کد خبر: ۱۸۷۴۸
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
وزنه‌بردار قزاق که از نمونه ادرار ورزشکاران دیگر برای آزمایش‌های دوپینگ استفاده می‌کرد، مدال طلای المپیک ریو را از دست خواهد داد.
به گزارش جدید پرس:

 نجات رحیم‌اف یکی از بزرگ‌ترین نتایج تاریخ وزنه‌برداری قزاقستان را در المپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل ثبت کرد. او رکورد جهانی را چهار کیلوگرم ارتقا داد و مدال طلای بازی‌های المپیک را به دست آورد اما نتایج او در این بازی‌ها پنج سال بعد باطل شد. هر چند خود این ورزشکار رای صادره را نپذیرفته و این تصمیم را به چالش کشیده است.

کمیته بین‌المللی المپیک هنوز نظر نهایی‌اش را درباره این پرونده اعلام نکرده و درصدد بررسی کامل اتفاقات رخ‌داده در المپیک ریو است. در بیانیه کمیته بین‌المللی المپیک درباره نجات رحیم‌اف آمده است: تا زمانی که ورزشکار یا تیم محروم‌شده تمام راه‌ حل‌های تجدید نظر خود را استفاده نکند، نمی‌تواند نظر نهایی خود را اعلام کند.

کمیته بین‌المللی المپیک منتظر است تا این ورزشکار تمام درخواست تجدید نظرش را در دادگاه عالی ورزش پیگیری کند و در نهایت رتبه‌بندی این دسته را در وزنه‌برداری المپیک ریو به‌روز خواهد کرد.

لو ژیائو جون از چین در دسته ۷۷ کیلوگرم در المپیک ریو به مدال نقره رسید ولی با احتساب اتفاقات رخ‌داده به مدال طلا خواهد رسید ولی هنوز مدال طلای او رسما به این ورزشکار داده نشده است.

چاتوفوم چیناوونگ از تایلند بود که با فشار زیاد خواستار مشخص‌شدن نتیجه این دسته از رقابت‌های وزنه‌برداری در المپیک ریو شده است. او در المپیک ریو چهارم شد و در صورتی که ورزشکار قزاق محروم شود، او به رتبه سوم صعود خواهد کرد و مدال برنز را به دست خواهد آورد. چیناوونگ شغل دولتی دارد و هزینه ساخت خانه برای خودش را ندارد و در صورت قطعی‌شدن مدال برنز پاداش‌هایی به او می‌رسد که می‌تواند زندگی‌اش را متحول کند. به همین خاطر او خیلی تلاش می‌کند تا نتیجه این دسته از رقابت‌ها در المپیک ریو مشخص شود.

فدراسیون وزنه‌برداری قزاقستان به درخواست برای ارائه جزئیات بیشتر از این پرونده پاسخ نداده است. دادگاه داوری ورزش نیز جزئیات بیشتری را ارائه نکرد اما گفت که فدراسیون جهانی وزنه‌برداری از رحیم‌اف شکایت کرده و هیات مسئول در حال بررسی و آماده‌کردن رای خود است و در حال حاضر نمی‌توان زمان صدور حکم نهایی را مشخص کرد.

رحیم‌اف برای اولین بار بیش از دو سال پیش از اتهام خود مطلع شد. او مدت‌ها از نمونه ادرار ورزشکاران دیگر برای آزمایشات ضد دوپینگ خود استفاده می کرد؛ کاری که در نهایت به قیمت مدال طلای المپیک تمام خواهد شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها