کد خبر: ۲۷۳۲۳
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۰
با ANDI آشنا شوید؛ مانکن حرارتی حساس به گرما که وقتی محیط گرم باشد درست مثل انسان واقعی به‌شدت عرق می‌کند تا دمای بدن خود را کاهش دهد. این ربان حتی زمانی که تحت فشار ناشی از دما باشد، با شدت بیشتر، نفس می‌کشد.
به گزارش جدید پرس:

ANDI باوجود ظاهر بی‌نظیرش، هدفی بسیار واقعی را دنبال می‌کند. دمای زمین در سرتاسر جهان درحال افزایش است و کلان‌شهرهای بزرگ، مملو از بتن و گرما هستند.

به‌نوشته‌ی فیوچریسم، محققان دانشگاه ایالتی آریزونا درحال استفاده از نسخه‌ی خاصی از ربات حساس به گرما، برای اندازه‌گیری تأثیرات دمای شدید بر بدن انسان هستند.

کنراد ریکاچوسکی، استاد مهندسی مکانیک ASU و محقق اصلی پروژه به روزنامه‌ی محلی آریزونا ریپابلیک گفت: «نمی‌توان چنین آزمایشی را روی انسان‌های واقعی انجام داد زیرا غیراخلاقی و بسیار خطرناک است. آنچه که امروزه به‌عنوان اوج گرما درنظر گرفته می‌شود، شاید میانگین ۲۰ روز در هرسال باشد.»

ربات عجیب حساس به دما، مثل انسان عرق می‌ریزد/ عکس

پیش‌از این آدمک‌هایی در آزمایشگاه‌های حرارتی کنترل‌شده، مورداستفاده قرار گرفته‌اند اما ANDI اولین رباتی است که از سیستم خنک‌کننده‌ی داخلی بهره می‌برد و امکان استفاده و آزمایش در محیط بیرونی را دارد.

کاربرد ANDI فقط به اندازه‌گیری گرمای هوا و بررسی تأثیر دمای زیاد بر بدن انسان محدود نمی‌شود. درواقع محققان امیدوارند با استفاده از این ربات، راهکارهای جدیدی برای کاهش گرما پیدا کنند.

ریکاچوسکی می‌گوید: «ایده این است که به هرچیزی که به ما کمک می‌کند توجه داشته باشیم.»

محققان امیدوارند ANDI که حتی برخی ارگان‌های داخلی شبیه انسان را هم دارد، بینش بیشتری درمورد مرگ‌های ثبت‌شده براثر گرما ارائه دهد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها