کد خبر: ۲۴۲۹۹
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
تماس تصویری بر بستر شبکه نسل چهارم خدمتی نوین است که برای اولین بار توسط اپراتور اول تلفن همراه در کشور برای مشترکین برخی مدل‌های گوشی فعال و ارائه می‌شود و مشترکان این اپراتور قادر خواهند بود بدون استفاده از اپلیکیشن یا برنامه واسطی با یکدیگر تماس تصویری برقرار کنند.
به گزارش جدید پرس:

موضوع برقراری تماس تصویری از طریق تلفن همراه برای اولین بار چند سال  توسط اپراتور سوم تلفن همراه مطرح شد که پس از مدتی این طرح به دلیل برخی مخالفت‌ها متوقف شد. اگرچه پس از مدتی هر بار اعلام می شد که مشکل این سرویس در آینده نزدیک حل می‌شود اما با گذشت سال‌ها مردم برای دسترسی به تماس تصویری، به شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای موجود که از این امکان برخوردارند مراجعه می‌کردند.

اما در ارتباط با فعالیت‌های اپراتور سوم تلفن همراه در بحث برقراری امکان تماس تصویری، همان‌طور که در دولت‌های گذشته هم بر آن تاکید شد، بحث فرهنگ‌سازی و توجه به مباحث فرهنگی مهم اعلام و تاکید شده بود در این میان گاهی ممکن است افراد به دلیل این که اطلاعات دقیقی درباره‌ی نحوه برقراری تماس‌های تصویری ندارند، دستخوش نگرانی‌هایی شوند.

اپراتور سوم تلفن همراه مدعی بود که پیش از این در این زمینه تدابیر مختلفی اندیشیده تا از بروز هر نوع مشکل در این زمینه جلوگیری شود و برای مکالمه با سیم‌کارت رایتل فرد از این اختیار برخوردار است که نوع مکالمه خود را به صورت صوتی یا تصویری انتخاب کند.

درنهایت پس از مخالفت‌ها و موافقت‌ها این سرویس در آن زمان راه اندازی نشد و طی این سالها صحبت و اقدامی در این رابطه هم انجام نشد تا اینکه زمستان سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر جدیدی در این زمینه اعلام کرد و گفت به‌زودی تماس تصویری از طریق تلفن همراه بدون نصب نرم افزار فعال خواهد شد که هزینه زیادی نخواهد داشت؛ اما جزئیات دقیق و نحوه فعال سازی و سرویس‌دهی این خدمت به طور دقیق اعلام نشد.

در همین رابطه چندی پیش وزیر ارتباطات جزئیات جدیدی از این قابلیت اعلام کرد و گفت: درباره تماس تصویری، تعرفه‌اش در  کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده و به تصویب هیأت وزیران هم رسید و به اپراتورها ابلاغ شده است.

طبق گفته وی برای راه اندازی این قابلیت همراهی تولیدکنندگان گوشی نیاز است و بعضی از تولیدکنندگان گوشی باید این قابلیت را برروی گوشی‌هایی که در ایران موجود است، فعال کنند. همچنین گفته شده این سرویس برروی برخی گوشی‌ها توسط یکی از اپراتورها به شکل آزمایشی راه اندازی شده و با تولیدکنندگان گوشی در حال رایزنی هستند.

اما بررسی‌ها حاکی از آن است که این قابلیت پس گذراندن دوره آزمایشی برای برخی مشترکین اپراتور همراه اول که دارای گوشی‌های هواوی و شیائومی هستند فعال شده و هر کاربری می تواند از آن استفاده کند، اما توصیه می‌شود کاربران پیش از فعال سازی این سرویس حتما به چند نکته مهم توجه کنند.

طبق اطلاعات سایت همراه اول برای استفاده از سرویس مکالمه تصویری این اپراتور باید هر دو طرف تماس تحت پوشش شبکه LTE  و سیم کارت هر دو مشترک سیم‌کارت هر دو مشترک USIM باشد. همچنین حتما این سرویس برای هر دو طرف تماس فعال شده باشد و تلفن همراه هر دو طرف تماس از این سرویس (ViLTE) پشتیبانی کند. 

علاوه بر موارد گفته شده باید تنظیمات مربوط به سرویس تماس تصویری بر بستر نسل چهارم شبکه (ViLTE) در تلفن همراه هر دو طرف تماس اعمال شده باشد.

تمام مشترکینی که دارای تلفن همراه هوشمند با قابلیت ViLTE باشند می توانند این سرویس را از طریق کد دستوری *۱۰*۲۴۳۱# و یا اپلیکیشن همراه من فعال کنند و هنگام قرارگرفتن در پوشش شبکه LTE  این اپراتور و پس از برقراری تماس صوتی به صورت معمول، بر روی آیکن دوربین (گزینه تماس تصویری) کلیک کرده و یک تماس تصویری با کیفیت را تجربه کنند.  

نکته قابل توجه برای کاربران این است که تعرفه تماس تصویری همراه اول همانند یک مکالمه صوتی معمولی خواهد بود و این قابلیت برای دریافت کننده تماس، هزینه ای ندارد؛ بنابراین برای استفاده از این سرویس نیاز به پرداخت جداگانه به غیر از هزینه تماس نیست.  

کاربران برای استفاده از این سرویس نیازی به نصب نرم‌افزار توسط برقرار کننده و دریافت کننده تماس ندارند و تماس صوتی برای هر دو مشترکین دائمی و اعتباری قابل استفاده است.

لازم به ذکر است امکان برقراری تماس تصویری با اپراتور دیگر ممکن نیست و تنها تماس تصویری درون شبکه همراه اول امکان پذیر است.

آنگونه که اپراتور اول تلفن همراه اعلام کرده است در حال حاضر تنها برخی از گوشی‌های نسل جدید شیائومی و هواوی قابلیت پشتیبانی از سرویس تماس تصویری بر بستر نسل چهارم را دارند و لیست سایر تلفن‌های همراه پشتیبانی کننده به زودی به روز رسانی خواهد شد.  

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها