کد خبر: ۲۳۷۹۰
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می‌دهند که گیاه‌شناسان آینده مریخ می‌توانند برنج را روی سیاره سرخ کشت کنند.
به گزارش جدید پرس:

مریخ در فاصله ۴۸۰ میلیون کیلومتری از زمین قرار گرفته است و حداقل هفت ماه از آن فاصله دارد. بدتر از آن این است که چنین سفری را فقط می‌توان هر دو یا چند سال یک بار و زمانی که دو سیاره در نزدیک‌ترین حالت خود قرار دارند انجام داد. بنابراین، نخستین انسان‌هایی که در مریخ زندگی خواهند کرد باید غذای خود را پرورش دهند.

خاک سیاره سرخ حاوی نمک‌های پرکلرات است که برای گیاهان، سمی در نظر گرفته می‌شود. با وجود این، یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که برنج اصلاح‌شده ژنتیکی می‌تواند در رگولیت مریخ رشد کند. این پژوهش جدید نشان می‌دهد که برنج اصلاح‌شده ژنتیکی روزی می‌تواند نخستین ساکنان مریخ را تغذیه کند.

دانشمندان «دانشگاه آرکانزاس»(UArk) در این پژوهش توانستند خاک مریخ را شبیه‌سازی کنند. آنها برای این کار از خاک غنی از بازالت استفاده کردند که توسط دانشمندان ناسا و «آزمایشگاه پیش‌رانش جت»(JPL) از «بیابان موهاوی»(Mojave Desert) استخراج شده بود.

سه نوع برنج در خاک کشت شد که یک گونه وحشی و دو گونه ویرایش‌شده ژنتیکی را در بر داشت. گونه دوم با شرایط خشکسالی، کمبود قند و شوری سازگارتر بود. همچنین، دانشمندان همان سه گونه برنج را در خاک گلدان و ترکیبی از این دو رشد دادند.

این گروه پژوهشی دریافتند که برنج اصلاح‌شده ژنتیکی در خاک شبیه‌سازی‌شده مریخ به خوبی رشد می‌کند اما در صورتی که یک چهارم آن خاک گلدان باشد. آنها همچنین دریافتند که سه گرم پرکلرات در هر کیلوگرم خاک، اندازه‌ای است که هر گونه برنج می‌تواند در آن رشد کند.

«آبیلاش راماچاندران»(Abhilash Ramachandran)، پژوهشگر «مرکز علوم فضایی و سیاره‌ای آرکانزاس»(SPAC) و از پژوهشگران این پروژه گفت: ما می‌توانیم پیش از ارسال دانه‌ها به مریخ، از زمین به ‌عنوان یک آنالوگ زمین سیاره سرخ استفاده کنیم.

مرحله بعدی آزمایش، با یک شبیه‌ساز جدید خاک مریخ و سایر گونه‌های برنج انجام خواهد شد. پس از آن، دانشمندان قصد دارند یک اتاق شبیه‌سازی مریخ بسازند که دما و جو سیاره سرخ را تقلید می‌کند.

این پژوهش در پنجاه و چهارمین «نشست علوم قمری و سیاره‌ای»(LPSC) ارائه شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها