کد خبر: ۱۴۲۸۷
۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰
در معاملات روز گذشته بورس تهران گرچه شتاب رشد شاخص ها بیشتر شد، اما اتفاق ویژه ای نسبت به معاملات روز دوشنبه رخ نداد.
به گزارش جدید پرس:

بورس تهران همچنان درجا می زند اما شواهد حاکی از آن است که شاخص تمایل بیشتری به صعود دارد. البته فروشندگان بازار هم نسبتا قوی هستند و به راحتی اجازه نمی دهند بورس به سمت بالا حرکت کند.

دیروز شاخص کل بورس و شاخص هم وزن نسبت به روز دوشنبه رشد بیشتری داشتند. اما با این حال رشد هیچ کدام از آن ها به یک درصد نرسید. از طرفی بررسی سایر شاخص های بااهمیت معاملات هم نکته درخشانی نشان نمی دهد.

به عبارتی می توان گفت که با وجود رشد شاخص ها، به قدرت طرف تقاضا افزوده نشده است. البته شاخص قدرت خریداران حقیقی کمی بهبود یافت و از عدد 0.91 به 0.97 رسید. اما این افزایش جزئی، نتوانسته طرف تقاضا را قدرتمندتر از طرف خرید کند و همچنان فروشندگان حقیقی زور بیشتری نسبت به خریداران حقیقی دارند.

حقیقی ها هنوز به بازار امیدوار نیستند

خروج پول هم در بازار روز گذشته کمی افزایش یافت. دوشنبه خروج پول حقیقی ها از بازار رقم 10 میلیارد تومان بود اما دیروز این رقم به بیش از 30 میلیارد تومان رسید. البته از آنجا که همچنان خروج پول حقیقی ها رقم چشمگیری نیست، نباید از این بابت نگرانی زیادی داشت.

اما از زاویه دیگر، همین خروج پول کم حجم نیز نشان می دهد حقیقی ها همچنان به این بازار امیدوار نیستند. این روند البته می تواند به سرعت تغییر کند که لازمه آن، مشاهده تحرکاتی مثبت در جهت بالا رفتن بازار است.

ارزش معاملات خرد نیز دیروز کمی کاهش یافت که رقم آن چندان زیاد نبود. روز گذشته نسبت به دوشنبه، ارزش معاملات خرد حدود 60 میلیارد تومان کاهش یافت. اما این کاهش رقم معاملات خرد به اندازه ای نیست که بار معنایی خاصی داشته باشد.

رشد تعداد نمادهای مثبت

با این حال برای ادامه رشد بازار نیاز است که ارزش معاملات خرد بیشتر از این ارقام شود. ضمن اینکه روند خروج پول حقیقی ها نیز  باید به پایان برسد تا مشخص شود حقیقی ها به آینده بازار امیدوار شده اند.

در وضعیت فعلی و با توجه به عدم افزایش عرضه ها در دقایق پایانی معاملات روز گذشته، می توان انتظار داشت که بازار امروز نیز مثبت بازگشایی شود. همچنین تعداد نمادهای مثبت در دقایق پایانی معاملات روز سه شنبه، با رشد نسبت به روز دوشنبه، حدود 430 عدد بود که در همان لحظات تنها 230 نماد منفی در بازار وجود داشت. همین نکته، چشم انداز بازار امروز را مثبت می کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها