کد خبر: ۲۲۰۲۷
۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
اداره‌ی پلیس نیویورک افزون‌بر استفاده از ربات چهارپای دیجی‌داگ قصد دارد رباتی نظارتی برای جمع‌آوری اطلاعات به خدمت بگیرد.
به گزارش جدید پرس:

اداره‌ی پلیس نیویورک در بیانیه‌ای می‌گوید مجدداً ربات چهارپای دیجی‌داگ (Digidog) را به خدمت می‌گیرد. مقامات و ساکنان نیویورک چند سال قبل به‌هنگام تولید دیجی‌داگ به‌شدت علیه این ربات سگ‌نما موضع گرفتند. اریک آدامز، شهردار نیویورک، می‌گوید استفاده از دیجی‌داگ در این شهر می‌تواند باعث «حفظ جان‌ها» شود.

دیجی‌داگ که با نام اسپات (Spot) نیز شناخته می‌شود، ربات چهارپای ساخت شرکت بوستون داینامیکس است که می‌توان آن را از راه دور کنترل کرد. دیجی‌داگ در محیط‌هایی فعالیت می‌کند که حضور در آنجا ممکن است برای انسان خطرآفرین باشد. به‌لطف دیجی‌داگ می‌توان تفتیش ناحیه‌های خطرناک و نظارت بر سایت‌های تولیدی را بدون نیاز به نیروهای انسانی انجام داد.

اداره‌ی پلیس نیویورک در سال ۲۰۲۰ از دیجی‌داگ برای شناسایی فردی مسلح که در داخل یک ساختمان سنگر گرفته بود استفاده کرد. سپس در سال ۲۰۲۱ از این ربات در جریان عملیات حمله به یک خانه برای بررسی محیط داخل استفاده شد. پس از افزایش انتقادات، پلیس نیویورک سریعاً قراردادی را که با بوستون داینامیکس امضا کرده بود لغو کرد.

ربات چهارپا عجیبی که به پلیس نیویورک خدمت می‌کند/ عکس

گروه STOP که مخالف جدی استفاده از سیستم‌های نظارتی در سطح دولتی است موضع انتقادی علیه اقدام شهردار نیویورک اتخاذ کرده است. این گروه می‌گوید نیویورک نیازمند ایمنی واقعی است نه رباتی چهارپا.

مقامات رسمی نیویورک می‌گویند پلیس این شهر با پرداخت مجموعاً ۷۵۰٬۰۰۰ دلار دو سگ رباتیک به خدمت می‌گیرد و صرفاً در شرایطی نظیر تهدید به بمب‌گذاری که برای جان مردم خطرآفرین هستند سراغ استفاده از سگ‌های رباتیک می‌رود.

شهردار نیویورک می‌گوید: «به عقیده‌ی من، فناوری اینجا است؛ ما نمی‌توانیم از آن ترس داشته باشیم.» او در ادامه‌ی سخنانش می‌گوید استفاده از سگ‌های رباتیک در اداره‌ی پلیس نیویورک به نفع این شهر است.

منتقدان طرح جدید ضمن اشاره به بودجه‌ی سنگین ربات‌های سگ‌نما نگران استفاده از دیجی‌داگ برای نقض حریم خصوصی هستند چون این ربات به دوربین مجهز است. دیجی‌داگ تاکنون مسلح نشده و انجام این کار باعث نقض قوانین خدمت‌دهی بوستون داینامیکس می‌شود.

نیویورک افزون‌بر دیجی‌داگ به‌دنبال استفاده از دو سیستم دیگر است. اولی لانچر Guardian HX است که ردیاب‌های GPS را به سمت خودروها شلیک می‌کند تا پلیس امکان ردیابی خودروها را داشته باشد. پلیس نیویورک همچنین قصد دارد از ربات امنیتی K۵ ASR برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها