کد خبر: ۲۴۲۸۸
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
ماهواره جدید هواشناسی «MTG-I۱» که سال گذشته پرتاب شد، نخستین عکس را از زمین گرفته و فرستاده است.
به گزارش جدید پرس:

ماهواره هواشناسی که به تازگی پرتاب شده، نخستین عکس خود از زمین را فرستاده است که سیاره ما را با جزئیات فوق‌العاده نشان می‌دهد. ماهواره موسوم به «تصویرگر-۱ نسل سوم متئوست اروپا»(MTG-I۱) که در دسامبر سال گذشته با هدف نظارت بر شرایط جوی سراسر اروپا و آفریقا به فضا پرتاب شد، این عکس را از جایگاه خود در ۲۲ هزار مایلی بالای سطح زمین گرفته است.

این عکس که با کمک یکی از تجهیزات ماهواره موسوم به «تصویرساز ترکیبی منعطف»(FCI) در مارس ۲۰۲۳ گرفته شده است، نواحی ابری و آسمان صاف را بر فراز اقیانوس اطلس نشان می‌دهد. همچنین، توده‌های خشکی اروپا و آفریقا در این عکس قابل مشاهده هستند.

تجهیزاتی که روی ماهواره متئوست نصب شده‌اند، از وضوح بالاتری نسبت به تجهیزات پیشین برخوردار هستند زیرا متئوست، نخستین نسل از ماهواره‌های هواشناسی اروپا است. این وضوح بالاتر کمک می‌کند تا ویژگی‌های آب‌وهوایی مانند ابرها با دقت بیشتری ردیابی شوند و علاوه بر این، نمایی را از نحوه حرکت سیستم‌های آب و هوا در این قسمت از کره زمین ارائه می‌دهد.

تصویر پر جزئیات زمین از نگاه دوربین ماهواره جدید هواشناسی اروپا/ عکس

به گفته گروه متئوست، این اطلاعات به پیش‌بینی آب و هوا و مقابله با مشکلات شدید آب و هوایی مانند طوفان کمک می‌کنند. «فیل ایوانز»(Phil Evans)، مدیرکل «آژانس ماهواره بررسی آب و هوای اروپا»(EUMETSAT) گفت: این عکس قابل توجه به ما اطمینان زیادی می‌دهد تا انتظار داشته باشیم که ماهواره متئوست، عصر جدیدی را در پیش‌بینی رویدادهای جوی ناملایم آغاز کند.

گروه متئوست گفتند: ممکن است عجیب به نظر برسد که در بیشتر نقاط اروپا به خاطر یک روز ابری هیجان‌زده باشید اما سطح جزئیات مشاهده‌ شده ابرها در این عکس، برای پیش‌بینی‌کنندگان آب و هوا بسیار مهم است. این جزئیات اضافی بدین معنا هستند که پیش‌بینی‌کنندگان آب و هوا می‌توانند رویدادهای آب و هوایی شدید را با دقت و سرعت بیشتری شناسایی و پیش‌بینی کنند.

گروه متئوست باور دارند که داده‌های این ماهواره می‌توانند به پیش‌بینی آب و هوا و نظارت بر تغییرات آب و هوایی در سطح بین‌المللی نیز کمک کنند. «ناتالیا دونووو»(Natalia Donoho) از «سازمان جهانی هواشناسی»(WMO) گفت: چرخه تکرار و وضوح بالای تصویرساز ترکیبی منعطف، در پیش‌بینی‌ آب و هوای ناملایم، بررسی بلندمدت آب و هوا، کاربردهای دریایی و هواشناسی کشاورزی، کمک زیادی به سازمان جهانی هواشناسی خواهد کرد و سهم مهمی را در هشدارهای اولیه برای همه مردم، به ویژه ساکنان قاره آفریقا خواهد داشت.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها