کد خبر: ۱۸۳۱۴
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
میدان ۹۲ساله حسن‌آباد، در پازل یازدهم شهر تهران یکی از نخستین میدان‌هایی است که در شهر تهران ساخته شده است. این میدان با ٤ ساختمان یک شکل در چهار طرف میدان به سبک اروپایی ساخته شد و به متقارن‌ترین میدان پایتخت شهرت دارد.
به گزارش جدید پرس:

زمین‌های محدوده این میدان بخشی از املاک میرزا یوسف آشتیانی، ملقب به مستوفی‌الممالک، از رجال معروف قاجاری بود. میرزا یوسف پسری به نام حسن داشت،برای همین، آن محدوده را به نام پسرش نامگذاری کرد و کم‌کم آن محدوده به حسن‌آباد معروف شد.

عکس| ویژگی جالب این میدان ۹۲ ساله در تهران

اما چه شد که این باغ تبدیل به مدرن‌ترین میدان پایتخت شد؟ بعد از مرگ میرزا یوسف آشتیان باغ بزرگش چند تکه شد و به فروش رسید.تقریبا از اواخر دوره قاجار بود که خانه‌های مسکونی در حسن‌آباد قدعلم کرد.با روی کارآمدن پهلوی اول ،«‌سرتیپ کریم‌آقا بوذرجمهری» شهردار وقت تهران به فکر اصلاح و مدرن‌سازی محدوده حسن‌آباد افتاد. کار را به«قلیچ باقلیان» سپرد.

او با نظارت «لئون تادوسیان»، معمار برجسته ارمنی، ۴ ساختمان یک شکل با سبک اروپایی در چهارطرف میدان ساخت که هرکدام از این ساختمان‌ها دارای ۲ گنبد بود. البته کار ساخت گنبدهای بالای را «اکبر نکووقت تک» معروف به استاد «اکبر خواهرزاده» انجام داد، با این تغییرات چهارراه حسن‌آباد به میدانی بزرگ به شعاع ۴۵‌متر و مساحت ۶ هزار و ۵۰۰‌متر تبدیل شد.

مدرن‌ترین میدان پایتخت در زمان‌ بهره‌برداری یعنی سال ١٣٠٩ به‌دلیل ۸ گنبدی که دور تا دور میدان موجود بود به میدان «هشت گنبد» معروف شد. مدتی هم به نام میدان «پهلوی» و چند سالی هم به نام ۳۱ شهریور معروف بود . تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به اصل و نام اولیه‌اش حسن‌آباد، تغییر کرد.

این میدان ۱۶ فروردین سال ۱۳۷۷ با شماره ۱۹۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت میراث رسید.

عکس| ویژگی جالب این میدان ۹۲ ساله در تهران

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها