کد خبر: ۱۸۶۲۹
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
استفاده از چشم‌بند هنگام خواب می‌تواند مزایای شگفت‌انگیزی داشته باشد.
به گزارش جدید پرس:

اگر می‌خواهید از نظر ذهنی آماده‌تر برای روز بیدار شوید، یک راه حل خواب را امتحان کنید: از ماسک چشم استفاده کنید. بر اساس مطالعه‌ای که روی ۱۲۲ شرکت کننده در دو آزمایش انجام شد، مسدود کردن نور محیط در هنگام خواب می‌تواند هوشیاری و حافظه را در روز بعد بهبود بخشد.

نویسندگان مطالعه، از موسساتی در بریتانیا، ایتالیا و ایالات متحده، می‌گویند که این شاهد دیگری بر ارتباط میان نور و کیفیت خواب است، اینکه کنترل اولی می‌تواند به مدیریت دومی کمک کند. 

محققان در مقاله منتشرشده خود می‌نویسند: «نور محیط می‌تواند بر ساختار و زمان خواب تاثیر بگذارد. ما بررسی کردیم که چگونه استفاده از چشم‌بند به هنگام خواب برای جلوگیری از نور، در طول خواب شبانه بر حافظه و هوشیاری تاثیر می‌گذارد. این تاثیرات می‌تواند برای کارهای روزمره مانند مطالعه یا رانندگی مفید باشد.»

در آزمایش اول، از ۸۹ بزرگسال ۱۸ تا ۳۵ ساله خواسته شد که به مدت یک هفته از چشم‌بند استفاده کنند و هفته بعد برای در نظر گرفتن هرگونه عوارض ناشی از راحت نبودن چشم‌بند، چشم‌بند سوراخ‌شده روی چشم بگذارند. 

برای آزمایش دوم، ۳۳ داوطلب بزرگسال ۱۸ تا ۳۵ ساله، به دستگاه‌هایی برای اندازه‌گیری شدت نور در هنگام بیداری و یک هدبند پوشیدنی برای اندازه‌گیری فعالیت مغز در هنگام خواب مجهز شدند.

برای عادت کردن به شرایط، شرکت‌کنندگان یک شب با ماسک چشم سالم و شب دوم با چشم‌بند با سوراخ‌هایی روی آن، می‌خوابیدند.  بررسی داده‌ها نشان می‌دهد که بین استفاده از ماسک و زمان خواب آهسته‌تر که در افزایش حافظه مهم است، رابطه وجود دارد. همچنین استفاده از چشم‌بند در طول خواب یک رفتار موثر، اقتصادی و غیرتهاجمی است که می‌تواند به عملکرد شناختی کمک کند و منجر به تاثیرات قابل اندازه‌گیری بر زندگی روزمره شود.

بر اساس پرسشنامه‌هایی که داوطلبان در هر دو آزمایش پر کردند، استفاده از ماسک چشم بر زمان خواب یا مدت زمان خواب تاثیری نداشت، بنابراین بعید است که این عوامل بر نتایج آزمایش‌ها تاثیر گذاشته باشد.

 

پیش از این مطالعات نشان داده‌اند که خواب باکیفیت چقدر برای سلامت اهمیت دارد و چطور بر پردازش‌های عاطفی مغز و حتی الگوهای اجتماعی تاثیر می‌گذارد. این مطالعه نشان می‌دهد که یک  چشم‌بند می‌تواند کیفیت خواب را افزایش دهد. با توجه به اینکه بسیاری از کارهای روزانه ما نیاز به هوشیاری و عملکرد حافظه بالاتری دارند، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که این کار را در برنامه شبانه خود بگذارید. 

این تحقیق در «Sleep» منتشر شده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها