کد خبر: ۱۴۴۳۳
۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
​به گفته‌ی کارشناسان نظامی، جنگ در فضا اثرات مخربی خواهد داشت و پس از وقوع چنین اتفاقی زندگی دیگر شباهتی به آن چه می‌شناسیم نخواهد داشت. هیئت حاضر در کنفرانس فضایی می‌گویند که حمله به ماهواره‌ها می‌تواند سامانه موقعیت‌یاب جهانی(GPS)، سیستم‌های بانکی و شبکه‌های برق را از بین ببرد و بر عملیات‌های نظامی تاثیر بگذارد.
به گزارش جدید پرس:

فرماندهان فضایی هشدار دادند که اگر جنگی فضایی باعث نابودی ماهواره‌هایی که جهان اکنون به آنها متکی است، شود دیگر «زندگی آن‌طور که ما می‌شناسیم» نخواهد ماند و چین و روسیه نشان داده‌اند که قادر به انجام این کار هستند.

رهبران نظامی ارشد ایالات متحده آمریکا و کانادا برای شرکت در کنفرانس بنیاد سیاست‌های استراتژیک استرالیا در مورد فضا به عنوان مرز جدیدی در تجارت، صنعت، رقابت و جنگ در سیدنی دور هم جمع شده‌اند. آنها در مورد اهمیت همکاری با متحدان از جمله استرالیا برای مقابله با تهدیدات ناشی از جنگ فضایی بحث کرده‌اند.

سپهبد نینا آرماگنو(Nina Armagno)، مدیر ستاد نیروی فضایی ایالات متحده می‌گوید که نابودی یکی از ماهواره‌های روسیه در سال گذشته یک "نمایش خیره کننده" بود. او افزود: ما آن را به عنوان یک پیام و قدرت‌نمایی تفسیر می‌کنیم.

وی ادامه داد: چین آشکارا قدرت‌نمایی خود در فضا را مستند و توصیف می‌کند. او در پاسخ به این سوال که پایان این بازی چه خواهد بود، گفت: زندگی دیگر آن طور که می‌شناسیم نخواهد بود.

آنها اذعان داشتند که حملات به ماهواره‌ها می‌تواند سیستم‌های موقعیت‌یاب جهانی، سیستم‌های بانکی، شبکه‌های برق، ارتباطات اولین پاسخ‌دهنده‌ها را از بین ببرد و بر عملیات‌های نظامی اثر بگذارد.

آرماگنو گفت: من نمی‌خواهم دراماتیک صحبت کنم. جنگ در فضا چگونه است؟ ما احتمالاً آن را با چشم غیرمسلح نخواهیم دید، اما قطعاً عواقب آن را از لحظه آغاز احساس خواهیم کرد.

او همچنین تخریب یکی از ماهواره‌های چین در سال ۲۰۰۷ را تکان دهنده، غیرمسئولانه و عمدی توصیف کرد. ایالات متحده همچنین در مورد موقعیتی در سال گذشته نگران بود که در آن یک ماهواره چینی ماهواره دیگری را از مدار خارج کرد.

سرتیپ مایکل آدامسون(Michael Adamson)، فرمانده سه بخش فضایی کانادا گفت که برنامه فضایی خود روسیه در حال تزلزل است و این موضوع وابستگی روسیه را به زیرساخت‌های فضایی کمتر می‌کند. وی افزود که این به نوبه خود باعث می‌شود که روسیه دسترسی به فضا را از بین ببرد، زیرا این کشور چیز زیادی برای از دست دادن نخواهد داشت.

از طریق دو روش، حمله به ماهواره‌ها می‌تواند شبکه‌های ارتباطی را از بین ببرد. یکی از آن‌ها حمله مستقیم است که با استفاده از موشک‌های ضد ماهواره یا ارسال امواج پارازیت انجام می‌شود. مورد دیگر زباله‌های ایجاد شده توسط یک ماهواره از بین رفته است. آرماگنو گفت که ایالات متحده همچنان در حال ردیابی ۶۰۰ قطعه زباله‌ای است که از "نمایش سال ۲۰۰۷" چین در فضا پراکنده شد.

تنها یک قطعه کوچک زباله فضایی می‌تواند به فضاپیماهایی مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی آسیب جدی وارد کند. این ایستگاه برای اجتناب از زباله‌های فضایی مانورهای مختلفی انجام می‌دهد. فعالیت روسیه نیز ۱۵۰۰ قطعه زباله ایجاد کرد که جان فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی را تهدید می‌کرد.

نیکلاس هوگان(Nicholas Hogan)، مدیرکل فرماندهی فضایی دفاعی استرالیا، در این کنفرانس در مورد توانایی چین در «سبقت گرفتن» از استرالیا صحبت کرد.

او گفت: به همین دلیل است که ما(استرالیا، ایالات متحده و کانادا) با هم کار می‌کنیم.

هوگان استفاده از فناوری ضد ماهواره‌ای را یک مشکل "شرورانه" خواند و گفت: اگر کسی کاری را در یک محدوده زمینی، هوایی یا دریایی انجام دهد که تأثیر ماندگاری بیش از یک دهه بر روی این منطقه داشته باشد، هیچ کس از او دفاع نخواهد کرد.

اما در فضا، هیچ قانون، قاعده و هنجاری وجود ندارد و این منطقه‌ای است که ما خود را در آن می‌یابیم. این یکی از آن مشکلات شرورانه است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها