کد خبر: ۱۸۵۶۱
۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
درازگودال ماریانا ژرفترین درازگودال اقیانوس‌های جهان و ژرفترین مکان پوسته کره زمین است.
به گزارش جدید پرس:

جایی که این گودال قرار دارد کف بخش شمال غربی اقیانوس آرام است، که به‌طور متوسط ۲۰۰ کیلومتر در شرق و جنوب جزایر ماریانا در شرق فیلیپین قرار گرفته‌است. بیشینه ژرفای آن از سطح دریا ۱۰۹۹۴ متر است. درازگودال ماریانا یک خراش عمیق هلالی شکل در پوسته زمین است و به‌طور متوسط حدود ۲٬۵۵۰ کیلومتر طول و ۶۹ کیلومتر عرض دارد. بخشی از این دراز گودال که بیشترین ژرفای آن به حداکثرِ ۱۰٬۹۹۴ متر می‌رسد یک دره کوچک چاک‌مانندی به شکل شکاف در کف و در بخش جنوبی آن است.

فشار آب در این مکان باورنکردنی است و بیش از 1071 برابر فشار اتمسفر معمولی در سطح دریا است. ویژیگی‌های زندگی در این زیستگاه عالی برخی از هیجان‌انگیزترین و شگفت‌انگیزترین حیوانات جهان را به وجود آورده‌است.

هشت‌پا گوش‌دراز

این جانوران عجیب‌الخلقه در درازگودال ماریانا زندگی می‌کنند/ عکس

هشت‌پای گوش‌دراز یا هشت‌پای دامبو (dumbo octopus) یک سرده از هشت‌پای چتری است. نام دامبو از شباهت آن‌ها به شخصیت کارتونی دامبو از شرکت دیزنی ساخته شده در سال ۱۹۴۱ سرچشمه می‌گیرد، زیرا دو باله برجسته گوش‌مانند بالای چشمهایش دارد. ۱۳ گونه در این سرده شناخته شده‌است.

قلابچه‌ماهی

این جانوران عجیب‌الخلقه در درازگودال ماریانا زندگی می‌کنند/ عکس

قلابچه‌ماهی ماهی‌هایی هستند از راسته قلابچه‌ماهی‌سانان که خود یک زیررده از نوبالگان است.

قلابچه ماهی به لطف موفقیت کارتون Finding Nemo یک موجود دریایی شناخته شده است. این موجود نسبتاً معروفی است که به دلیل نوری که از سرش بیرون زده است کاملاً متمایز است. بدنی غیرعادی و دندان های تیز دارد. طول ماده ها معمولاً به حدود 8 اینچ می رسد و طول نرها فقط به یک اینچ می رسد.

کوسه چین‌دار یا کوسه لبه‌دار

این جانوران عجیب‌الخلقه در درازگودال ماریانا زندگی می‌کنند/ عکس

نام یکی از دو کوسه موجود از خانواده کوسه‌های لبه‌دار است. توزیع و پراکندگی این نوع کوسه بسیار وسیع است و به صورت تکه تکه در اقیانوس‌های آرام و اطلس یافت می‌شود. این گونه نادر معمولاً در قسمت‌های بالایی فلات‌های قاره‌ها یافت می‌شوند. هرچند این کوسه در عمق ۱۵۷۰ متری سوروگا بی در ژاپن نیز در دام افتاده ولی غالباً در عمق ۵۰ تا ۲۰۰ متری زندگی می‌کند. این ماهی را معمولاً فسیل زنده می‌نامند. طول بدن این ماهی به ۲ متر می‌سد و شکل آن مارماهی شکل است.

دیو کوسه

این جانوران عجیب‌الخلقه در درازگودال ماریانا زندگی می‌کنند/ عکس

دیوکوسه یک گونه کمیاب کوسه است، که اطلاعات کمی از آن در دسترس است و در ژرفای دریا زندگی می‌کند. این کوسه گاهی با نام "سنگواره زنده" نامیده می‌شود زیرا تنها بازمانده خانواده دیوکوسگان که تبار برخی از آنان به ۱۲۵ میلیون سال پیش برمی‌گردد، است. این کوسه با پوزه‌ای کشیده و تخت و آرواره‌ای بسیار برآمده همراه با دندان‌های برجسته و ناخن مانند صورتی، مانند هیچ کوسه دیگری نیست. این کوسه معمولاً هنگامی که بالغ می‌شود به درازای ۳ تا ۴ متر می‌رسد البته می‌تواند به شکل قابل توجهی بزرگتر از این نیز بشود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها