کد خبر: ۱۰۵۳۰
۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
شاخص‌کل بورس روز گذشته ۲۸ شهریورماه و در ادامه روند نزولی چندماه گذشته ریزش ۴‌هزار واحدی داشت و ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم)‌ هزار و ۲۷۲‌میلیاردتومان بود که کمترین مقدار از دهم مرداد تاکنون بوده است. علاوه‌بر این ارزش بازار نیز در کمترین سطح از ۱۱ اسفند سال‌گذشته بود.
به گزارش جدید پرس:

کارشناسان معتقدند اگرچه اخبار منفی و بعضا مثبت داخلی و خارجی بر بازار سهام تاثیرگذار است اما در حال‌حاضر اولویت اول بورس برای شروع یک روند مثبت، اعتماد مجدد سرمایه‌گذاران و سهامداران به این بازار است. به اعتقاد کارشناسان ورود نقدینگی به بورس تنها سوخت ممکن برای حرکت مجدد موتور بازار سهام و شکل‌گیری یک روند مثبت در بازار سرمایه است.

پیام الیاس‌کردی، ‌کارشناس بازار سرمایه در همین‌رابطه شرایط بورس در روز گذشته را نامطلوب ارزیابی و اظهار کرد: بازار در روز دوشنبه شرایط خوبی نداشت، اگرچه شاخص‌کل افت زیادی نداشت اما ارزش بازار و ارزش معاملات خرد آمار فاجعه‌باری را ثبت کرد و خروج ۲۰۰‌میلیاردتومانی پول را شاهد بودیم.

علاوه‌بر این ۷۲‌درصد بازار در روز گذشته منفی بود. این شرایط دلایل مختلفی دارد اما مهم‌ترین دلیل این است که ما هنوز چوب بلاتکلیفی مذاکرات را می‌خوریم و این بلاتکلیفی نه‌تنها در بورس که در تمام بازارها همچنان قوی است و بازارها نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند.

این کارشناس عنوان کرد: آنچه این روزها در بازار سرمایه به چشم می‌خورد ادامه‌دار شدن این شرایط است و اتفاق ویژه‌ای را شاهد نیستیم. رشد تمام پارامترهای اقتصادی و حتی نرخ دلار در بازار آزاد، نزدیک‌شدن دلار نیما به دلار بازار آزاد و رشد شاخص‌های مربوط به نقدینگی نیز نتوانسته بازار را بیدار کند. باید زمان بگذرد و سهم‌ها به سطحی برسند، البته برای این سطح دیگر نمی‌‎توان از کلمه ارزندگی استفاده کرد و شاید باید به فوق‌ارزندگی برسند تا بازار دوباره جان بگیرد و حرکت کند. الیاس‌کردی در تشریح روند بازار سرمایه از نگاه تکنیکالی نیز گفت: شاخص‌کل بازار سهام مدتی به کانال یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار واحد سقوط کرد و بعد از آن تا حدود یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحد رشد کرد و مجددا به کانال یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار واحد برگشت.

اگر کانالی ترسیم کنیم و این روند را مورد بررسی قرار دهیم شاهد یک روند صعودی با شیبی ملایم خواهیم بود و شاخص‌کل احتمالا از کانال یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحد برمی‌گردد اما نباید فراموش کرد که متاسفانه شاخص نتوانسته به‌عددی بالاتر از یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحد در سال‌گذشته برسد و این از لحاظ تکنیکالی برای ما زنگ خطر است؛ چراکه نشان می‌دهد شاید کانال یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحد کانال برگشت بازار نباشد. البته بازار سناریویی برای بازگشت سریع‌تر هم دارد اما احتمال آن ضعیف است. وی ادامه داد: در این بین باید توجه داشت که اگر روند صعودی از فردا نیز آغاز شود بازار یک دفعه سبزپوش نمی‌شود و باید ابتدا کف پرحجمی بسازد که هنوز چنین کفی در بازار دیده نمی‌شود و نمی‌تواند صعودی پر قدرت داشته‌باشد.

این کارشناس بازار سهام درخصوص گزارش‌های ماهانه و عملکرد ۶‌ماهه شرکت‌ها نیز گفت: گزارش‌ها احتمالا مثبت است اما این گزارش‌های نمی‌تواند بازار را زنده کند. بازار با گزارش حرکت نمی‌کند با پول حرکت می‌کند و وقتی نقدینگی وارد بازار سهام نشود گزارش‌های خوب هم تاثیری بر بورس نخواهد داشت. این کارشناس بازار سهام در بخش دیگری از مصاحبه خود درخصوص احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو و تاثیر آن بر بازار سهام نیز گفت: احتمالا نرخ بهره در آمریکا افزایشی خواهد بود. تورم آمریکا درماه اوت ۲/ ۰درصد بیشتر از حد انتظار و ۳/ ۸درصد بود. این تورمی است که احتمالا تداوم سیاست‌های انقباضی فدرال روزو را برای کنترل اوضاع به‌دنبال خواهد داشت. احتمال افزایش حدود یک‌درصد یا کمتر است و این میزان دوباره نرخ به کامودیتی‌ها فشار می‌آورد و البته که برای ما هم خبر خوبی نیست. این کارشناس گفت: در حال‌حاضر سرمایه‌گذاران بیش از هر چیز دیگری به تورم و رشد نقدینگی دل‌بسته‌اند و البته از نظر من هم این نگاه و تحلیل درستی برای ورود به بازار سهام است.

بورس در سردرگمی

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه درخصوص اتفاقات بازار سهام در روز گذشته گفت: دیروز نیز شاخص‌کل حدود ۴‌هزار واحد منفی بود و کلیت سهم‌ها نیز در اکثر گروه‌ها منفی بودند. این وضعیت ادامه‌ای از روند منفی تیر و مرداد است و با وجود اینکه به پایان شهریور رسیدیم همچنان ادامه دارد. در این بین بازار سهام به‌طور واضح در حالت سردرگمی است و منفی‌های ادامه‌دار هم سرمایه‌گذاران را دلزده کرده است، این دلزدگی در حدی است که حتی با بهبود وضعیت بنیادی شرکت‌ها و پارامترهای موثر بر عملکرد شرکت‌ها نیز سرمایه‌ها همچنان در حال فرار از بورس هستند.

این کارشناس بازار سهام درخصوص تاثیر نرخ کامودیتی‌های جهانی بر بازار سهام نیز تصریح کرد: نرخ کامودیتی‌ها در ابتدای سال‌۱۴۰۱ رشد شدیدی داشت اما با توجه به مصوبه عجیب وزارت صمت درخصوص لغو اجازه استفاده شرکت‌ها از رشد نرخ‌های جهانی کامودیتی‌ها تاثیر این رشد کم شد و شرکت‌ها نتوانستند از آثار مثبت این رشد بهره ببرند اما به هر حال بورس ما کامودیتی‌محور است و کاهش نرخ کامودیتی‌ها در یک‌ماه اخیر شرکت‌های وابسته بورسی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، اما نکته مهم این است که بخشی از افت کامودیتی‌ها جهانی با رشد قیمت دلار نیما جبران شد و از نظرعددی افت قیمت‌های جهانی در برخی صنایع خیلی زیاد نبود و حتی رشد دلار به افت کامودیتی‌ها چربید اما در کل چون نگاه سرمایه‌گذار به بازار مثبت نیست روند منفی ادامه‌دار بوده است.

او با بیان اینکه علاوه‌بر این افزایش نرخ فدرال‌رزرو همچنان یکی از نگرانی‌های بازار سهام است، اظهار کرد: افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو باعث کاهش قیمت فلزات می‌شود اما به‌نظر من این افزایش‌ها اثر منفی خود را گذاشته، البته نمی‌توان گفت بازار روند صعودی در پیش می‌گیرد اما زهر روند نزولی گرفته‌شده و کاهش بیش از این برای قیمت‌ها تولید را به‌صرفه نمی‌کند. یکی دیگر از موضوعات تاثیرگذار بر بازار، اقتصاد چین است، چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده بسیاری از محصولات فلزی، شیمیایی و پتروشیمی است و هر اتفاقی در این اقتصاد، همه اقتصادهای وابسته به این محصولات را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. رشد اقتصاد چین در ماه‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های شدید کرونایی در این کشور کاهش داشت اما به‌نظر می‌رسد این روند با کاهش این محدودیت‌ها مجددا رو به رشد است.

به گزارش دنیای اقتصاد ، او در این‌خصوص عنوان کرد: چینی‌ها که به دلیل محدودیت‌های کرونا در رکود بودند در حال‌حاضر انتظار بهبود دارند و این بهبود خبر خوبی برای بازار سرمایه ما و صنایع وابسته نیز هست. این کارشناس در ادامه اظهار کرد: اما با این وجود مهم‌ترین مساله بازار سهام ما همچنان برجام و تاثیرات آن بر بخش‌های مختلف و مخصوصا دلار است و سرمایه‌گذاران بیشتر به این بخش توجه دارند. بخش زیادی از نااطمینانی‌‎هایی که در حال‌حاضر بر بازار سایه افکنده به دلیل ابهامات برجام و به‌دنبال آن روند قیمتی دلار است. البته بازارهای موازی هم در حال‌حاضر رقیب جدی برای بازار سرمایه هستند و اگرچه آنها هم در وضعیت رکودی به‌سر می‌برند اما دست‌کم افت ندارند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها