کد خبر: ۹۸۶۱
۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱
مرداد، با برجام و شهریور، بدون برجام. بورس که در ابتدای مرداد ماه به استقبال برجام رفته بود، از ابتدای شهریور ماه کم کم باور کرد که شاید توافقی در کار نباشد. در این شرایط آیا دلاری ها دوباره وارد میدان می شوند و شاخص کل با سوخت نمادهای کمودیتی از کف باز می گردد؟
به گزارش جدید پرس:

رویای برجام هر روز دورتر از دیروز می شود؛ همین چند هفته پیش بود که معاملات بازار سهام به گونه ای بود که گویا احیای برجام به پایان رسیده است؛ «خودرو» از  حوالی ۱۷۵ تومان در ابتدای مرداد ماه با رشد ۳۰ درصدی به حدود ۲۳۰ تومان رسید؛ «خساپا» هم در این بازه زمانی رشد بیش از ۴۵ درصدی را ثبت کرد و از حوالی ۱۵۰ تومان به بیش از۲۲۰ تومان هم رسید. «وبصادر» هم با رشد حدود ۳۰ درصدی از حدود ۱۴۰ تومان به۱۸۰ تومان رسید. «وبملت» هم از محدوده ۲۵۰ تومان به بیش از ۳۳۰ تومان رسید.

 

اما هر چه که از آخرین دور مذاکرات می گذشت،‌ سکوت خبری سنگین تر می شد و این شک به دل بازار افتاد که نکند توافقی در کار نباشد. این شک خودش را از معاملات ابتدای شهریور نشان داد؛ دوباره ارزش معاملات آب رفت و ریال‌های بازار هم راه رفته را برگشتند. «خودرو» ۱۲ درصد، «خساپا» ۲۰ درصد، «وبصادر» ۲۱ درصد و «وبملت» هم حدود ۲۰ درصد از قیمت های اواخر مرداد ماه عقب نشستند.

حالا به نظر می رسد که کابوس برجامی ریالی‌های بورس بیش از گذشته به حقیقت نزدیک شده است و بیانیه شنبه شب اتحادیه اروپا حکایت از اختلافات جدی باقی مانده دارد. نکته نگران کننده این است که ریالی‌ها به کف قیمتی خود نزدیک شده است و در صورتی که فشار فروش آن‌ها ادامه پیدا کند،‌ احتمال شکست این کف های حمایتی هم وجود دارد.

 

دلاری ها باز می گردند؟

دلاری ها در دورانی که ریالی ها بر موج برجام روند صعودی را طی می کردند اما یا درجا زدند و یا کاهش اندکی را نشان دادند. شاید دلاری ها برخلاف ریالی‌ها،‌ با تردید به توافق احتمالی برجام نگاه می کردند. با این وجود فعلاً نمی توان انتظار صعود را از این گروه ها داشت. اول اینکه هرچند برجام نسبت به چند هفته گذشته دور از دسترس به نظر می رسد اما همچنان کورسوی امیدی وجود دارد. مسئله دوم به شرایط بازارهای جهانی باز می‌گردد که بازگشت کامودیتی‌ها به روند صعودی را فعلاً نامحتمل کرده است. بنابراین شاید در چند روز آینده، بازگشت نمادهای دلاری دور از انتظار باشد. به ویژه اینکه هرچند پایان برجام به معنای صعود قیمت دلار  و اقبال بیش‌تر به نمادهای دلاری است اما باید توجه داشت که پایان بدون نتیجه مذاکرات برجام همراه با تشدید تحریم ها خواهد شد. این موضوع قطعاً بر تمام ابعاد اقتصاد ایران اثرگذار خواهد بود و شوک منفی به بازار سرمایه نیز وارد خواهد کرد.

 
 

پیش بینی بورس فردا

آنچه که مشخص است فعلاً عرضه بر تقاضا می چربد و بازار معاملات کم رمقی را پشت سر می گذارد. احتمالا فردا هم با همین فرمان پیش خواهیم رفت. اما با توجه به نزدیک شدن شاخص کل به حمایت معتبر بعدی، می توان انتظار داشت که طی روزهای آینده شاخص کل یک حرکت رو به بالا را تجربه کند. پاسخ به این پرسش که آیا این روند صعودی ادامه دار خواهد بود به شرایط بازارهای جهانی باز می‌گردد. از سوی دیگر،‌ باید توجه داشت که تمام حمایت‌هایی که شاخص کل در این مدت از دست داد،‌حالا به مقاومت های مهمی تبدیل شده اند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها