کد خبر: ۲۳۸۱۷
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
امروز ۳۰ آوریل گوگل با اختصاص لوگوی خود به آلن ریکمن از این بازیگر فقید بریتانیایی یاد کرد.
به گزارش جدید پرس:

گوگل امروز لوگوی خود را به آلن ریکمن بازیگر فقید بریتانیایی اختصاص داد تا به این ترتیب از وی قدردانی کند. در توضیح این امر آمده است: وی با صدایی عمیق و مغناطیسی و جذابیتی بی‌پایان، به خاطر بازی‌های جادویی‌اش در فیلم‌هایی مانند «هری پاتر» و «جان سخت» در خاطره‌ها می‌ماند.

در چنین روزی در سال ۱۹۸۷، ریکمن با نمایشنامه «رابطان خطرناک» در برادوی روی صحنه رفت؛ نمایشی که در مسیر حرفه‌ای او تاثیر بسیار گذاشت.

آلن ریکمن ۲۱ فوریه ۱۹۴۶ در غرب لندن متولد شد. وی که طبیعتی حساس داشت با تشویق معلمان و خانواده به هنر علاقه‌مند شد و به ویژه با نقش‌آفرینی‌هایش مورد توجه قرار گرفت. او پس از بازی در نمایشنامه‌های مدرسه‌ای، با دریافت بورسیه‌ای در مدرسه عالی «لاتیمر» لندن به تحصیل مشغول شد.

پس از دبیرستان، ریکمن در کالح هنر و طراحی چلسی و کالج سلطنتی هنر در رشته طراحی گرافیک درس خواند و با همکاری دوستانش شرکتی در زمینه گرافیک راه انداخت، اما در ۲۶ سالگی شرکت را ترک کرد و به صورت جدی به بازیگری پرداخت و در «رادا» از معتبرترین مدرسه‌های بازیگری جهان، جایگاهی کسب کرد.

چند سال بعد وی به کمپانی رویال شکسپیر پیوست و پس از چند نمایش، سال ۱۹۸۵ با بازی در نقش ضدقهرمان در نمایشنامه «رابطان خطرناک» به جایزه دست یافت و نامزدی تونی را کسب کرد و از آنجا راهی سینما شد.

وی سال ۱۹۸۸ در نقش یک مغز متفکر و جنایتکار در فیلم «جان سخت» بازی کرد که از نمادین‌ترین شخصیت‌های شرور سینما محسوب می‌شود. وی پس از آن در نقش ضدقهرمان‌های دیگری در فیلم‌هایی چون «رابین‌هود» بازی کرد و برای بازی در «راسپوتین: بنده شریر سرنوشت» در سال ۱۹۹۶ جایزه امی و گلدن گلوب را دریافت کرد.

در سال ۲۰۰۱ ریکمن در فیلم «هری پاتر و سنگ فیلسوف» در نقش سوروس اسنیپ ظاهر شد و بازی ترسناک و گیرای وی موجب شد در ۷ فیلم بعدی این مجموعه نیز حضور داشته باشد.

ریکمن در طول دوران حرفه‌ای خود جوایز متعددی کسب کرد و کارگردان ۳ نمایشنامه و ۲ فیلم هم بود و سال ۲۰۰۳ نیز برای «چیزی که خداوند ساخت» جایزه گلدن گلوب و نامزدی امی را به دست آورد.

وی برای نقش‌آفرینی‌های نمادینش روی پرده و طبیعت مهربان، حساس و انسان‌دوستانه‌اش در خارج از پرده همواره در یادها خواهد ماند.

آلن ریکمن ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ به دلیل ابتدای به سرطان لوزالمعده در حالی که ۶۹ ساله بود، از دنیا رفت.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها