کد خبر: ۸۲۲۴
۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
معاون فناوری نوین بانک مرکزی گفت: ۵.۲ میلیون حساب متعلق به صادرکنندگان چک برگشتی به مبلغ ۱۷ هزار میلیارد تومان مسدود شده است.
به گزارش جدید پرس:

داود محرمیان گفت: سامانه محچک با قابلیت بکارگیری استعلام، مسدودسازی و رفع مسدودی آنلاین حساب‌های بانکی از هفتم خرداد ماه سال جاری به صورت آزمایشی عملیاتی شد.

به گفته معاون فناوری های نوین بانک مرکزی کاهش زمان اقدام برای رفع سوءاثر چک‌ در کنار افزایش ارزش مجموع چک‌های رفع سوءاثر شده کمتر از ۳ ماه پس از اجرای آزمایشی سامانه‌ محچک (مسدودی حساب‌های چک‌های برگشتی)، از جمله اقدامات این سامانه است.

او می گوید: متوسط زمان رفع سوءاثر ۸۰ درصد از مبالغ چک‌های برگشتی چک با کاهش ۶۳ درصدی از ۴۰ روز به ۱۵ روز کاهش یافته است علاوه بر این، زمان متوسط رفع سوء اثر این چک‌ها با کاهش ۹۰ درصدی از ۳۷ روز به ۳ روز کاهش پیدا کرده است.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت:  با اجرایی شدن این طرح شاهد ایجاد یک تغییر عمده در میزان ارزش چک خواهیم بود پیش از این  زمانی که چکی برگشت می خورد ممکن بود صاحب چک چندان  تمایلی نداشته باشد که در کوتاه مدت موارد مربوط به رفع سو اثر را انجام دهد هم اکنون با توجه به آنکه بعد از برگشت خوردن چک کسری چک درتمامی  حساب های بانکی فرد صادر کننده مسدود می شود عملا یک اضطرابی را برای فردا به وجود می آورد که در اسرع وقت به رفع سو اثر اقدام کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها