کد خبر: ۲۱۳۲
۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
بازار سرمایه زیر ذره‌بین
به زعم اغلب کارشناسان با توجه به ارزنده بودن بسیاری از بنگاه‌های حاضر در بازار سرمایه و همچنین اثرات تورمی به وجود آمده بر روی ارزش شرکت‌ها، انتظار اصلاحی عمیق در بازار وجود ندارد.
به گزارش جدید پرس:

 پیش بینی کارشناسان حاکی از آن است که در کوتاه‌ مدت بازاری رنج و خنثی در انتظار سهامداران باشد. در این میان سیمانی‌ها، دارویی‌ها، فلزی‌ها و خودرویی‌ها در مقایسه با سایر صنایع وضعیت بهتری دارند.

 

محمدرضا اعلمی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند شاخص کل را بررسی کرد و گفت: مقاومت یک میلیون و ۵۸۶هزار واحدی شاخص کل، مقاومتی بود که انتظار می‌رفت شاخص کل به آن واکنش نشان دهد. نهایتا روند صعودی بازار در محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد متوقف و وارد فاز اصلاحی شد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در صورتی که ریسک سیستماتیکی از قبیل کاهش نرخ دلار یا فروش اوراق مالی_اسلامی توسط دولت به بازار اعمال نشود، اصلاح موقتی شاخص کل پایان یابد.

 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورت از دست رفتن حمایت یک میلیون و ۵۳۰ واحدی شاخص کل، شاهد کاهش شاخص تا محدوده یک میلیون و ۴۰۸هزار واحد خواهیم بود.

 
 

وی تشریح کرد: در مجموع با توجه به ارزنده بودن بسیاری از بنگاه‌های حاضر در بازار سرمایه و همچنین اثرات تورمی به وجود آمده بر روی ارزش شرکت‌ها، انتظار اصلاحی عمیق در بازار وجود ندارد. البته انتظارات روانی سرمایه‌گذاران نسبت به پیشینه‌ای که از ریزش بازار داشته‌اند مانع از ورود پول به بازار و شکست قدرتمند مقاومت پیش روی شاخص گردیده است.

این کارشناس افزود: در چنین شرایطی انتظار می‌رود در کوتاه‌ مدت بازاری رنج و خنثی در انتظار سهامداران باشد.

اعلمی در پایان خاطر نشان کرد: به لحاظ بررسی‌های بنیادی از قبیل روند سودآوری TTM  و همچنین سودآوری فصلی شرکت‌ها نسبت به سال گذشته به ترتیب گروه سیمان، مواد و محصولات دارویی، فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات، زراعت و خدمات وابسته و محصولات غذایی به جز قند از وضعیت مناسبی برخوردار هستند. با مشاهده روند تکنیکالی شاخص گروه‌های ذکر شده، شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات و همچنین گروه محصولات شیمیایی از وضعیت بهتری برخوردار هستند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها