کد خبر: ۸۴۱۳
۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
کارشناس حوزه بورس کالا گفت: بورس کالا تابلوی شفافی است که مانع از شکل گیری هر گونه رانتی در عرضه کالاها می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

آقای مهدی بیات منش کارشناس حوزه بورس کالا با اشاره به عرضه‌های گذشته گندم در بورس کالا و مزیت‌های آن نکاتی را مطرح کرد.

سوال:به نظر شما چرا دیگر گندم در بورس کالا عرضه نشد؟

بیات منش: استدلالی که برای عدم عرضه کالا‌های اساسی مانند گندم در بورس کالا وجود داشت را می‌توان این گونه شرح داد که به دلیل کنترل‌های سخت گیرانه تر و بلکه نادرست قیمت این کالا که از سوی دولت‌ها وجود داشت تا به فرض در بورس کالا دچار نوسانات تورمی نشوند،  دیگر در بورس عرضه نشدند.

اما باید دانست افزایش تورمی قیمت کالا‌های اساسی تابع دو فاکتور یکی عدم عرضه کافی و دوم کاهش ارزش پول ملی و انتظارات پیشنهاد قیمت بالاتر توسط تولید کنندگان یا واسطه‌ها است.

سوال:اگر گندم مجدد در بورس کالا عرضه شود چه مزیت‌های به همراه دارد؟

بیات منش: در صورتی که دولت فقط منافع مصرف کننده و تولید کننده را در نظر بگیرد وزارت جهاد کشاورزی متولی امر است که بایستی با قیمت گذاری عادلانه موضوع را با ارائه قیمت صحیح حل نماید. عرضه در بورس کالا اگر به میزان کافی باشد باعث شفافیت و افزایش کانال‌های توزیع صحیح می‌شود.

بورس کالا صرفا با عرضه شفاف و درست مانع از تورم بیشتر خواهد شد. اما باید به این اشاره شود که عدم عرضه کافی مجدد انگشت تقصیر را توسط بازار به سمت بورس کالا نا آگاهانه نشانه خواهد رفت.

بایستی ابتدای کار روند قیمت گذاری عادلانه بصورت صحیح توسط وزارت جهاد اعلام شود و سپس با عرضه کافی در بورس کالا قیمت‌ها شفاف شود‌.

سوال:بر چه اساس عرضه گندم در بورس کالا را اقدامی موثر می‌دانید؟

بیات منش: در صورت شفافیت عرضه کالای اساسی در بورس کالا امکان رصد بیشتر تولید، عرضه و مصرف کالای اساسی و دلایل افزایش قیمت دوره‌ای و مقایسه این افزایش قیمت‌ها در هر گروه کالا نسبت به هم و نسبت به نهاده‌های تولیدی میسر خواهد شد و امکان تحلیل و پیش بینی و کنترل برای برآورده کردن نیاز‌ها جهت پاسخگویی تولید یا واردات آن کالا ممکن خواهد شد.

در واقع بورس کالا تابلوی شفاف است که مانع از شکل گیری هر گونه رانتی می‌شود، اما این موضوع هم با نظارت دقیق‌تر محقق می‌شود.

بورس کالا هم آمار دقیق‌تر تولید کالای اصلی و نهاده‌های مربوطه و نیز بررسی بهتری از بازار معاملات و مصرف را روشن خواهد ساخت. گندم کالای استراتژیک است که با توجه به شرایط جهان باید علاوه بر شفافیت میزان نفوذ دلال‌ها در این حوزه به کم‌ترین حد برسد.

البته همکاری مستمر بین تولید کنندگان وزارت جهاد کشاورزی و واردکنندگان الزامی است و سیستم بایستی هماهنگ و شفاف عمل کنند. باید به این نکته اشاره کرد که بورس کالا راهی شفاف است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها