کد خبر: ۲۵۲۳۶
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
بزرگ‌ترین هواپیمای جهان موسوم به Roc برای اولین‌بار موفق شد وسیله نقلیه هایپرسونیک TA-0 را از آسمان رها کند.
به گزارش جدید پرس:

بزرگ‌ترین هواپیمای جهان موسوم به Roc، محصول شرکت استراتولانچ، موفق شد برای نخستین‌بار نمونه اولیه پرنده هایپرسونیک Talon-A را که به بدنه این هواپیما بسته شده بود، در ارتفاعی بالای اقیانوس آرام در نزدیکی ساحل کالیفرنیا در آمریکا رها کند.

شرکت هوافضای استراتولانچ در بیانیه‌ای اعلام کرد که با رهاسازی موفق Talon-A، یک گام دیگر به تولید سیستم پرتاب پرنده‌های هایپرسونیک نزدیک‌تر شده است. Roc با دو بدنه چسبیده به‌هم، شش موتور هواپیمای بوئینگ 747، 28 چرخ و بالی 117 متری بزرگ‌ترین هواپیمای دنیاست که TA-0 را به آسمان برده و آن را رها کرده است.

لحظه تماشایی پرتاب پرنده هایپرسونیک از بزرگترین هواپیمای جهان/ عکس

مأموریت جدید بزرگ‌ترین هواپیما جهان چگونه انجام شد؟

Roc در این آزمایش اندکی پس از ساعت 9 صبح به وقت محلی از پایگاه هوا و فضای موهاوی در جنوب کالیفرنیا بلند شد تا یازدهمین پرواز خود را انجام دهد. وسیله هایپرسونیک TA-0 که نمونه اولیه Talon به‌حساب می‌آید، در میان دو بدنه Roc قرار گرفته بود. این هواپیما به سمت غرب پرواز و بعد محموله خود را بر فراز ساحل مرکزی کالیفرنیا رها کرد.

از آن‌جایی که Talon-0 موتور نداشت، نتوانست حرکت خاصی انجام دهد. اما همچنان مانورهایی را برای سرخوردن در هوا پشت سر گذاشت و اطلاعات تله‌متری را به تیم مأموریت برگرداند. درنهایت این پرنده درون آب افتاد و طبق برنامه منهدم شد.

«اسکات شولتز»، مدیر ارشد مهندسی استراتولانچ می‌گوید در این مأموریت تمام اهداف اول، دوم و سوم این آزمایش با موفقیت انجام شد. Roc نیز پس از رهاسازی TA-0 به پایگاه هوایی موهاوی برگشت تا پرواز چهار ساعت و هشت دقیقه‌ای خود را به اتمام برساند.

«پل الن»، هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت در سال 2011 استراتولانچ را با هدف اولیه فراهم‌سازی بستری برای پرتاب راکت‌ها از میانه هوا راه‌اندازی کرد. این هدف بعداً در سال 2019 پس از مرگ الن تغییر کرد و این شرکت تمرکز خود را روی ساخت سکویی برای تحقیق و توسعه پیرامون پرنده‌های هایپرسونیک با هواپیمای غول‌پیکر خود گذاشت.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها