کد خبر: ۴۱۲۸
۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
وزارت اقتصاد اعلام کرده، عدم شفافیت در شرکت‌ها و بانک‌های دولتی در سال‌های گذشته، باعث زیان انباشه ۸۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی آن‌ها شده است.
به گزارش جدید پرس:

مطابق با گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، مقایسه بودجه سالانه شرکت‌های دولتی با تولید ناخالص داخلی ایران (GDP) نشان می‌دهد، نسبت بودجه شرکت‌های دولتی به GDP، بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶، حدود ۵۴ تا ۵۶ درصد بوده که به ۳۷ درصد در سال ۱۳۹۹ و ۳۳ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

بر این اساس می‌توان گفت، به‌ طور میانگین در سال‌های اخیر بودجه شرکت‌های دولتی معادل ۳۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور بوده است.

مطابق با این گزارش، بررسی صورت‌های مالی شش بانک دولتی نشان می‌دهد که این بانک‌ها طی عملکرد گذشته خود و به دلیل نقایص فراوانی که در شیوه مدیریت و نظارت وجود داشت، با زیان انباشته روبرو شده‌اند؛ زیانی که گاه در مقایسه با سرمایه ثبت‌شده این بانک‌ها، نسبت بالاتری دارد و منجر به بروز مشکلات فراوانی برای سیستم بانکی کشور شده؛ به‌ عنوان‌ مثال، در سال‌های ۹۸ و ۹۹، زیان انباشته بانک توسعه تعاون از سرمایه اعلام‌شده این بانک در زمان مذکور (۹ هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال) بیشتر بوده است.

امسال برای اولین بار، صورت‌های مالی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بانک‌های دولتی، از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، در معرض دسترسی عموم قرار گرفت.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها