5 اصل در فوتبال است که همه انجام می‌دهند. یکی اینکه مدیرعاملی باید باشد که حداقل 8 سال مثل یک رئیس جمهور حضور داشته باشد و برنامه بلندمدت باشد. این اتفاقات باعث شده که فوتبال ما الآن سال‌هاست در سطح آسیا قهرمان نشده است. جام جهانی رفته‌ایم ولی اینجا 5 سهمیه دارد و خیلی هنر نیست. من با شخصی دشمن نیستم و انتخال روسای فدراسیون خیلی مهم است. کسی که خوب کار می‌کند را کنار می‌گذاریم و نمی‌آوریم. در فوتبال هیچ دولت و مجلسی نباید دخالت کند ولی این اتفاق می‌افتد و امثال دادکان که خوب کار می‌کرد و حرف کسی را گوش نمی‌کرد کنار گذاشته شد. آقای تاج و کفاشیان سال‌ها حضور داشتند اما چیکار کردند؟ بعد هم تاج به خاطر مریضی استعفا داد و کارهای دیگری را در اصفهان کرد و دوباره برگشت. اگر تاج خوب بود چرا او را نگه نداشتید؟ این اتفاقات فرمایشی است. او چه تاجی بر سر فوتبال گذاشت؟ همین الآن در شروع کارش چرا کی‌روش را برگرداند؟ همه تیم‌های آسیایی در جام جهانی خوب بودند به جز ما. اسکوچیچ و هاشمیان زحمت کشیدند و این تیم را به جام جهانی بردند. اتفاقا خوب شد تاج کی‌روش را آورد که بهانه نداشته باشد که شما نگذاشتید کی‌روش را بیاوریم. فقط نام او بزرگ شد و از مصر به تیم ملی آمد.

در کل عملکرد تیم ملی را با کارلوس کی‌روش چطور دیدید؟

بسیار ضعیف. چون فوتبال ما ضعیف است. مسابقات باشگاهی اصلا لذت‌بخش نیست. پدیده و ستاره نداریم چون سازندگی از بین رفته. من خیلی از این مربیان را پیدا کرده‌ام. قلعه‌نویی را چه کسی پیدا کرد؟ آقا مدد و اردشیر لارودی و نایب رویین‌دل که الآن مریض است کجا هستند؟ قلعه‌نویی را از نازی‌آباد در زمین خاکی پیدا کردم و به شاهین و راه‌آهن بردم که از مربیان موفق است.

اتفاقا الآن هم بحث حضورش در تیم ملی مطرح شده است.

انشالله که بشود ولی بگذارید 4 سال در تیم ملی باشد. نه اینکه نتیجه نگرفت سریع او را عوض کنید. 4-5 سال باشد که برنامه‌ریزی داشته باشد و نتیجه‌گرا نباشیم. ما باید پایه‌ها را درست کنیم. سال 2007 منم با قلعه‌نویی در مالزی بودم که در ضربات پنالتی شکست خوردیم. تا آمدیم تهران او را کنار گذاشتند. خب کی‌روش 8 سال در ایران بود آیا قهرمانی آورد؟ چرا به خارجی پول خوب و سرویس خوب می‌دهید ولی اگر مربی ایرانی مثل قلعه‌نویی اردو بخواهد می‌گویند پول نداریم. کی‌روش در آفریقا و پرتغال و اروپا اردو گذاشت. مربی ایرانی باید با ماشین خودش بیاید و برود ولی برای خارجی اسکورت می‌گذارند. خب کی‌روش برای ما چیکار کرد؟ فوتبال ما را دگرگون کرد؟ ما در فوتبال میز فکر نداریم و افراد ضعیف را دور خودشان می‌گذارند و رای می‌گیرند.

درباره تاج هم گفتید. واقعا چگونه می‌شود که او پس از پرونده ویلموتس دوباره برمی‌گردد؟

در تمام موارد ایشان به فوتبال ضرر زده است. ویلموتس را آورد و نتیجه نگرفت و کلی بدهی آورد. وقتی دید نمی‌تواند پولش را بدهد استعفا داد. رفت سر کارش در اصفهان که آن اتفاقات افتاد که به من ربطی ندارد. الآن چرا برگشته؟ مربی ایرانی که می‌گذارند وقتی شکست می‌خورد او را برکنار می‌کنند و هیچی به او نمی‌دهند. من 30 سال پیش از فدراسیون فوتبال طلب داشتم و به فیفا شکایت کردم گفتند مسائل داخلی به ما مربوط نمی‌شود و اگر مربی خارجی بودی بررسی می‌کردیم. من از پرسپولیس 39 میلیون هنوز طلب دارم. اگر آن موقع می‌دادند می‌توانستم خانه بخرم که ساکن دماوند نباشم. پول ویلموتس را ولی باید تا قرون آخر بدهند.

امسال به نظرتان کدام تیم قهرمان لیگ می‌شود؟ پرسپولیس می‌تواند دوباره به قهرمانی برسد؟

ما 16 تیم در لیگ داریم. 5 تای اول، 6 تای دوم و 5 تای آخر. پرسپولیس، استقلال، سپاهان، گل‌گهر و تراکتور معمولا اینجا هستند. 6 تای وسط هم همیشه هستند. 5 تای آخر هم تیم‌های تازه‌وارد هستند. حالا ملوان زمانی قدرتمند بود ولی سال‌ها در لیگ حضور نداشت. تیم‌های قدیمی مثل برق شیراز کجا هستند؟ وقتی پول نباشد مربی چیکار کند؟ تا تیمی شکست می‌خورد مربی عوض می‌کنند و گردن او می‌اندازند. در فولاد هم نکونام زحمت کشید ولی استعفا داد و کنار رفت. در فوتبال ایران حرف اول را دلال‌ها می‌زنند. من 150 بازیکن تحویل دادم. جواد الله‌وردی و جواد قراب از کجا آمدند؟ ناصر سلیمی، اکبر حقیقت، نادر فتاحی و ... از کجا آمدند. همین اواخر مهدی طارمی را در بوشهر کشف کردم و بعد علی دایی او را به پرسپولیس برد.

ناگفته‌های آقای مربی از ۷۰ سال فوتبال/طارمی کشف من بود؛ علی دایی را نخواستم!

طارمی را چطور کشف کردید؟

پدرش دستیار من بود. این بچه 18 سالش بود. گفتم این صد درصد فوتبالیست می‌شود. او را به تیم ملی جوانان فرستادم پیش علی دوستی‌مهر. یک هفته تمرین کرد و او را خط زدند و گفتند مهاجم بهتر دارند. گفتم آینده را ببینید. علی دایی او را به پرسپولیس برد، بعد به قطر و اروپا رفت و الآن در پورتو ستاره است. پدرش دو سال در بوشهر کمک من بود. امثال من و نایب رویین‌دل استعدادیاب بودیم و دلال نبودیم. قلعه‌نویی را از زمین خاکی نازی‌آباد پیدا کردم گفتم بیا تمرین راه‌آهن. دوسال در راه‌آهن 10 تا بازیکن تحویل کشور دادم. مدد نویی 300 بازیکن تحویل این فوتبال داد. آقای فرامرزی و شرکا و ... هم همینطور.

شما سال‌ها با علی پروین کار کردید و به افتخارات زیادی رسیدید. هنوز ارتباط دارید؟

ما دوست صمیمی بودیم. اوایل انقلاب پروین را به عنوان بازیکن انتخاب کردم ولی نگذاشتند در تیم ملی استفاده کنم. بعد او سرمربی شد و من را مربی تیم انتخاب کرد. در پرسپولیس هم 5 سال بودیم که 5 قهرمانی آوردیم.

زوج فوق‌العاده‌ای بودید.

در پرسپولیس و تیم ملی که آنجا نگذاشتند کار کنیم. پرسپولیس هم که تند تند مربی عوض می‌کند. علی پروین در تیم ملی یک قرون نمی‌گرفت. دوران ما پول‌های میلیاردی نبود. نسل سوخته فوتبالیست‌های قدیمی بودند که امثال دهداری و شیرزادگان و حسین کلانی و ... در تیم شاهین و تاج مجانی کار می‌کردند.

با او ارتباطی دارید؟

بله ارتباط داریم و احوال‌پرسی می‌کنیم. او هم مثل من کار نمی‌کند. علی پروین باید رئیس باشگاه پرسپولیس شود و بگویند 20 سال هستی و برنامه بده. عابدینی را یادتان هست در پرسپولیس چقدر قشنگ کار کرد؟ آقای نوآموز کجاست؟ صفایی فراهانی در ساخت استادیوم‌ها خدمت کرد ولی نگذاشتند این‌ها کار کنند و آدم‌ها ضعیف را می‌آورند.

کلا ما قدر آدم‌های بزرگ و اسطوره‌ها را نمی‌دانیم. حالا شما علی پروین را گفتید ولی اخیرا برای علی دایی هم اتفاقات عجیبی رخ داده است.

فیفا برای علی دایی ارزش قائل است ولی در کشور خودمان برای او ارزش قائل نیستیم. این خیلی مسئله است. هر برنامه‌ای در فیفا برگزار می‌شود دایی را دعوت می‌کنند. ما در کشور به پیشکسوتان اهمیت نمی‌دهیم. اینجا وقتی کار کنی هستی و وقتی نباشی دیگر سراغت را نمی‌گیرند. چون ما حقیقت را می‌گوییم و می‌دانیم چه بر سر فوتبال آمده. وقتی سال 79 در پکن با علی پروین قهرمان شدیم گفتم فوتبال آینده ایران شرایطش خوب نیست. الآن ستاره و پدیده در لیگ نداریم و فوتبال زیبایی نیست. علی دایی وقتی برای تحصیل در دانشگاه شریف به تهران آمد منوچهر نظری پیش من آمد گفت یک بازیکن از اردبیل آمده مثل همایون بهزادی سرزن است. به تمرین تیم من آمد ولی گفتم به خدا تیمم را بستم و برو تاکسیرانی. آنجا در دسته چهارم آقای گل شد و رفت بانک تجارت که درخشید و به پرسپولیس آمد و ترانسفر شد اروپا. ما اینطوری دنبال بازیکن بودیم. اولین بار هم من او را به تیم ملی دعوت کردم.

الآن ولی استعدادیابی به این شکل نیست و دلال‌ها خیلی نقش دارند.

همه چیز فرمایشی و دلال‌بازی شده است. حرف دلال را از ناصر ابراهیمی که 50 سال مربی بوده بیشتر قبول دارندو محمد پنجعلی را در خیابان گرگان دیدم و فهمیدم که فوتبالیست درجه یکی می‌شود. روی او کار کردم و کاپیتان شد. از این بازیکنان زیاد هستند. متاسفانه الآن شرایط این شکلی نیست.

ناگفته‌های آقای مربی از ۷۰ سال فوتبال/طارمی کشف من بود؛ علی دایی را نخواستم!

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها