کد خبر: ۱۴۶۱۵
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
عوامل متعددی در روند فعلی بازارسرمایه دخیل هست که عمدتا غیربنیادی و در دسته ریسک های سیستماتیک است. همچنین ریسک های سیاسی و برجام و عملکرد بازار پولی با مدیریت بانک مرکزی در زمره آن قرار دارد که با وجود شرایط بنیادی و سودآوری مناسب و تغییرات اساسی در وضعیت برخی صنایع، هدایت نقدینگی و چرخش سرمایه ها به سمت بورس را با مشکل مواجه ساخته است .
به گزارش جدید پرس:

حسن حسین نیا کارشناس ارشد بازارسرمایه گفت: بازارسرمایه در روزهای اخیر پس از یک صعود نسبی و دست و پا شکسته مجددا با مشکل نقدینگی مواجه است که این مساله خود را در زمان معاملات با ثبت حجم های پایین نشان می دهد.

وی افزود: عوامل متعددی در روند فعلی بازارسرمایه دخیل هست که عمدتا غیربنیادی و در دسته ریسک های سیستماتیک است. همچنین ریسک های سیاسی و برجام و عملکرد بازار پولی با مدیریت بانک مرکزی در زمره آن قرار دارد که با وجود شرایط بنیادی و سودآوری مناسب و تغییرات اساسی در وضعیت برخی صنایع، هدایت نقدینگی و چرخش سرمایه ها به سمت بورس را با مشکل مواجه ساخته است .

حسین نیا تصریح کرد: قیمت های کامودیتی در محدوده مطلوبی قرار دارند و حتی نفت که با توجه به فعل و انفعالات سیاسی در آمریکای جنوبی افت محدودی داشته اما کرک اسپرد محصولات آن مطلوب ارزیابی می شود، نتوانسته به تحریک تقاضا برای صنایع مذکور بپردازد وگزارش های ۶ ماهه صنایع یاد شده خوب و تداوم آن با توجه به رشد نرخ دلار داخلی در دسترس خواهد بود .

این مدیر خوشنام خاطرنشان کرد: نگاهی به وضعیت رشد قیمتی دلار داخلی نیز که در سنوات گذشته به عنوان عامل محرک شاخص بورس شناخته می شد و در شرایط فعلی با بی تفاوتی بورس مواجه شده، نشان دهنده لزوم شکل گیری اراده ای واقعی و عملی جهت خروج بازارسرمایه از وضعیت فعلی است؛ چراکه فاکتورهای بنیادی به تنهایی توان ایجاد روند را نداشته اند .

حسین نیا بیان داشت: علاوه بر صنایع دلاری و صادرات محور، شرکت های خودروساز در ماه های اخیر مورد توجه اهالی بازار بوده است و خروج این صنعت از قیمت گذاری دستوری با بهره گیری از مکانیزم عرضه و تقاضای بورس کالا به مدد صورت های مالی این شرکت ها آمده و در ماه های آینده نیز انتظار بهبود آن وجود دارد .

این فعال بازارسرمایه گفت: لیدر بودن گروه خودرویی در معاملات هفته های اخیر بورس خود را نشان داده و خبرهای پیرامون عرضه محصولات پرتیراژ جدید در بورس کالا می تواند روند نسبتا خوبی را برای این گروه و تا حدودی برای کلیت بازار را به ارمغان بیاورد؛ همچنین توجه سهامداران به اخبار پیرامون عرضه بلوک و سهام توی دلی دو خودروساز در مقطع فعلی بیشتر شده و عملیاتی شدن آن به طور حتم نقطه عطفی در این صنعت خواهد بود .

به گفته وی؛‌ انتظار می رود در کنار گروه خودرویی، تک سهم ها و شرکت های کوچک نیز که با ورود پول هوشمند همراه شده اند بتوانند روزهای خوبی را سپری کنند . همچنین در ابزارهای نوین مالی نیز آپشن سهام خودروسازها با حجم های نسبتا جالبی در حال داد و ستد است که با مدیریت ریسک و به دور از عملکرد هیجانی می تواند بازدهی مناسبی را به ثبت برساند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها