کد خبر: ۲۴۱۵۴
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
کشاورزی بر روی خاک سرخ مریخ ممکن شد. خاک سیاره سرخ حاوی «نمک‌های پرکلرات» است که همچون یک سم برای گیاهان مضر است.
به گزارش جدید پرس:

کشاورزی بر روی خاک سرخ مریخ ممکن شد. به گزارش «شرق» به نقل از یورونیوز خاک سیاره سرخ حاوی «نمک‌های پرکلرات» است که همچون یک سم برای گیاهان مضر است. بااین‌حال، بر اساس تحقیقات جدیدی که به پنجاه‌وچهارمین کنفرانس علوم قمری و سیاره‌ای ارائه شده، نشان می‌دهد که انواعی از برنج‌های تراریخته (برنج‌هایی که به لحاظ ژنتیکی اصلاح شده باشند) می‌تواند در سطح سنگ‌پوشه‌ای مریخ کشت شوند. دانشمندان دانشگاه آرکانزاس آمریکا موفق شدند با استفاده از سنگ‌های بازالت که توسط دانشمندان ناسا از بیابان موهاوی آمریکا استخراج شده بود، خاک مریخ را شبیه‌سازی کنند. در این آزمایش، سه نوع برنج در بازالت کشت شد -یکی از گونه برنج‌های وحشی و دو گونه با ویرایش ژنتیکی- که می‌توان گفت گونه‌های تراریخته‌شده با شرایط خشک‌سالی، کمبود قند و شوری خاک سازگارتر بودند.

محققان دریافتند که اگر خاک شبیه‌سازی‌شده مریخ با یک‌چهارم خاک معمولی گلدان ترکیب شود، آنگاه به خوبی می‌توان برنج اصلاح ژنتیکی‌ شده را کشت کرد. آنها همچنین دریافتند که آستانه تحمل این گونه‌های برنج معادل سه گرم پرکلرات در هر کیلوگرم خاک مریخی است.

این یافته علمی علاوه بر کاربردی که می‌تواند بر روی مریخ داشته باشد، برای تأمین منبع غذایی در مناطقی از سطح زمین که خاک با غلظت نمکی بالا دارند هم مفید خواهد بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها