کد خبر: ۲۱۷۰۰
۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
اندروید از زمانی‌که تنها محصول استارتاپی کوچک بود تا حالاکه ۷۰ درصد بازار سیستم‌عامل موبایل را در دست گرفته، راه درازی پیموده است.
به گزارش جدید پرس:

داستان اندروید از اکتبر ۲۰۰۳ شروع می‌شود؛ یعنی بسیار پیش‌تر از زمان همه‌گیری اصطلاح «گوشی هوشمند» و چندین سال پیش از آنکه اپل اولین آیفون و همراه با آن اولین نسخه iOS را معرفی کرد. شرکت اندروید در پالو آلتوِ کالیفرنیا تأسیس شد و بنیان‌گذاران آن چهار مرد جوان به نام‌های ریچ ماینر، نیک سیرز، کریس وایت و اندی روبین بودند. آن زمان، رابین گفته بود شرکت اندروید قرار است «دستگاه‌های موبایل هوشمندتری توسعه دهد که نسبت به موقعیت مکانی و علایق کاربر، آگاه‌تر باشند.»

روبین در سخنرانی ۲۰۱۳ خود در توکیو فاش کرد که سیستم عامل اندروید ابتدا قرار بود نسخه‌ی بهبودیافته سیستم‌عامل دوربین‌های عکاسی دیجیتال باشد؛ اما حتی همان روزها هم بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال در حال ریزش بود. تنها چند ماه طول کشید تا بنیان‌گذاران شرکت اندروید برنامه‌های اولیه خود را کنار بگذارند و در مسیر استفاده از این سیستم‌عامل در گوشی‌های موبایل گام بردارند.

گوگل با خرید شرکت اندروید قاعده بازی را برای همیشه تغییر داد

در سال ۲۰۰۵، فصل بزرگ دیگری در تاریخ اندروید رقم خورد؛ گوگل شرکت اندروید را خرید. رابین و بنیان‌گذاران دیگر، همچنان در شرکت اندروید تحت مالکیت گوگل باقی ماندند تا روی توسعه‌ی این سیستم‌عامل کار کنند. تصمیم بر این شد که از لینوکس برای توسعه‌ی اندرویداواس استفاده شود و همین تصمیم سرنوشت‌ساز، اساسی شد برای اینکه اندروید به‌عنوان پروژه‌ی متن‌باز به رایگان دراختیار تمام سازندگان گوشی‌های موبایل قرار گیرد. گوگل و تیم توسعه‌دهنده‌ی اندروید به این نتیجه رسیدند که این شرکت نه ازطریق انحصاری کردن برند، بلکه با ارائه‌ی خدماتی که مبتنی بر این سیستم‌عامل بود، از جمله اپلیکیشن‌ها، می‌توانست به سود قابل‌توجهی دست پیدا کند.

رابین تا سال ۲۰۱۳ به‌عنوان مدیر تیم اندروید در گوگل باقی ماند؛ اما یک سال بعد به‌دنبال انتشار اسنادی از سوءرفتار جنسی رابین و رفتارهای نامناسبش با کارمندان، مجبور به ترک گوگل شد تا استارتاپ مرکز رشد خودش را راه‌اندازی کند. او در نهایت این استارتاپ را نیز رها کرد تا در سال ۲۰۱۷ با پروژه‌ی ناموفق اسنشال فون به دنیای گوشی‌های هوشمند برگردد. رابین این روزها دیگر در مرکز توجه رسانه‌ها نیست، اما میراث او زیر نظر گوگل روزهای خوشی را سپری می‌کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها