کد خبر: ۲۲۳۰
۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
بازار سرمایه در هفته دوم خردادماه در حالی با افت در شاخص های عملکردی روبرو شد که ارزش میانگین معاملات کل بورس رشد 22 درصدی داشته است.
به گزارش جدید پرس:

 بازار سرمایه در هفته دوم خردادماه روند نزولی به خود گرفت و نتوانست در نیمه بالایی کانال 1.5 میلیون واحدی خود را تثبیت کند.

بورس در این هفته با افت معاملات خرد مواجه شد و همین مساله می تواند روند صعودی بورس که در هفته های گذشته شکل گرفته بود را تا حدود زیادی با چالش مواجه کند. ورود پول به صندوق ها با درآمد ثابت از سوی سهامداران خرد می تواند نکته منفی دیگری برای بازار سهام باشد.

سیامک علوی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس در هفته گذشته، گفت: بازار سرمایه درگیر مقاومت تکنیکال شاخص کل و شاخص کل هموزن است و همین مساله باعث کاهش معاملات خرد شده است. تا بازار جهت گیری خود را مشخص نکند، سهامداران حقیقی هم دست از احتیاط برنمی دارند.

وی ادامه داد: در صورتی که کمی روند معاملات بهتر شود، قطعا سرمایه های پارک شده، وارد بازار سرمایه خواهد شد و همین موضوع می تواند در کنار ارزندگی سهام و گزارش های نسبتا خوب شرکت ها که برای مجامع آماده کرده اند، عامل رشد بورس در هفته های آینده شود.

* افت شاخص کل پس از هفته ها رشد

شاخص کل بورس در هفته گذشته با افت روبرو شد. این شاخص روز شنبه کاهش 11 هزار و 86 واحدی، روز یکشنبه افت 19 هزار و 344 واحدی را ثبت کرده است. البته در روز دوشنبه رشد سه هزار و 323 واحدی و روز سه شنبه نیز افزایش پنج هزار و 331 واحدی داشته است. در نهایت شاخص کل بورس با افت 731 واحدی در روز چهارشنبه هفته را به پایان رسانده است.

 

شاخص کل بورس در هفته دوم خردادماه در مجموع افت 22 هزار و 507 واحدی را تجربه کرده و به سطح یک میلیون و 541 هزار و 980 واحدی رسید. بازدهی این شاخص منفی 1.4 درصد بوده است.

 

* پیشی گرفتن شاخص کل هموزن در منفی ها

شاخص کل هموزن در هفته گذشته مانند شاخص کل روندی نزولی داشت. این شاخص در دو روز شنبه و یکشنبه به ترتیب با افت چهار هزار و 252 واحدی و هفت هزار و 694 واحدی روبرو شد. این شاخص در روز دوشنبه رشد 351 واحدی، روز سه شنبه افزایش سه هزار و 192 واحدی و روز چهارشنبه نیز صعود هزار و 266 واحدی را تجربه کرد.

 

شاخص کل هموزن در نهایت در هفته دوم خردادماه با افت هفت هزار و 137 واحدی به سطح 429 هزار و 657 واحدی بازگشت تا بازدهی منفی 1.63 درصدی را برای سهامداران به همراه داشته باشد.

 

* رشد ارزش کل معاملات بازار سرمایه

در هفته گذشته میانگین ارزش کل معاملات بورس روند صعودی داشت و با رشد 22 درصدی نسبت به هفته گذشته مواجه شد. البته این رشد به دلیل رونق انجام معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه بوده است. میانگین ارزش کل معاملات بورس در این هفته 47 هزار و 618 میلیارد تومان بوده است.

 

اما میانگین ارزش معاملات خرد در این هفته به دلیل ابهامات موجود در بازار و روند نزولی که شاخص های عملکردی بازار داشته اند با افت 19 درصدی مواجه شده است. میانگین ارزش معاملات خرد در هفته دوم خرداد چهار هزار و 643 میلیارد تومان بوده است.

 

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در صورتی که شرکت های حقوقی به جهت حمایت از بازار سرمایه وارد عمل شوند و تنها از سهم های شاخص ساز حمایت نکنند، می توان امیدوار به رشد بورس در هفته های آینده بود. البته طبق سنوات گذشته، شاخص کل تا تشکیل مجامع شرکت های بورسی در هفته های آینده می تواند روند صعودی داشته باشد و همین مساله باید تغییر روند بازار سرمایه را ایجاد کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها