کد خبر: ۱۶۱۳۱
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
مشکلات رجیستری آیفون 14 کماکان ادامه دارد. این مشکلات علاوه‌بر اینکه گوشی را تبدیل به کالای سرمایه‌ای می‌کند، خسارت‌های سنگینی را به مشتریان وارد می‌کند.
به گزارش جدید پرس:

 سری 14 از گوشی‌های پرطرفدار آیفون در تاریخ 25 شهریورماه سال جاری وارد بازارهای جهانی شده و مدتی بعد نیز وارد بازار ایران شد. بنابرگزارش‌ها تمام گوشی‌های وارداتی از تاریخ 14 آذر 96 به بعد باید در سامانه همتا ثبت شوند. این درحالی است که روند رجیستری با گذشت چند ماه همچنان با مشکل مواجه است.

مجوزی برای واردات و رجیستری صادر نمی‌شود

چندی پیش مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی کشور پیرامون پیش‌بینی اعتبار در بودجه ۱۴۰۲ برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار بودجه سال آینده به ایمنا گفت: بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار قیمت بالای ۶۰۰ دلار دارند که برخی از آنها شامل برند آیفون است اما برای واردات آیفون ۱۴ تاکنون هیچ مجوزی از نهادهای متولی واردات دریافت نشده است و بنابراین آیفون ۱۴ مجوز رجیستری و واردات ندارد.

در همین زمینه یکی از مالکین آیفون سری 14 به تجارت‌نیوز گفت:« من دو ماه پس از عرضه آیفون 14 به ایران یکی از این گوشی‌ها را به قیمت 53 میلیون تومان خریداری کردم. همان زمان قیمت آیفون 13 پرومکس 60 میلیون تومان بود. من شنیده بودم که به زودی قرار است امکان رجیستری این سری فراهم شود اما بعد از گذشت حدود 3 ماه همچنان اتفاق خاصی نیفتاد. از آنجایی‌که گوشی‌های آیفون دو سیمکارته هستند، هر سیمکارت به صورت یک‌ماه به شما امکان استفاده از درگاه سیمکارت را داده و شما می‌توانید تا دوماه از این گوشی استفاده کنید. بعد از طی این دوماه گوشی تا زمانیکه داخل سامانه همتا ثبت شود قادر به ارائه سرویس نمی‌باشد. درحال حاضر قیمت آیفون 14 پرومکس حدود 67 میلیون تومان است اما متاسفانه پس از گذشت این دوماه اگر بخواهید گوشی را بفروشید ارزش آن کاهش می‌یابد.»

 

این درحالی است که یکی دیگر از مشکلات رجیستری این است که باید حتما به صورت مسافری وارد شود. چون بیشتر این گوشی‌ها به صورت قاچاق وارد می‌شود.

از طرفی به نظر می‌رسد مشکل رجیستری آیفون‌های 14، روی قیمت آیفون 13 نیز تاثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت این مدل از آیفون‌ها شده است به علاوه عرصه را برای سواستفاده برخی سودجویان ودلالان بازتر کرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی همچنین درباره احتمال صدور مجوز برای واردات آیفون نیز بیان کرد: به نظر می‌رسد که واردات آیفون ۱۴ باز نخواهد شد همچنین افزایش نرخ ارز تاکنون تأثیری بر واردات گوشی‌های کمتر از ۶۰۰ دلار نداشته است.

 

او گوشی‌های ارزان‌تر از ۶۰۰ دلار را ۹۰ درصد گوشی‌های تلفن همراه مصرفی در کشور معرفی کرد و ادامه داد: ارز نیمایی برای واردات این گوشی‌های پرمصرف تأمین شده و تاکنون هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه نداشتیم، اما باید منتظر بمانیم که رویه تأمین ارز نیمایی از محل بانکی یا غیربانکی مشخص شود تا بتوان درباره تأثیر افزایش نرخ اظهار نظر کرد.

گوشی تلفن همراه یا کالای سرمایه‌ای؟

عبقری با تاکید بر اینکه تاکنون مشکلی در زمینه واردات تلفن همراه با ارز نیمایی وجود نداشته است، تصریح کرد: با توجه به اینکه ارزبری تلفن همراه بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی مشخص شده است، بیشترین ارز مصرفی برای گوشی تلفن همراه یوآن چین یا یورو برای واردات از کشور کره را شامل می‌شود.

از دیگر پیامدهای این اتفاق تبدیل گوشی تلفن همراه به یک کالای سرمایه‌ای است. به نظر می‌رسد بسیاری از خریداران با وجود مشکلات رجیستری این گوشی را به قصد سرمایه‌گذاری خریداری می‌کنند. این درحالی است که اگر مشکلات مربوط به رجیستری ادامه‌دار شود، چیزی جز خسارت و ضرر و زیان برای خریداران باقی نمی‌ماند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها