کد خبر: ۱۸۷۱۶
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
زمانی که با او تماس گرفتم و قرار مصاحبه را گذاشتم، فکر نمی‌کردم این‌قدر از این گفت‌وگو استقبال کند. او از تنهایی‌هایش گفت و اینکه سال‌هاست در کار رادیو و تلویزیون مشغول به فعالیت است اما مدت‌هاست که کسی از او سراغی نمی‌گیرد.
به گزارش جدید پرس:

 منیر گرجی: او می‌گوید که به راحتی می‌تواند در نقش مادر ایفای نقش کند اما جوان‌هایی که حتی هنوز طعم مادر شدن را نچشیده‌اند جای او را گرفته‌اند و دیگر کمتر کارگردان و تهیه‌کننده‌ای سراغی از این پیشکسوت‌ها می‌گیرد و غم وانزوا را به این افراد هدیه می‌دهند. صدیقه کیانفر یکی از بازیگران با سابقه صدا و سیما است که بیش از نیم قرن از عمرش را در این کار گذاشته است. حضورش را در ایام نوروز در دو سریال شاهد بودیم و به عینه هم دیدیم که هنوز هم دود از کنده بلند می‌شود. او چند ماهی می‌شود که به دلیل کسالتی که دارد مهمان تنها نوه‌اش درمحله پاسداران است و برای ما هم حکم مهمان را دارد و ما هم به رسم مهمان‌نوازی، به مناسبت فرارسیدن روز مادر با او به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 کمی از خودتان و نحوه ورود به صدا و سیما بگویید؟  

متولد آبادان و بزرگ شده آنجا هستم. زمانی که دیپلم گرفتم در یکی از بیمارستان‌های شهرم به‌عنوان پرستار مشغول به کار شدم اما از آن زمان علاقه‌مند به بازیگری بودم دنبال فرصت بودم تا به این هنر بپیوندم، تا اینکه فرصتی پیش آمد تا در کلاس‌های استاد کسروی شرکت کردم و ایشان وقتی که این شور و هیجان را در من دید من را راهنمایی و هدایت کرد و من توانستم در نمایشنامه‌های رادیویی به‌عنوان صدا پیشه اجرای نقش داشته باشم. کم‌کم با گذشت زمان از شغل پرستاری‌ام فاصله گرفتم و از طریق رادیو به تلویزیون و تئاتر کشیده شدم و الان با گذشت حدود شصت سال از آن زمان از کناره‌گیری‌ام از پرستاری ناراحتم.  

پرستاری را دوست داشتید یا بی‌مهری‌های اطرافیان شما را از ورود به صداوسیما دلزده کرده است؟  

من پرستاری را دوست داشتم و تا زمانی‌که در آن شغل بودم به وظایفم خوب عمل می‌کردم اما هیچ موقع فکر نمی‌کردم که روزی مورد بی‌مهری قرار بگیرم. من تمام عمر خود را در این راه گذاشته‌ام اما در چند سال اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته‌ام. دیگر کسی سراغی از من و دوستان همسن و سال ما نمی‌گیرد. البته این را هم بگویم که اندک دوستانی هم هستند که ما را فراموش نکرده‌اند و گهگاهی با ساخت مجموعه‌ای از ما دعوت می‌کنند، اما این راضی‌کننده نیست و به دنبال آن غم و غصه و افسردگی شامل حال ما می‌شود مخصوصاً زمانی که در مجموعه‌ای بازیگران جوان را می‌بینی که با گریم‌های سخت نقش مادر را بازی می‌کنند.  

فکر نمی‌کنید شاید عوامل سینماو تلویزیون می‌خواهند که شما زیاد از خود انرژی نگذارید و ملاحظه سن و سال شما را می‌کنند؟  

از نگاه من، این‌گونه نیست؛ بلکه من این توان را در خود می‌بینم. درست است که من پیر شده‌ام اما از دست و پا نیفتاده‌ام. من در دو سریال نوروزی که تأثیر بسیار خوبی برروی من داشت به خوبی اجرای نقش کردم. من الان در رادیو به اجرای نمایشنامه‌های رادیویی می‌پردازم و چند روز در هفته هم به رادیو می‌روم.

فکر نمی‌کنید الان زمان آن رسیده که زمانی را به خود اختصاص دهید و با دوستان به سفر و پارک و تفریح بپردازید؟  

کارم را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم، اما در این میان من هم به سفر می‌روم و برای تمدد اعصاب به پارک هم می‌روم، اما برای گذران زندگی، کار در رأس همه امور است. اگر روزی حس کنم که دیگر باید از دنیای کاری‌ام جدا شوم به شهرم‌ آبادان می‌روم، شهری که در تمامی دوران هشت سال دفاع مقدس زخمی و زجر کشیده بود والان روز به روز حالش بهتر می‌شود و من برای اینکه به آرامش برسم به آنجا سفر خواهم کرد.

در سریال‌های نوروزی شاهد بازی شما بودیم و انصافاً هم در آنها خوب و قوی نقش مادر را اجرا کردید. در زندگی شخصی چگونه مادری هستید؟

من در تمامی دوران زندگی‌ام صاحب یک فرزند پسر شدم که متأسفانه در سن سی سالگی‌اش در اثر تصادف من را در این دنیا تنها گذاشت و از او یک نوه برای من به یادگار مانده است. الان حدود سی سال است که من تنها زندگی می‌کنم و مدتی هم است که نوه‌ام در خانه‌اش در محله پاسداران از من نگهداری می‌کند. اما من دوست ندارم سربار کسی باشم و در این سن نمی‌توانم با نوه و نتیجه‌ام هم فکر یا همخانه باشم. من الان با آنها در یک سطح فکری نیستم و ترجیح می‌دهم که تنها زندگی کنم.

دوست داشتید که در زندگی فرزندان بیشتری داشتید؟

شاید آن زمان که جوان بودم به دلیل مشغله‌های‌کاری فقط با داشتن یک فرزند موافق بودم، اما الان می‌فهمم که چه اشتباهی کردم زیرا داشتن فرزند هیچ ضرری که ندارد بلکه سود هم دارد. شاید اگر من الان چند فرزند داشتم از بی‌مهری‌های زمانه این‌قدر دلخور نبودم.

چند روزی به روز مادر فاصله داریم به‌عنوان یک مادر و مادربزرگ چه پیشنهادی به فرزندان این آب و خاک دارید؟  

شاید اگر فرزند من الان زنده بود، این‌قدر با فرا رسیدن این روز دلم نمی‌گرفت، اماخدا را شکر نوه‌ام جای خالی او را برای من پر کرده است. به همه فرزندان هم پیشنهاد می‌کنم که مادران و پدران برای آنها وقت و زمان گذاشته‌اند و آنها را بزرگ کرده‌اند، والدین از نظر مالی منتظر فرزندان نیستند، بلکه منتظر هستند که قدردان زحمت‌های آنها باشند. شک نکنید که وقت گذاشتن برای پدر ومادر انرژی خوبی هم به فرزندان می‌دهد.  

 

پی‌نوشت: صدیقه کیانفر، بازیگر و صداپیشه رادیو، در پنجم خرداد ۱۳۹۹ به علت ایست قلبی درگذشت و پیکر او در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا دفن شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها