کد خبر: ۱۵۴۹۴
۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
مالیات بر سکه بورسی می‌تواند آمار خریداران سکه از بورس را کاهش دهد؟
به گزارش جدید پرس:

در حالی بحث مالیات از سکه‌های بورسی مطرح شده است که بیشتر بحث سود خزانه در میان است. بدین معنا که بعد از ۵ روز که سکه‌ها را از خزانه دریافت می‌کنند باید مبلغی بابت سود خزانه پرداخت کنند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن تاکید بر اینکه رویکرد بانک مرکزی در عرضه سکه‌ها باید تغییر کند؛ خواستار اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی در خصوص مالیات سکه‌های خریداری شده از بورس کالا شد.

نادر بذرافشان ضمن اشاره به عرضه سکه توسط بانک مرکزی در بورس کالا که با عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه آغاز شده و برای عرضه سایر قطعات هم بانک مرکزی اعلام کرده که برنامه دارد، اظهار کرد: مدیریت و عرضه سکه در بورس کالا بایستی تغییر کند و به طور منظم و با قیمت‌هایی با فاصله بیشتر از قیمت بازار آزاد (پایین‌تر) عرضه شوند. امیدوار هستیم که در هفته پیش‌رو رویکردها و مدیریت بانک مرکزی در نحوه عرضه ربع سکه تغییر کند و همانطور که اعلام شده، با عرضه سایر قطعات سکه در بورس، نقش مهمی در کاهش حباب سکه و کاهش قیمت‌ها داشته باشند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: جایگاه اتحادیه طلا، یک جایگاه صنفی است و امور صنفی را بر عهده دارد و نقشی در کنترل بازار یا حتی مدیریت عرضه سکه‌ها در بورس کالا ندارد؛ بر این اساس بانک مرکزی که متولی این امر است بایستی با مدیریت‌ بهتر و تغییر رویکرد عرضه سکه‌های تمام و نیم سکه هم در دستور کار داشته تا نتیجه بهتری در ثبات و کاهش قیمت و کاهش حباب سکه داشته باشد که در این مدت اخیر بسیار بزرگ شده و طی چند سال گذشته، چنین حباب‌هایی در بازار داخلی سکه نداشته‌ایم. در ابتدای سال جاری حباب سکه در محدوده ۳۰۰ هزار تومان قرار داشته اما این روزها به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نزدیک شده است.

وی خاطر نشان کرد: این روزها بسیار از ما سوال می‌شود که این سکه‌هایی که از بورس خریداری می‌شوند، در آینده مشمول مالیات خواهند شد یا خیر؟ با توجه به نگرانی‌ها و ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد، بایستی اطلاع‌رسانی‌ها بیشتر شود و شرایط را بانک مرکزی به صورت شفاف اعلام کند تا مردم با اطمینان بیشتر خرید خود را انجام دهند.

بذرافشان در پاسخ علت این موضوع که علیرغم عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه در بازار هفته گذشته، نه‌تنها حباب و قیمت ربع سکه کاهشی نشد، که بیشتر هم شده است، تصریح کرد: یکی از علت‌ها، عرضه‌های نامنظم چه به لحاظ زمانی و چه به لحاظ تدوام در روزهای متوالی، بوده است. علاوه‌ بر اینکه در ساعت‌های اعلامی عرضه صورت نگرفت و روزهایی هم عرضه صورت نگرفت. علاوه بر این، دلیل عمده دیگر (همانطور که اشاره شد) فاصله کم قیمت اعلامی با قیمت‌ها در بازار آزاد بوده است.

این مقام صنفی تاکید کرد: با توجه به اینکه دولت و بانک مرکزی این عرضه را با هدف کنترل بازار، ثبات و کاهش حباب سکه در بازار، برنامه‌ریزی کرده‌اند، می‌طلبد که قیمت اعلامی از قیمت بازار داخلی فاصله بیشتری داشته و زمان عرضه مدیریت شود و در ساعت اعلامی‌ هم انجام شود. ضمن اینکه وقتی یک روز عرضه نمی‌شود (زمانی که از پیش تعیین شده در روز مشخص عرضه انجام می‌شود)، منجر به التهاب بازار خواهد شد.

 

 

 

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها