کد خبر: ۲۳۸۳۰
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
اینکه بازار با شتاب زیادی در حال رشد است نباید باعث شود سرمایه گذاران جانب احتیاط را رعایت نکنند.
به گزارش جدید پرس:

هرچه رشد بازار بیشتر می شود، باید با وسواس بیشتری دست به خرید زد. سرمایه گذاران قدیمی، آن هایی که حتی پس از سقوط سال ۹۹ نیز سرمایه خود را از بورس خارج نکردند، اکنون احتمالا وضعیت خوبی دارند چراکه بازار سهام از آبان ماه سال گذشته شروع به رشد کرده و به جز وقفه هایی کوتاه، دائم به رشد خود ادامه داده است.

طی این مدت اکثر نمادها از کف مهرماه خود حداقل ۱۰۰ درصد رشد کرده اند که این باعث می شود بسیاری از سرمایه گذاران به فکر شناسایی سود بیفتند. البته فعلا شناسایی سود توسط سرمایه گذاران قدیمی باعث نشده که روند صعودی بازار به خطر بیفتد چراکه از طرف مقابل، پول های جدیدی وارد بورس می شود که عرضه ها را بی اثر می کنند.

اما هشداری که کارشناسان می دهند این است که باید احتمال اصلاح بازار را هم در نظر گرفت. صد البته که با تمایل شدید بازار به صعود در این روزها، نمی توان برای آن اصلاحی عمیق را متصور بود. اما به هر حال بورس نیاز به اصلاح دارد تا برای ادامه صعود، نفسی تازه کند و قدرت بیشتری بگیرد.

توصیه کارشناسان به سهامداران

 

توصیه ای که کارشناسان بازار دارند این است که فعلا افرادی که سهام در پرتفوی خود دارند، به خاطر احتمال ایجاد یک اصلاح، سهام خود را نفروشند چراکه ممکن است بازار همچنان بالا برود و آن ها از ادامه رشد، عقب بیفتند. اما بهتر است ضمن سهامداری، حد ضرر خود را بالاتر بیاورند تا ضمن رعایت اصول سرمایه گذاری، به سهام خود نیز اجازه رشد بیشتر را بدهند.

فعلا ورود پول قدرتمندی را شاهد هستیم که همین ورود پول می تواند باعث ادامه رشد بازار شود. دیروز سرمایه گذاران حقیقی حدود ۱۲۲۰ میلیارد تومان پول جدید به بازار سهام تزریق کردند که این تزریق پول، انرژی جدیدی به بورس می دهد.

امیدواری بابت ارزش معاملات خرد

در کنار تزریق پول، رقم معاملات خرد هم به اعداد قابل توجهی رسیده که برای بالا رفتن بازار مناسب است. دیروز حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان معامله خرد در بازار سهام انجام شد و اگر ارزش معاملات خرد در همین سطوح باقی بماند، خیال معامله گران هم راحت تر است.

با این حال دیروز شاهد افزایش عرضه ها نسبت به روز شنبه بودیم و احتمالا امروز هم مجددا عرضه ها بیشتر خواهد شد. اما با وجود افزایش عرضه ها، احتمالا رشد بازار ادامه خواهد داشت و تنها از شتاب این رشد کاسته خواهد شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها