کد خبر: ۱۸۷۸۳
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۰
چین اخیرا به طور مجدد سعی در درگیری با تایوان و الحاق دوباره آن به سرزمین خود داشته است. بر سر همین مساله اختلافاتی میان پکن و واشنگتن ایجاد شده است و باعث شده تا برخی گمان کنند چین برای جنگ با غرب آماده می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

یک تحلیلگر روسی در یک شبکه دولتی روسیه اذعان داشت که شی جین پینگ در حال آماده شدن برای جنگ با غرب در آینده است.

این تبادل نظر در یکی از برنامه‌های خبری روسیه صورت گرفت و پس از آن توسط گروه ناظر روسی که مسئولیت نشر اخبار دستگاه رسانه‌ای روسیه را بر عهده دارد، در سراسر شبکه‌های اجتماعی گسترش یافت. این گفتگو حول کمک نظامی احتمالی چین به روسیه در بحبوحه جنگ این کشور با اوکراین بود و اینکه چگونه ممکن است این حمایت تحت تاثیر پیشنهاد اخیر چین برای صلح قرار گیرد.

اواخر ماه گذشته، دولت چین یک طرح 12 ماده‌ای را برای پایان دادن به درگیری در اوکراین ارائه کرد. اگرچه این طرح حاوی برخی مفاد مانند درخواست برای احترام به حاکمیت همه کشورهای درگیر است که در راستای منفعت اوکراین قرار دارد، اما همچنین حاوی مواردی است که ممکن است باعث شود این طرح به طور کامل کنار گذاشته شود.

نکته قابل توجه این است که این طرح از نیروهای روسی درخواست عقب نشینی از اوکراین را ندارد و همچنین از کرملین نمی‌خواهد که اراضی اوکراینی را که در بحبوحه درگیری‌ها تلاش کرده است آنها را ضمیمه خاک روسیه کند، به این کشور واگذار کند.

در همین حین در روسیه کارشناسان، پیشنهاد صلح چین و راه‌های مختلفی که ممکن است حمایت نظامی چین از روسیه به صورت پنهانی ادامه پیدا کند را بررسی کرده‌اند. آنها به این نتیجه رسیدند که شی جین پینگ در حال آماده شدن برای جنگ علیه غرب در آینده است.

چین با وجود پیشنهاد صلح به روسیه کمک تسلیحاتی می‌کند؟

در ابتدای این ویدئو، نیکولای واویلف، کارشناس چین، در مورد نیت پکن از پیشنهاد صلح خود توضیح می‌دهد. در نهایت، گفتگو به سمت رابطه همیشه خصمانه بین پکن و ایالات متحده می‌رود، که واویلف در مورد آن معتقد است که شی از زمان روی کار آمدن خود از یک دهه پیش، برای جنگ آماده شده است.

واویلف گفت: «شی از زمانی که به قدرت رسیده، برای جنگ آماده شده است. او دستور داد ارتشی آماده شود که بتواند در جنگ پیروز شود. او در مورد برنامه‌های آمریکا تردیدی ندارد». در طول این گفتگو همچنین به این موضوع اشاره شد که چگونه بر خلاف پیشنهاد صلح چین، این کشور قادر به فراهم کردن کمک‌های نظامی برای روسیه خواهد بود چرا که اوکراین از بسیاری از کشورهای غربی کمک دریافت کرده است».

واویلف افزود: «چین به احتمال زیاد در محدوده قوانین بین‌المللی باقی می‌ماند و به یک طرف فعال در درگیری سلاح نمی‌دهد. با این حال، همانطور که می‌دانیم، چینی‌ها بسیار ماهرانه هر محدودیتی را دور می‌زنند. به احتمال زیاد، ممکن است در یکی از کشورهای همسایه فدراسیون روسیه که با آن همکاری نظامی وجود دارد، تأسیسات تولیدی ایجاد شود. از دیدگاه حقوق بین‌الملل، این تولید سلاح وجهه چین به عنوان یک حافظ صلح یا هر چیز دیگری را از بین نخواهد برد».

احتمال وقوع جنگ بین ایالات متحده و چین یک نگرانی مداوم و فزاینده برای مقامات دفاعی و سیاست خارجی است. در اوایل این هفته، کریستین ورموت، وزیر ارتش ایالات متحده هشدار داد که درگیری با چین به دلیل «حملات جنبشی و حملات غیر جنبشی، چه حملات سایبری به شبکه برق باشد و چه در خطوط لوله‌ها ایالات متحده را به شدت به خطر می‌اندازد.

رویکرد متناقض پکن نسبت به جنگ با تایوان

پکن و واشنگتن اخیرا بر سر مساله تایوان اختلافی پیدا کرده‌اند. هر چند عوامل دیگری نیز در دامن زدن به این اختلاف دخیل است اما تهدید نظامی چین علیه تایوان به عنوان تامین‌کننده بزرگ قطعات نیمه‌رسانا برای آمریکا، این کشور را به شدت نگران کرده است.

چین در گزارش سالانه خود به قوه مقننه این کشور عمدتاً ادبیات خود را در مورد تایوان حفظ کرده است و نشان می‌دهد که شی جین پینگ سیاست خود در قبال این جزیره خودمختار را حتی با افزایش تنش‌های جهانی حفظ می‌کند.

نخست وزیر لی کچیانگ در گزارش کاری به کنگره ملی خلق که روز یکشنبه در پکن آغاز به کار کرد، گفت: «ما باید توسعه مسالمت آمیز روابط با تایوان را ترویج کنیم و روند اتحاد صلح‌آمیز مجدد چین را پیش ببریم».

در واقع تلاش برای اتحاد صلح‌آمیز مجدد به معنی تلاش برای مخالفت با استقلال تایوان است؛ به ویژه اینکه چین پیش‌تر احتمال استفاده از گزینه نظامی را در اذهان عمومی به وجود آورده بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها