کد خبر: ۹۴۰۸
۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
کارشناسان معتقدند صنایع فعال در بورس با تبعیت از تورم تولیدکننده بخش صنعت در سال‌۱۴۰۰ که سطح تاریخی ۵۷ درصد را به ثبت رسانده است، قطعا با افزایش هزینه‌های تولید محصولات صنعتی مواجه خواهند بود.
به گزارش جدید پرس:

کارشناسان معتقدند صنایع فعال در بورس با تبعیت از تورم تولیدکننده بخش صنعت در سال‌۱۴۰۰ که سطح تاریخی ۵۷ درصد را به ثبت رسانده است، قطعا با افزایش هزینه‌های تولید محصولات صنعتی مواجه خواهند بود.

روند قیمت‌ها در بازار سرمایه نشان می‌دهد این بازار با حرکت در مدار نزولی قصد ندارد فعلا اوج بگیرد. بازار سهام در حالی در آستانه ورود به نیمه ‌دوم ۱۴۰۱ است که سهامداران هم‌اکنون امیدواری چندانی به تالار شیشه‌ای ندارند. این وضعیت از اواسط اردیبهشت گریبان فعالان بورسی را گرفته، به‌ طوری که حتی به‌ رغم انتظارات اولیه از انتشار گزارش اولین فصل سال، ‌بازار نتوانست روند معاملاتی توفانی که از ابتدای سال ‌در‌پیش گرفته بود را ادامه دهد. تکرار این شرایط در دومین فصل سال ‌نیز نگرانی کارشناسان بازار سرمایه را به‌ دنبال داشته است.

از هفته‌های آینده سامانه کدال شاهد انتشار گزارش فصل تابستان و عملکرد ۶‌ماهه بنگاه‌های بورسی خواهد بود؛ حال باید دید چه تغییراتی در کارنامه شرکت‌ها ثبت خواهد شد. برآورد کارشناسان بازار سرمایه نشان می ‌دهد تغییر مسیر سرمایه‌ گذاری در این بازار به روشنی قابل ‌رویت خواهد بود. آنطور که به‌ نظر می‌رسد شرکت‌های با P/ E پایین، شرکت‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های با تقسیم سود بالا می‌توانند سودآوری دلگرم‌ کننده‌ای در تابستان به‌همراه داشته باشند، اما این موضوع به‌ تنهایی نمی‌تواند موید عملکرد مثبت همه شرکت‌ها در دومین فصل سال‌ باشد. شرکت‌های بورسی در‌ ماه‌های گذشته متاثر از ریسک‌های متعدد و متغیرهای اثرگذار روند پرتلاطمی را به خود دیدند. افزایش نااطمینانی‌ها در روند سرمایه‌ گذاری وضعیت پیچیده‌ای برای صنایع مختلف به ‌وجود آورده است.

کارشناسان معتقدند صنایع فعال در بورس با تبعیت از تورم تولیدکننده بخش صنعت در سال‌۱۴۰۰ که سطح تاریخی ۵۷ درصد را به ثبت رسانده است، قطعا با افزایش هزینه‌های تولید محصولات صنعتی مواجه خواهند بود. افزایش هزینه‌های تولید در سه‌ ماه نخست سال‌ و تبعات قیمتی آن بر کارنامه محصولات داخلی بر این موضوع تاکید می ‌کند. با توجه به این مهم و به استناد اظهارات تحلیلگران بازارسرمایه انتظار می‌رود شاهد تغییراتی در حاشیه سود شرکت‌ها باشیم. کارشناسان بازارسهام دلایل مختلفی را در به ‌وجود آمدن این وضعیت عنوان می‌کنند و معتقدند خروج سرمایه‌گذاران حقیقی از بازار و کوچ آنها به سمت بازارهای رقیب مسیر قیمت برخی سهام را کاهشی خواهد کرد. بازار سهام متاثر از قوی‌ترین متغیر اثرگذار خارجی، برجام، رفتار بازیگران بورسی را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده است. این دسته از سرمایه‌گذاران با فرض سناریوهای مختلف از برجام، رفتاری متناسب با همان سناریو نشان می‌دهند. به ‌‌‌‌‌‌‌واسطه طولانی‌شدن روند مذاکرات هسته‌ای کشور بورس تهران در ۴‌ماه گذشته شاهد واکنش‌های متفاوت و معناداری از سوی بازیگران این بازار بوده است. چگونگی رفتار خریداران و فروشندگان سهام طی مدت یادشده حاکی از اثرگذاری این متغیر بر نحوه تصمیم‌گیری‌های دودسته مذکور است.

برهمین اساس و با ترسیم ۳‌سناریو از پرونده برجام (احیا، عدم‌حصول توافق و تداوم رفت و آمدهای طرف‌های مذاکره‌کننده)، صنایع بورسی فراز و فرود بسیاری به خود دیده‌اند؛ به همین منظور نمی‌توان از کنار این عامل کلیدی به‌سادگی عبور کرد. شیب نزولی قیمت اکثر سهام در کنار روند تورمی قیمت‌ها موید این نکته است که مسیر معاملات سهام و قیمت‌ها در این بازار فارغ از قضیه مذاکرات زیر سایه برخی سیاست‌های تنبیهی سیاستگذار در داخل و رفتار دوگانه سیاستگذار در بخش بانک مرکزی درخصوص نرخ بهره تناسبی با وضعیت تورمی کشور ندارد. معامله‌گران نیز معتقدند به دلیل دخالت‌های نابجا در سازوکار بازار، تصمیمات خلق‌الساعه، کنترل و مباحث مرتبط با قیمت‌گذاری‌های تعزیراتی نه‌تنها باید به استراتژی محتاطانه رو آورند، حتی نمی‌توانند دادوستدهای مزبور را با شتاب تحولات وفق دهند؛ از این‌رو عوامل ذکرشده تا حد زیادی در عملکرد شرکت‌ها نمایان است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها