کد خبر: ۱۷۸۰۴
۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
بررسی دور رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا
لیگ قهرمانان اروپا دوباره برگزار شد و تنور فوتبال اروپا داغ شد.
به گزارش جدید پرس:

 بالاخره بعد از مدت ها سه شنبه و چهارشنبه‌های جذاب و مورد علاقه فوتبالی ها فرارسید. لیگ قهرمانان اروپا بعد از به پایان رسیدن جام جهانی قطر و سروشکل گرفتن لیگ‌های اروپایی هفته گذشته در مرحله یک هشتم نهایی روی صحنه‌ی نمایش رفت.

همه‌ی بازی های این مرحله تحت تاثیر زلزله ۷.۸ ریشتری جنوب ترکیه و کشته شدن هزاران نفر در سوریه و ترکیه با یک دقیقه سکوت برگزار شدند.

پاری‌سن‌ژرمن - بایرن مونیخ

پاریس در روز 14 فوریه میزبان بازی بزرگ هفته بین پاری‌سن‌ژرمن و بایرن مونیخ بود. تقابل تاریخی این دو تیم در آن هیجان، سرخوردگی و انتقام سرشار بود که همه‌ی این لحظات در تاریخ لیگ قهرمانان جاودانه شده‌ است.

قبل از دیدار این دو تیم در پارک‌دوپرنس هواداران مضطرب پاریس با خبر رسیدن کیلیان امباپه به بازی بزرگ روحیه فراوانی برای امید به پیروزی گرفتند. وارن زئیر امری با ۱۶ سال و ۳۴۳ روز سن با حضور در ترکیب اصلی پاری سن ژرمن برابر بایرن مونیخ به جوان‌ترین بازیکن تاریخ رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شد که در مرحله حذفی این رقابت‌ها به میدان رفته است.

بایرن با رکورد صد درصد پیروزی در مرحله گروهی پا به این بازی گذاشت.

نیمه اول بازی با عملکرد دو بازیکن سابق پاریس در تیم بایرن یعنی کینگزلی کومن و اریک ماکسیم چوپوموتینگ و یورش آن‌ها به دروازه دوناروما پیگیری شد.

البته جادوگر پاریس یعنی مسی در دقایق پایانی نیمه اول شانس این را داشت تا با ضربه ایستگاهی دروازه یان سومر را بازکند که موفق به این امر نشد.

در سابقه تقابل دو تیم در۱۱ بازی گذشته هیچوقت بازی پاریس‌سن‌ژرمن و بایرن‌مونیخ با تساوی به پایان نرسیده بود. و بایرن اصرار داشت تا این روند حفظ بشود و کینگزلی کومن سرانجام قفل بازی را شکست و درست مثل فینال سال ۲۰۲۰ گل پیروزی بخش را وارد دروازه تیم سابقش کرد و قلب پاریسی‌ها را شکست.

کریستوف گالتیه که اوضاع را بحرانی می‌دید ستاره اول پاریسی ها یعنی کیلیان امباپه را وارد بازی کرد اما بایرنی ها همچنان به حملات خود ادامه می‌دادند که دوناروما با واکنش های خود آن‌ها را ناکام گذاشت.

امباپه هرچند آمادگی حضور در ترکیب اصلی را نداشت اما با ورود خود موتور خط آتش پاریسی ها را روشن کرد. او گل زد و استادیوم را منفجر کرد اما مایکل اولیور و سیستم آفساید گیری هوشمند اردوی پاری‌سن‌ژرمن را ناکام گذاشتند. حملات در دقایق پایانی شدت بیشتری گرفت اما این سومر بود که از سنگر خود محافظت کرد. اخراج بنجامن پاوارد هم راهگشای پاریسی ها نبود و بایرن مونیخ دومین برد پیاپی خود در پارک‌دوپرنس را جشن گرفت. این نتیجه قلب پاریسی ها را در روز ولنتاین را شکست و کار را در بازی برگشت برای آن ها سخت کرد.

5811108

آث میلان - تاتنهام

میلان در دور رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در استادیوم خانگی خود یعنی سن سیرو میزبان تاتنهام بود و فقط ۷ دقیقه برای فتح دروازه انگلیسی ها وقت می خواست. روبن دیاز درست مثل گل اولش در این دوره از رقابت ها، دروازه یک تیم انگلیسی دیگر را گشود. تاتنهام در ادامه کار نتوانست تهدید جدی را روی دروازه تاتاروشانو ایجاد کند و میلان بعد از پیروزی در مقابل بارسلونا در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار در دور حذفی لیگ قهرمانان برنده شد.

کلوب بروخه - بنفیکا

بروخه اولین بازی تاریخ خود در مرحله حذفی لیگ قهرمانان را خوب شروع کرد. اما اشتباهات خط دفاعی این تیم باعث شد تا ژائو ماریو از روی نقطه پنالتی و داوید نرس با یک توپ دزدی دروازه سیمون مینیوله را باز کنند و به این ترتیب اسکات پارکر در اولین تجربه خود در قامت مربیگیری در لیگ قهرمانان اروپا،طعم شکست را چشید.

5787761

دورتموند - چلسی

چلسی بعد از روزهای شلوغ خود در پنجره نقل و انتقالات زمستانی، چهره جدیدی به خود گرفته بود و همه منتظر نمایش ستارگان تازه وارد تاد بولی بودند. میخایلو مودریک، ژوآو فلیکس و انزو فرناندز بازی را در ترکیب اصلی شروع کردند. اما اتفاق الهام بخش برای زنبورهای وست‌فالن بازگشت سباسیتن هالر درست ۷ ماه پس از مبارزه با سرطان و حضور او در ترکیب دورتموند بود.

هواداران پرشور دیوار زرد در دقایق ابتدایی بازی جو فوق‌العاده‌ای ایجاد کردند و بازی چلسی تحت تاثیر این تشویق ها قرار گرفت. تیاگو سیلوا با ضربه سر دروازه کوبل را باز کرد ولی داور خطای هند او را اعلام کرد خرید های تاد بولی کم کم درحال هماهنگ شدن با یکدیگر بودند ولی هنوز راه زیادی را برای عملکرد قابل قبول در پیش رو دارند. در نیمه دوم قدرت، سرعت و دقت کریم آدیمی را به گل رساند. گراهام پاتر و شاگردانش تلاش خود را برای باز کردن دروازه زنبورها انجام دادند اما دیوار دفاعی مستحکم دورتموندی ها مانع باز شدن دروازه‌ آن‌ها شد و تا آخرین حمله در دقایق پایانی ایستادگی کردند. با این نتیجه همه چیز به بازی برگشت و استادیوم استنفورد بریج کشیده شد.

لیورپول - رئال مادرید

آخرین باری که قرمزهای مرسی‌ساید توانسته بودند لوس بلانکوس را شکست بدهند، به ۱۴ سال قبل برمی گردد. جایی که در مرحله یک هشتم نهایی با ۴ گل توانستند رئال مادرید را مغلوب کنند و در مجموع با ۵ گل زده پا به مرحله یک چهارم نهایی گذاشتند. اما رئال مادرید که به تازگی در مراکش به قهرمانی جهان دست‌ یافته بود، در سفرهای خود به انگلیس عملکرد بی‌نظیری داشته است. رئال در مسیر قهرمانی خود در فصل ۲۰۲۱/۲۰۲۲، ۶ گل در انگلیس به نمایندگان این کشور زد.

اما داستان در این دوره برای قرمزها به مانند عملکرد آن ها در لیگ برتر انگلیس، کابوس‌وار پیش رفت. لیورپول بازی را طوفانی آغاز کرد و در دقایق ابتدایی بازی داروین نونیز با ضربه‌ی رباح ماجری دروازه مدافع عنوان قهرمانی را باز کرد. در ادامه محمد صلاح که از فینال ۲۰۱۸ کی‌یف و مصدومیت تلخ خود توسط سرجیو راموس در فکر انتقام بود با اشتباه عجیب تیبو کورتوآ گل دوم را وارد دروازه رئال مادرید کرد. ستاره مصری باز هم فرصت باز کردن دروازه رئال روی یک حرکت انفرادی را داشت که ضربه او با اختلاف کمی از کنار دروازه به بیرون رفت. بعد از طوفان دقایق ابتدایی بازی رئال به شکل خودش برگشت و وینسیوس جونیور با شوتی زیبا از پشت محوطه جریمه دروازه لیورپول را باز کرد. رئالی ها که با این گل روحیه گرفته بودند، با پرس سینگین و تحت فشار قرار گذاشتن دفاع لیورپول به گل دوم رسیدند. این بار نوبت دروازه‌بان لیورپول بود تا با اشتباه خود یک گل را به حریف هدیه کند و وینیسیوس قبل از سوت پایان بازی، رئال مادرید و خودش را دو گل کند. کریم بنزما در تونل منتهی به رختکن با توجه به عملکرد هم تیمی های خود گفته بود: که تا ۳ گل هم می توانیم به آن ها بزنیم، دست از تلاش برندارید...

با شروع نیمه دوم رئال مادرید بازی را کوبنده آغاز کرد و طی ۲۰ دقیقه ۳ گل دیگر را با استفاده از عملکرد ضعیف خط دفاعی لیورپول از جمله جو گومز به ثمر رساندند. زوج نونیز و گاکپو که عملکرد خوبی در نیمه اول برای قرمزها داشتند دقیقه ۷۰ تعویض شدند و عملا بعد از این اتفاق، یورگن کلوپ توپخانه خودش را خاموش کرد و برای اولین بار در طول حضور لیورپول در مسابقات اروپایی با دریافت ۵ گل در آنفیلد شکست تلخی به قرمزها تحمیل شد. رئال مادرید مزد آرامش و تمرکز خود را در بازی گرفت. طوری که بعد از اشتباه مهلک کورتوآ در نیمه اول، آن‎ها به بازی برگشتند و با انسجام تیمی، می توان گفت که کار صعود به مرحله بعد را در دور رفت رقابت ها یکسره کردند. ۱۴ عنوان قهرمانی آن‎‌ها از این تفکر و سبک بازی به دست آمده است.

5813981

آینتراخت فرانکفورت - ناپولی

آینتراخت در خانه خود میزبان ناپولی بود و هواداران آن تا قبل از بازی امید به گل زنی دائیجی کامادا ژاپنی داشتند. کسی که ۳ گل از ۷ گل آن ها در رقابت های اروپایی امسال را به ثمر رسانده است. در آن طرف زمین ناپلی‌ها با رکورد ۲۰ گل زده به حریف پا به این رقابت گذاشتند. آخرین حضور ناپولی در فرانکفورت یادآور پیروزی ۲ بر۰ آن ها در سال ۲۰۱۸ است.

در این دوره ناپولی از اول آمده بود که در نیمه اول بازی بلیت حضور در مرحله بعد را رزرو کند. ویکتور اوسیمن به همراه کوین تراپ از پرکارترین بازیکنان نیمه اول بودند. در دقیقه ۳۳ بازی با خطای آرلیو بوتا بر روی اوسیمن، ناپولی به یک پنالتی رسید. خویچا کواراتسخلیا ستاره گرجستانی این فصل ناپلی ها پشت توپ ایستاد؛ کوین تراپ با تشخیص درست جهت پنالتی دروازه خود را بسته نگه داشت. در ادامه اوسیمن بلاخره قفل دروازه، دروازه‌بان آلمانی را شکست و ناپولی را پیش انداخت. اما این پایان نیمه اول پرحادثه بازی آینتراخت و ناپولی نبود و ویکتور اوسیمن دوباره دروازه تراپ را باز کرد که با اعلام سیستم آفساید نیمه خودکار، او درشرایط آفساید قرار داشت و گل مردود اعلام شد.با شروع نیمه دوم نوبت به درخشش خویچا کواراتسخلیا رسید. او سازنده گل دوم ناپولی در این مسابقه بود و پاس او به جیوانی دی لورنزو باعث شد تا این بازیکن با یک شوت، دروازه حریف را باز کند. و به این ترتیب با عملکرد درخشانش، خراب کردن پنالتی در نیمه اول را جبران کرد.

با اعلام اپتا کواراتسخلیا ۲۲ ساله، جوان‌ترین بازیکنی است که در این فصل روی بیش از ۵ گل در لیگ قهرمانان اروپا تاثیر داشته است. ستاره ناپولی در بازی‌هایی که تاکنون با این تیم در این رقابت‌ها انجام داده، دو گل به ثمر رسانده و ۴ پاس گل نیز داده است.

حالا شاگردان لوچیانو اسپالتی با خیالی آسوده و راحت در مرحله برگشت در استادیوم دیه‌گو مارادونا پذیرای آینتراخت فرانکفورت خواهد بود.

منچسترسیتی - لایپزیش

آخرین باری که لایپزیش میزبان سیتیزن ها بود، آندره سیلوا تیم خود را به برتری ۲ بر۱ رساند. او این فصل هم ۳ گل در لیگ قهرمانان به ثمر رسانده است. پپ گواردیولا هم به جز دراولین فصل حضور خود در منچستر سیتی و باخت در مقابل موناکو در سال ۲۰۱۷، هرگز در مرحله یک هشتم نهایی حذف نشده است.

امسال هم لایپزیش در خانه خود به منچسترسیتی نباخت. آن ها بازی که تا دقیقه ۷۰ و با گل ریاض محرز عقب بودند را با گل یوشکو گواردیول به تساوی کشاندند. پپ گواردیولا که کوین دی‌بروینه، آیمریک لاپورت و جان استونز را در بازی چهارشنبه به دلیل مصدومیت در اختیار نداشت، به نظر نمی رسد که از نتیجه بازی ناراضی باشد. با این نتیجه، همه چیز به بازی برگشت در استادیوم اتحاد کشیده شد.

اینترمیلان - پورتو

اینترمیلان برای دومین فصل پیاپی در این مرحله حضور دارد. اما آخرین باری که نراتزوری از این مرحله صود کرد و به دور یک چهارم رسید سال ۲۰۱۱ و پیروزی در مقابل بایرن مونیخ بود. اما سفر پورتو و سرجیو کونسیسائو به میلان یادآوری خاطرات شیرینی است. کونسیسائو سابق بازی در تیم میلان را دارد و امیدوار است حالا که به عنوان صدرنشین گروه به این مرحله رسیده است امیدوار بود با کسب امتیاز ایتالیا را به مقصد پورتو ترک کند که بازی آنطوری که دلخواه او بود پیش نرفت هدف او و پرتو نگه داشتن امید به صعود یا با یرد یا با مساوی بود. او و اژدهای آبی به این هدف در نیمه اول رسیدند.

پورتو در مقابل حملات اینتر مقاومت کرد و حتی یک بار دروازه اونانا سنگربان افعی ها را هم باز کردند اما قبل از آن خطای روی باستونی مانع قبول شدن گل توسط VAR شد. با شروع نیمه دوم اما پورتو جلو کشید و میل رسیدن خود را توسط مهاجم زهردار خود یعنی مهدی طارمی نشان داد. طارمی سه بار فرصت گشودن دروازه اینتر را داشت که دو مرتبه واکنش‌های زیبای اونانا دروازه‌بان کامرونی را به همراه داشت. در نهایت اخراج اوتاویو در دقیقه ۸۱ کار افعی‌ها را برای رسیدن به گل راحت کرد و روملو لوکاکو که به عنوان یار تعویضی وارد میدان شده بود، دروازه دیه‌گو کاستا را باز کرد تا امیدهای کونسیسائوبرای صعود به مرحله بعد کمرنگ شود. با این حال در دور برگشت شاگردان اینزاگی هم کار راحتی در ورزشگاه خانگی پورتو یعنی دو دراگائو نخواهد داشت.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها