کد خبر: ۱۷۲۷۲
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
یکبار دیگر انتشار ویدیویی از همخوانی دانش‌آموزان در کلاس درس جنجال‌برانگیز شد.
به گزارش جدید پرس:

هم‌خوانی دانش‌آموزان یک مدرسه سبب اخراج معلم و تذکر کتبی به مدرسه شد، البته این پایان کار نیست، آن‌طورکه مقامات آموزش و پرورش استان مازندران گفته‌اند احتمالاً مجوز مدرسه لغو خواهد شد.

اما ماجرا چیست؟ اواسط هفته بود که ویدیویی از همخوانی دانش‌آموزان درحضور معلم در فضای مجازی منتشر شد، ویدیویی که دانش‌آموزان در آن مشغول به خواندن موسیقی‌ای بودند که این روزها اصطلاحاً «ترند» یا فراگیر شده است، اما فریاد قطعه «گنگستر شهر آمل» در کلاس درس واکنش برانگیز شد. طوری‌که مقامات آموزش و پرورش استان بلافاصله از رد صلاحیت معلم و احتمال لغو مجوز مدرسه خبر دادند.

حسین کمالی، مدیر کل آموزش و پرورش مازندران گفت: «این فیلم کوتاه روز گذشته چهارشنبه در فضای مجازی به سرعت منتشر شد و پس از آن اداره کل آموزش و پرورش مازندران پیگیری موضوع را در دستور کار قرار داد. براساس تصمیم و رای این شورا، در حال حاضر مدیر مدرسه تذکر کتبی داده شد و برخوردهای اداری دیگر نیز صورت خواهد گرفت. همچنین این شورا بر عدم صلاحیت معلم مربوطه و قطع همکاری با وی رای داد و ایشان از روز یکشنبه هفته آینده اجازه حضور و تدریس در مدرسه را ندارد. همچنین به احتمال مجوز فعالیت این مدرسه نیز لغو شود.»

اما خبر برکناری معلم مدرسه، واکنش‌هایی هم درپی داشت، یکی از آن‌ها مربوطه به محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات سابق بود، نکته‌ای که او درباره حواشی اخیر همخوانی «گنگستر شهر آمل» و اخراج معلم گفت به فیلتر شدن برخی پلتفرم‌ها و ضریب نفوذی که آن‌ها علیرغم فیلتر شدن دارند برمی‌گردد. او در حساب توئیتری خودش نوشت: «یک سوال مهم حاشیه‌ای در قضیه قطعه موسیقی «گنگستر شهر آمل» این است که این موسیقی با توجه به اعمال محدودیت‌های شدید و متعدد بر اینترنت، چگونه بین مردم فراگیر شده است؟»

5811751

با این وجود این اولین بار نیست که همخوانی دانش‌آموزان و انتشار تصاویر آن‌ها از یک موسیقی جنجال‌برانگیز شده است، سال ۱۳۹۸ بود که از مدارس مختلف ویدیوهایی منتشر شد که دانش‌آموزان مشغول خواندن یک موسیقی از خواننده‌ای لس‌آنجلسی بودند، تکرار همخوانی قطعه «آقامون جنتلمنه» سبب شد، علی مطهری، نایب رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در واکنشی به آن خطاب به وزیر آموزش و پرورش وقت بگوید: «وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگو بوده و مدیران اینگونه مدارس نیز برکنار شوند.»

سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش وقت هم در واکنش به پخش کلیپ آهنگ‌های مبتذل در مدارس اظهار کرد: امروز در دنیای آشفته و شلوغ شاهد این هستیم که مهمترین هدف دشمنان تغییر هویت فرزندان ما است، هویتی که با آموزه‌های ایرانی و اسلامی عجین شده است. در این کلیپ‌ها اغراض سیاسی کاملاً مشهود است، سه نفر از دوستان مختصص را مامور بررسی این موضوع کردم تا ریشه تولید این کلیپ‌ها مشخص شود.»

5811760

اما برخلاف مسئولان که دنبال مچگیری یا اخراج معلم در هنگام بروز این قبیل از مسائل هستند کارشناسان نظر دیگری دارند، مثلاً بر سر جنجال انتشار قطعه «آقامون جنتلمنه» محمدعلی بهمنی، شاعر، در پاسخ به سوالی درباره این‌که چرا پای آقامون جنتلمنه به مدارس باز شد؟ گفت: «این نسل گناهکار نیست. شرایطی که برای نسل فراهم می‌شود مهم است. البته ذاتا هم فراهم نیست. چون فراهم را موقعی می‌توان به‌کار برد که ره‌آوردی برای نسل‌های بعدی داشته باشد.»

همچنین محمد فاضلی، جامعه‌شناس در یادداشتی با عنوان ساسی گیت از نگاه دیگر نوشت که : «سلیقه‌های مردم دنیای جدید مخلوط و التقاطی می‌شود. مردم «همه‌چیزخوار» می‌شوند یعنی روزه می‌گیرند، می‌رقصند، ساسی‌مانکن و موسیقی سنتی را با هم گوش می‌کنند، در این وضعیت اگر سیاست فرهنگی کشور فرصت بروز به رمان خوب و تربیت موسیقایی خوب ندهد، خب آن قسمت ساسی‌مانکنی «همه‌چیزخواری» قوی‌تر می‌شود.»

او نوشت: ««ساسی‌گیت» محصول سیاست فرهنگی این کشور و تحولات دنیای مدرن است. مردم ایران هم مثل سبک زندگی بقیه مردم دنیا «همه‌چیزخوار» شده‌اند با این وصف که تیغ سانسور و سیاست نشر کتاب و عرضه موسیقی، جلوی سر برآوردن نویسندگان بزرگ و جذاب ایرانی، و تربیت موسیقایی مردمی ناشاد را گرفته است.»

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها