کد خبر: ۱۷۲۹۱
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
زلزله 7.8 ریشتری در ترکیه و سوریه یکی از قوی ترین و ویرانگرترین زلزله های خاورمیانه در چند دهه اخیر است. زلزله ای که قدرتی بیش از 100 برابر ویرانگری بمب های اتمی در هیروشیما و ناکازاکی داشته است. آنچه در این ویدیو می بینید زلزله دوم ترکیه است و فکر کنید این تکان ها بیش از 3 دقیقه مناطق زلزله زده را دو بار در کمتر از 12 ساعت با این قدرت لرزانده اند درحالی که افراد زیادی همچنان زیر آوارها بوده اند.
به گزارش جدید پرس:

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه در یک سخنرانی اعلام کرد که زلزله مرگبار اخیر ترکیه قدرتی به بزرگی بمب اتمی داشته است.

در عین حال هالوک تتار، مدیر بخش زلزله سازمان حوادث غیرمترقبه ترکیه نیز عدد دقیق‌تری اعلام کرد و گفت که قدرت این زلزله معادل ۵۰۰ بمب اتمی بوده است. زلزله وحشتناک ۷.۸ ریشتری در مرز ترکیه و سوریه منجر به کشته شدن بیش از سی هزار نفر در ترکیه شده و همچنان این آمار درحال افزایش است.

به بهانه همین صحبت‌ها قصد داریم تا به مقایسه دقیق‌تری در این زمینه پرداخته و با مقایسه، قدرت این زلزله را تا حدودی شبیه‌سازی کرده و قابل درک کنیم .

مروری آماری بر انفجار بمب اتمی هیروشیما

درروز ششم آگوست سال ۱۹۴۵ و در جریان جنگ جهانی دوم، بمب‌افکن آمریکایی B۲۹ اولین بمب اتمی جهان را بر روی شهر هیروشیمای ژاپن انداخت. انفجار این بمب بلافاصله حدود ۸۰ هزار نفر را در کام مرگ فرو برد و بعدها ده ها هزار نفر دیگر در اثر قرار گرفتن در معرض تشعشعات این بمب اتمی، جان خود را از دست دادند.

در جریان این حمله اتمی، حدود ۴۰۸۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۳۵ در هواپیمای آمریکایی قرار گرفت و این هواپیما محتوای اورانیومی‌اش که "پسر کوچک" نام گرفته بود را بر فراز شهر هیروشیما تخلیه کرد که انفجاری معادل با انفجار ۱۲ تا ۱۵ هزار تن TNT ایجاد کرد.

حالا و طبق گفته کارشناسان که قدرت زلزله ترکیه معادل ۸ میلیون تن TNT بوده، می‌توان با تائید صحبت مدیر بخش زلزله سازمان حوادث غیرمترقبه ترکیه، قدرت این زلزله را ۵۳۳ برابر انفجار اتمی هیروشیما درنظر گرفت.

IMAGE-3-MUSHROOM-CLOUD-Tyler-Bamford.jpg

انرژی آزاد شده از زلزله ترکیه چقدر بود؟

به گفته جانوکا آتانایاکه، زلزله‌شناس در دانشگاه ملبورن استرالیا، قدرت این زلزله معادل ۳۲ پتاژول (پتا برابر با ۱۰۱۵ ) بوده است .

این میزان انرژی برای تولید مداوم ۸.۸۸ میلیون مگاوات برق در یک ساعت کافی است و آنقدر قوی بوده که از انرژی آن می‌توان برای بیش از ۴ روز، کل برق شهر بزرگی مثل نیویورک را تامین کرد.

در عین حال انرژی آزاد شده توسط این زلزله معادل با حدود ۸ میلیون تن TNT برآورد شده است.

 

لزله‌شناس دیگری به نام رناتو سولیدوم در سال ۲۰۱۳ یادآوری کرده بود که در یک زلزله ۷ ریشتری، به اندازه ۳۲ بمب اتمی که برروی شهر هیروشیما ریخته شده بود، انرژی آزاد می‌شود. به گفته ژئوفیزیک‌دانان، زلزله ۷.۸ ریشتری قدرتی برابر با ۱۳۰ بمب اتمی دارد.

در یک محاسبه سرانگشتی، در ازای هر یک ریشتری که قدرت زلزله افزایش پیدا می‌کند، انرژی آزاد شده آن ۳۱.۶ برابر بیشتر می‌شود. یعنی قدرت یک زلزله ۷ ریشتری، حدودا ۳۲ برابر یک زلزله ۶ ریشتری خواهد بود. پس در مقایسه زلزله ۷.۸ ریشتری اخیر ترکیه با زلزله ۶.۷ ریشتری که در سال ۲۰۲۰ در همین منطقه ترکیه رخ داده بود، می‌توان گفت که این بار، ۴۵ برابر انرژی بیشتری آزاد شده است.

زلزله اخیر ترکیه، یکی از سه زلزله بالای ۶ ریشتری بود که از سال ۱۹۷۰ به بعد در این منطقه از کره زمین ثبت شده و یکی از مرگبارترین زلزله‌ها در تاریخ منطقه آناتولی که قبل از این به وقوع پیوسته بود به سال ۱۸۲۲ برمی گردد که یک زلزله ۷ ریشتری منجر به کشته شدن ۲۰۰ هزار نفر شده بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها