کد خبر: ۸۷۳۲
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
بورس به روند خسته کننده خود همچنان ادامه می‌دهد؛ خسته کننده از این جهت که عملا طی ۵ هفته گذشته شاهد نوسان آن در یک محدوده مشخص بودیم و خروج از این محدوده نیاز به یک نیروی قوی دارد و آن نیرو چیزی نیست جز مشخص و یا حداقل تعدیل ریسک های سیستماتیک بازار. ریسک‌هایی که نه تنها تعدیل نشده اند بلکه بر شدت آن‌ها نیز افزوده شده است.
به گزارش جدید پرس:

 بورس روز دوشنبه هرچند مثبت بود و شاخص کل با افزایش بیش از یک هزار واحدی همراه شد، اما اولاً معاملات کم رمق بود و ثانیاً از میانه‌های بازار شاهد عقب نشینی شاخص کل بودیم؛ ارزش معاملات خرد روز دوشنبه دوباره به زیر ۳هزار میلیارد تومان رسید و حدود ۲٬۹۲۰ میلیارد تومان بود و شاخص کل در پایان معاملات نسبت به ساعت ۱۱ کاهش حدود یک هزار و ۳۰۰ واحدی را نشان می‌دهد. با این وجود شاخص هم وزن در طول روز افزایشی بود و با رشد بیش از ۲هزار واحدی به کار خود پایان داد. شدت خروج پول حقیقی‌ها هم نسبت به روز یکشنبه کاهش یافت؛ در حالی روز یکشنبه شاهد خروج ۲۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم که این رقم در بازار روز دوشنبه به ۱۱ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. البته باید توجه داشت که تا میانه‌های بازار و به طور مشخص تا ساعت ۱۱، ۲۴ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار ثبت شد و از میانه‌های بازار روند ورود پول حقیقی معکوس شد.

 

از کنار هم قرار دادن این متغیرها به نظر می رسد که توجه معامله‌گران از نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز به نمادهای کوچک و تک سهم‌ها معطوف شده است. دلیل این موضوع را شاید باید در ریسک‌های سیستماتیک بازار جستجو کرد؛ جاییکه برجام به عنوان بزرگترین ریسک این روزهای نه تنها بورس بلکه اقتصاد ایران، بلاتکلیف باقی مانده است. همچنین ترس از رکود اقتصاد جهانی  با صحبت‌های اخیر رییس فدرال رزرو دوباره زنده شده است. جرم پاول چند روز پیش در کنفرانس جک سون هول گفت که باید برای مبارزه با تورم به افزایش نرخ بهره ادامه داد. از سوی دیگر،‌ همچنان آمارهای ناامیدکننده‌ای از اقتصاد چین مخابره می‌شود. در این میان شاخص دلار همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و این موضوع برای بورس ایران که یک بازار کامودیتی محور است، نمی‌تواند خبر خوشایندی محسوب شود. در حقیقت این افزایش دلار برای شاخص کل خبر خوبی نیست!

در این شرایط به نظر نمی رسد که نمادهای بزرگ حتی با اخبار مثبت و انتشار گزارش های خوب هم تکانی بخورند. مثال این موضوع را می‌توان در گروه خودرویی و اوره سازان و حتی بانکی‌ها مشاهده کرد؛ افزایش ۲۰ درصدی قیمت اوره تنها دو روز این نمادها را مثبت کرد؛ قیمت‌گذاری بلوک سایپا هم تنها چند ساعت باعث افزایش تقاضا در این نمادها شد و گزارش های مثبت بانکی‌ها نتوانست موج تقاضای محسوسی را به این گروه وارد کند. حتی افزایش قیمت نفت هم تغییر محسوسی در روند معاملات پالایشی‌ها ایجاد نکرد.

 

نگاهی به چارت شاخص کل در تایم فریم هفتگی هم نشان می دهد که در محدوده حمایتی و مقاومتی سنگینی قرار دارد که عملاً در ۵ هفته گذشته در این محدوده در حال نوسان است و برای فرار از این محدوده به سمت بالا و یا پایین باید محرک قوی وارد بازار شود که چنین شرایطی فعلاً دیده نمی‌شود.

 
 

پیش بینی بورس فردا سه شنبه هشتم شهریور

در این شرایط تکلیف بازار مشخص است؛ فعلاً خبری در بازار نیست و شاید اگر هفته آینده هم به بازار سر بزنیم،‌ بسیاری از نمادها در قیمت‌های امروز معامله شوند. به بیان دیگر، درصد بالایی از معامله گران تا مشخص شدن و یا حداقل تعدیل ریسک‌های سیستماتیک نقد خواهند ماند؛ این موضوع به معنای این است که فعلاً تقاضای قابل توجهی وارد بازار نخواهد شد. شاید مهم ترین ریسک، برجام باشد؛ تا زمانی که حداقل این نامه‌نگاری های محرمانه هسته ای میان ایران و آمریکا با موضع رسمی طرفین همراه نشود، این شرایط ادامه پیدا کند. از سوی دیگر بسیاری از نمادها در کف قیمتی خود معامله می‌شوند و pبرe بازار به کف بلندمدت خود رسیده است که افزایش محسوس عرضه را فعلاً دور از انتظار می کند.

بنابراین با در نظر گرفتن مجموع این عوامل به نظر می‌‌رسد که در ادامه هفته هم به شرط آنکه اخبار جدیدی از برجام منتشر نشود،‌ ادامه روند نوسانی بازار و شاخص کل محتمل‌ترین سناریو و توجه به تک سهم‌ها استراتژی بهینه باشد. باید توجه داشت که در شرایط نااطمینانی و تشدید ریسک‌های سیستماتیک، حد ضرر و سود معامله گران کاهش می یابد و این موضوع بر شرایط نوسانی و عدم شکل گیری روند پرقدرت در نمادها و کلیت بازار تاثیر بسزایی دارد. به بیان دیگر کسب سود حداقلی موجب‌ حفط سود و خروج از معامله می شود و از سوی دیگر، افزایش ریسک گریزی معامله گران باعث می شود با زیان اندک،‌ معامله خود را پایان دهند.

در مجموع از میان صنایع به نظر می رسد که فعلا پالایشی‌ها و اوره‌سازان شرایط بهتری را تجربه کنند. بانکی‌ها هم شاید نسبت به خودرویی‌ها گزینه مناسب‌تری باشند. با این وجود همانگونه که اشاره شد در شرایط کنونی به نظر می‌رسد استراتژی بهینه در شرایط کنونی توجه به تک سهم‌ها باشد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها