کد خبر: ۷۳۱۵
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
برای سومین بار در ٢٠ روز اخیر نرخ سود بین بانکی با کاهش ۰.۵ واحد درصدی به ٢٠.۵٩ درصد رسیده است.
به گزارش جدید پرس:

 سود بین بانکی که به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد، در واقع قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.

این نرخ پس از رسیدن به ۲۱.۳۱ درصد یعنی سقف سال ۱۴۰۱ در ۳۰تیرماه در ٢٠ روز اخیر روند نزولی داشته و این سومین بار است که شاهد کاهش نرخ سود بین بانکی هستیم.

در حال حاضر، سود بین بانکی به ۲۰.۵۹ درصد رسیده و طبق گفته رئیس سازمان بورس، این نرخ به کمتر از این نیز می‌رسد. 

پیش از این، افزایش نرخ بهره در بازار بین بانکی و رسیدن این نرخ به ۲۱.۳۱ درصد، صدای مخالفت بورسی‌ها بلند کرد و در جلسه با بانکی‌ها بر کنترل این نرخ تاکید شد که پس از این جلسه، روند کاهشی سود بین بانکی آغاز شد.  

ماجرای اعتراض بورسی‌ها به افزایش سود بین بانکی به این برمی‌گردد که فعالان بازار سرمایه، افزایش این نرخ را بر روند منفی این بازار و خروج سرمایه از آن تاثیرگذار می‌دانند، درحالیکه کارشناسان پولی و بانکی معتقدند این نرخ‌ تاثیری بر تحولات شاخص بورس ندارد و روند افزایشی این نرخ در ماه‌های اخیر نیز ناشی از فشار تورمی بوده نه سیاست‌های ضدتورمی.

در ادامه می‌توانید تغییرات نرخ سود بین بانکی از ابتدای سال جاری تاکنون را مشاهده کنید:

سود بین بانکی باز هم پایین آمد  

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها