کد خبر: ۹۳۶۴
۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
بورس امروز بار دیگر بازدهی تقریبا صفر نماگر اصلی بود درحالی که شاخص هم‌وزن توانست رشد کند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟
به گزارش جدید پرس:

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس روز گذشته رخ داد و انتظار اتفاقاتی را در بورس فردا داشته باشیم.

بورس امروز نیز همچون روز یکشنبه شرایط کم‌رمقی را پشت سر گذاشت و شاخص کل بدون تغییر در همان عدد ابتدایی هفته جا خوش کرد. در سمت مقابل اما شاخص هم‌وزن همچنان با سبقت گرفتن از شاخص کل در حال افزایش نماگر خود است به طوری که طی روز جاری توانست بازدهی مثبت ۰.۳۵ درصدی را به ثبت برساند. در این میان ارزش معاملات نیز مدتی است که حال و روز خوبی را سپری نمی‌کند و امروز نیز با ثبت عدد ۲۸۱۶ میلیارد تومانی، بار دیگر در عبور از مرز ۳هزار میلیارد تومانی ناکام ماند. خروج پول اما طی سه روز گذشته با کاهش شدت همراه بوده است به طور که امروز در شاهد خروج ۱۰۱ میلیارد تومانی پول کدهای حقیقی از چرخه معاملات بودیم.

روند رو به رشد صنایع و سهام کوچک نسبت به گروه‌های بزرگ بازار طی روزهای گذشته قابل توجه بوده است که دلیل اصلی آن را می‌توان به شرایط بهتر آن‌ها در مقابل ابهامات زیاد صنایع بزرگ ربط داد. حال سوال این است که آیا روندهای کنونی در معاملات روز آتی نیز تکرار می‌شوند یا چیز دیگری در انتظار بورس فردا خواهد بود؟

نگاه حسرت‌آمیز بزرگان بورس به کوچکترها

همانطور که اشاره شد، مدتی است که نمادهای کوچک بازار در صدر توجهات و تقاضای بورسی‌ها قرار دارند. نگاهی به آنچه که بر این دو گروه طی ماه‌های قبل گذشت و همچنین چشم‌اندازی که برای آینده دارند، تا حدودی پرده از این موضوع برمی‌دارد.

صنایع بزرگ بازار از همان شروع روند بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۰ به دلایل متعددی از جمله افزایش هزینه انرژی، برداشته شدن معافیت‌های مالیاتی، اعمال عوارض صادراتی (که پس از مدتی برداشته شد) و...، باعث شد این گروه‌ها با چالش زیادی مواجه شوند و به مرور تقاضا را از آن‌ها خارج کرد. در سمت مقابل اما اتفاقات مثبتی برای برخی صنایع داخلی رخ داد. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که در صدر این رخدادهای مثبت بود، چشم‌انداز سودآوری این شرکت‌ها را در کنار برطرف شدن مشکل قیمت‌گذاری دستوری برای بسیاری از آن‌ها به ارمغان آورد تا بورسی‌ها با انگیزه بیشتری به سمت این نمادها حرکت کنند.

بحث برجام نیز در این میان بی‌تاثیر نیست و بسیاری از صنایع می‌توانند از توافق احتمالی در آینده بهره‌مند شوند. شرکت‌هایی که بسیاری از مواداولیه خود را از کشورهای دیگر وارد می‌کردند، مدتی است با مشکلات زیادی همراه‌اند که آن‌ها به سمت جایگزینی تامین‌کنندگان خارجی با داخلی سوق داده و یا با هزینه‌های بالاتری به خرید مواداولیه مورد نیاز خود می‌پردازند. حال در صورت احیای برجام سنگینی این موضوع از دوش آن‌ها برداشته خواهد شد که به کاهش هزینه‌های تولید و افزایش سودآوری منجر می‌شود.

این موضوع که در آخرین گزارش اجماع تحلیلگران با افزایش خوش‌بینی کارشناسان بازار سرمایه نسبت به صنایع کوچک همراه بود، می‌تواند تا مدتی باقی بماند و در معاملات فردا نیز همچنان شاهد رنگ سبز با طراوت‌تری در نمادهای کوچکتر بازار باشیم.

تلاش بازارهای جهانی برای صعود

بازارهای جهانی که در هفته گذشته روزهای بسیار سختی را پشت سرگذاشتند، امروز در اولین روز کاری هفته میلادی جدید به چرخه معاملات بازگشتند. کامودیتی‌ها در چند ساعت ابتدایی معاملات خود روندی متعادل و صعودی به خود گرفته‌اند اما به دلیل شرایط موجود همچنان قدرت بالایی برای برگشت را نشان نمی‌دهند.

نفت به دلیل احتمال کاهش عرضه نفت در جلسه امروز اوپک پلاس توانسته است خود را به بالای ۹۶ دلار به ازای هر بشکه برساند و نتیجه منتشر شده از آن می‌تواند قیمت طلای سیاه را با تغییرات مهمی همراه کند. مس با افزایش کمتر از یک درصدی حوالی ۷۶۰۰ دلار نوسان می‌کند و روی نیز با رشدی نزدیک به ۳ درصد خود را به بالای ۳۲۱۰ دلار رسانده است. با توجه به کاهش شاخص دلار از سقف بالای ۱۱۰ واحدی خود به زیر این عدد، در کنار رشد قیمت کامودیتی‌ها، به نظر می‌رسد که بخشی از نگرانی‌ها و جو منفی ایجاد شده در هفته گذشته بازارهای جهانی تا حدودی تخلیه شده باشد.

نگاهی به روندهای روزانه

روند روزانه شاخص کل بورس نشان می‌دهد که نماگر اصلی بازار پس از افزایش اندکی که در ابتدای معاملات تجربه کرد، تغییر جهت داد و باقی مسیر را نزولی طی کرد به طوری که افزایش ۲هزار واحدی آن در نهایت به نقطه صفر بازگشت. این موضوع نشان از رشد ملایم عرضه‌ها در بازار امروز دارد که می‌تواند در شروع معاملات فردا خود را بیشتر نشان دهد.

پیش بینی بورس فردا ۱۵ شهریور ۱۴۰۱

در سمت دیگر اما رشد مداوم تعداد صف‌های خرید که اغلب به نمادهای کوچکتر بازار اختصاص داشته است، نشان می‌دهد که همچنان تقاضای خوبی نیز برای این نوع سهام وجود دارد و می‌تواند در بورس فردا به تداوم واگرایی دو نماگر اصلی بازار دامن بزند.

پیش بینی بورس فردا ۱۵ شهریور ۱۴۰۱

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها