کد خبر: ۱۲۹۹۵
۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۸
شاخص کل بورس دیروز رشد بیش از سه درصدی داشت. امروز چند سیگنال برای سهامداران وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند، بورس روند متعادلی خواهد داشت.
به گزارش جدید پرس:

شاخص کل بورس تهران روز گذشته رشد 45 هزار و 76 هزار واحدی داشت و به محدوده یک میلیون و 389 هزار واحدی رسید. امروز نیز شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل حرکت کرد و با رشد بیش از 13 هزار واحدی در تزار 393 هزار واحدی ایستاد.

امروز چند سیگنال برای بازار وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند که تالار شیشه‌ای، روند متعادل را تجربه می‌کند. بر همین اساس این انتظار وجود دارد که شاخص کل در این روز تا حدودی مثبت می‌شود.

از ابتدای سال تا نیمه آبان ۱۴۰۱، ۲۰۴ شرکت بورسی، ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سودهای رسوب کرده را به حساب ۲۱ میلیون سهامدار واریز کرده‌اند. به گفته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، پیگیری‌های این سازمان تا واریز شدن آخرین مبلغ سودهای رسوبی ادامه دارد.

واریز این سود در وهله اول نقدینگی در گردش بورس را افزایش و در مرحله بعدی اعتماد را نیز بالا خواهد کرد.

عرضه جدید در بورس

بانک مرکزی از عرضه اولیه اوراق سکه بهار آزادی در امروز سه‌شنبه، ۱۷ آبان در بورس کالای ایران خبر داد. اوراق سکه بانک مرکزی معاف از مالیات بوده و کلیـه اشخاص حقیقی می‌توانند حداکثـر معادل ۱۰۰ سکه تمام بهـار آزادی طرح جدید و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بدون محدودیت، نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که انتشار اوراق سکه بهار آزادی در میان مدت به نفع بازار سرمایه و برخی دیگر می‌گویند به زیان تالار شیشه‌ای خواهد بود.

هادی علیپور، مدیر تسویه اوراق بهادار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از آغاز فرایند اعمال اوراق اختیار فروش تبعی ۴۰ هزار میلیارد ریالی با هدف تامین مالی خبر داد.با توجه به سررسید اوراق اختیار فروش تبعی (با هدف تامین مالی) در آبان و آذر ماه ۱۴۰۱، فرآیند اعمال و تسویه این اوراق آغاز شده است.

تحلیلگران بازار سهام عقیده دارند که این موضوع می‌تواند به گردش نقدینگی در تالار شیشه‌ای کمک کند.

مدیر عملیات بازار فرابورس ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مطابق با اطلاعیه منتشره در تارنمای کدال، با توجه به عدم رفع ابهام، تعلیق نماد معاملاتی بنا به تشخیص این شرکت حداکثر تا تاریخ 29 آبان 1401 ادامه می‌یابد.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که این موضوع در بلند مدت یک سیگنال منفی برای بازار سرمایه است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها