کد خبر: ۱۴۸۰۶
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
شاخص بورس تهران بیش از 4 هزار واحد دیگر افت کرد تا امروز هم نشان دهد علاقه ای به مثبت شدن ندارد.
به گزارش جدید پرس:

بورس تهران امروز را هم با ریزش  شاخص کل  به پایان برد تا نقل محافل این روزهای اهالی بازار سرمایه این موضوع باشد که نوسان گیری بهتر از سرمایه گذاری در بازار است. 

چرا که پول‌های بزرگ نمادهای کوچک بازار را جابه‌جا می‌کنند و کماکان اهالی بازار به دنبال خرید بزرگان نمی‌روند. شاخص  بورس تهران  امروز توسط نمادهایی مانند میدکو،  کگل، فملی و رمپنا به سمت منفی شدن پیش رفت و این نمادها جزء تأثیرگذاران منفی بازار به حساب می آمدند.

شاخص بورس تهران بیش از 4  هزار واحد دیگر افت کرد تا امروز هم نشان دهد علاقه ای به مثبت شدن ندارد. شاید بازدهی خوب بازارهای موازی در یک سال اخیر خیلی‌ها را ترغیب به سرمایه گذاری در آنها کند و از بازار سرمایه دور شوند. اتفاقی که باعث افت شاخص و خروج پول های حقیقی و حقوقی از بازار می‌شود.

چند روزی است که در بازار صحبت هایی از خروج پول های بزرگ از صندوق های درآمد ثابت می شود و این زمزمه به گوش می رسد که افرادی (چه حقیقی و حقوقی) در حال ابطال واحدهای سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت هستند.

در این شرایط گفته می‌شود مدیران این صندوق‌ها برای تسویه با افراد دست به فروش بخشی از سبد سهام خود می‌زنند و این موضوع باعث فروش و عرضه بیشتر در بازار شده است. صندوق‌های درآمد ثابت دست به تبلیغات گسترده ای زده اند و درصدد جذب پول و نقدینگی هستند تا نسبت ابطال و صدور را در وضعیت صندوق خود به تعادل برسانند و این موضوع این شائبه را بیشتر می کند.

حال که نرخ اوراق گام تا 30 درصد هم افزایش داشته و خیلی از افراد و حقوقی‌ها دست به خرید این اوراق می زنند، می‌توان گفت نرخ‌های بهره در محدوده های قبلی نخواهد ماند و افزایش در نرخ ها خواهیم داشت، موضوعی که نسبت های  پی بر ای (P/E) بازار را ممکن است تغییر دهد که منجر به کاهش مجدد شاخص بورس تهران شود.

این موضوع را می‌توان اینگونه برداشت کرد که این مقاومت های تکنیکالی بازار بی دلیل رو به بالا شکسته نشده اند و قطع به یقین موضوع را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد. 

از سویی هم خبر رسیده که مصرف گاز  در بخش خانگی در حال رکورد شکنی های جدید است و ممکن است با کمبود و قطع گاز در صنایع مختلف مواجه شویم که این موضوع میزان تولید و فروش و در نهایت درآمد این شرکت ها را  تحت تاثیر قرار می‌دهد که منجر به کاهش سودآوری می شود و جز هزینه های اضافی چیز دیگری را به ارمغان نمی آورد. 

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده است مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری دوشنبه، 14 آذرماه نسبت به روز قبل 6 درصد افزایش یافته است. و  بر همین اساس، مصرف بخش خانگی و تجاری دیروز با کاهش دمایی بین 5 تا 8 درجه به 530 میلیون مترمکعب در روز رسید.

به همین خاطر اهالی بازار سرمایه و کارشناسان بازار معتقد هستند که در زمستان و ماه بهمن باید انتظار مصرف 650 میلیون متر مکعب بخش خانگی و تجاری را داشته باشیم. احتمالا به غیر از پتروشیمی ها،  فولاد  و سیمان نیروگاه ها هم از گاز محروم خواهند شد. این در حالی است که 10 مجتمع پتروشیمی با کاهش گاز وروردی خود روبه رو هستند؛ پتروشیمی‌های مرجان، زاگرس، شیراز، پردیس، کاوه، بندرامام، مارون، فن آوران، فجر و مسجدسلیمان. 

با این حال باید دید برای فردا در آخرین روز کاری هفته بورس تهران، نیمه آذر ماه 1401 را با چه عددی به پایان می برد؟

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها