کد خبر: ۱۸۲۲۹
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مقامات ناسا اعلام کرده‌اند که بروز مشکل در یکی از تجهیزات ماهواره نقشه‌برداری از آب‌های زمین، ماموریت این ماهواره را به تعویق انداخته است.
به گزارش جدید پرس:

یک ماهواره مشترک ناسا و فرانسه که برای نقشه‌برداری از آب‌های زمین با جزئیات شگفت‌انگیز طراحی شده، در تلاش است تا یکی از تجهیزات خود را در طول راه‌اندازی در مدار روشن کند.

مقامات ناسا در یک پست وبلاگ نوشتند که یکی از تجهیزات علمی اصلی ماهواره «توپوگرافی آب‌های سطحی و اقیانوسی»(SWOT) به نام «تداخل‌سنج رادار باند کی‌ای» یا «کارین»(KARIN) به دلیل بروز مشکل در سیستم تقویت‌کننده پرقدرت خود، به طور غیرمنتظره‌ای خاموش شده است.

هنوز دلیلی برای این مشکل پیدا نشده است اما مقامات ناسا نوشتند: مهندسان به طور سیستماتیک برای درک وضعیت و بازگرداندن عملیات کار می‌کنند. هدف آنها اصلاح کردن این مشکل است زیرا «کارین» برای نقشه‌برداری از آب‌های سطحی در دو بعد، نقش کلیدی دارد تا بررسی کند که تغییرات آب‌وهوایی چگونه بر سطح آب زمین تأثیر می‌گذارند.

کارین شامل آنتن‌های دوقلو است که با فاصله تقریبا ۳۳ متر یا نصف طول یک زمین تنیس از هم کار می‌کنند. هنگامی که یکی از آنتن‌ها کار می‌کند، یک پالس راداری را تولید می‌کند که از زمین منعکس می‌شود. سپس هر دو آنتن، سیگنال را دریافت می‌کنند.

مقامات ناسا نوشتند: هنگامی که کارین دوباره راه‌اندازی شود، ماموریت به فعالیت‌های راه‌اندازی و تنظیم خود که از مارس تا ژوئن برنامه‌ریزی شده بود، ادامه خواهد داد تا از صحت داده‌ها در آماده‌سازی برای آغاز عملیات علمی در ژوئیه ۲۰۲۳ اطمینان حاصل شود.

۵۸۵۸

موشک «فالکون۹»(Falcon 9) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) در ۱۶ دسامبر، ماهواره SWOT را از «پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ»(VBG) در کالیفرنیا به فضا پرتاب کرد. این ماهواره توسط ناسا و «آژانس فضایی فرانسه»(CNES) هدایت می‌شود. اندازه‌گیری سطح آب‌های زمین، نقش مهمی را برای کمک به شرکای جهانی در درک چگونگی نقش دی‌اکسید کربن در گرمایش جهانی که بر سطح آب تأثیر می‌گذارد، بر عهده دارد.

ماهواره SWOT پس از آماده شدن برای عملیات قرار است ۲.۱ میلیون کیلومتر رودخانه را به همراه خطوط ساحلی و میلیون‌ها دریاچه که نمونه‌برداری آنها از نزدیک دشوار است، بررسی کند. همچنین، ناسا قصد دارد اطلاعات را در کنار ابزارهای بصری در دسترس عموم قرار دهد تا جوامع را به استفاده کردن از اطلاعات برای برنامه‌ریزی و ردیابی سطح آب محلی تشویق کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها